Wat zijn staartkosten? Staartkosten worden ook wel indirecte kosten genoemd. Deze kosten worden berekend nadat de directe kosten zijn begroot. Denk hierbij aan de middelen, zoals artikelen, eigen arbeid, diensten van derden (onderaannemers), materieel, overige kosten (b.v. vergunningen, parkeerkosten etc) en recepten.
Algemene kosten omvatten alle indirecte kosten die op grond van het ontbreken van een (direct of indirect) verband met het bouwwerk, dan wel uit overwegingen van praktische doelmatigheid, niet aan bouwwerken kunnen worden doorberekend.
ABK zijn kosten van voorzieningen, productiemiddelen en daaraan verbonden arbeid die in het project worden gebruikt, niet direct aan onderdelen van het bouwobject kunnen worden toegerekend en die niet in het project achterblijven.
Aannemers als bouwteampartner
Waar het voor de crisis gebruikelijk was om voor algemene kosten 6% en voor winst en risico 2 à 3% als percentage op te geven, zien we op dit moment steeds vaker dat er een percentage voor algemene kosten wordt opgegeven van 3 à 4% en voor winst en risico een percentage van 1%.
Voor de aannemer bestaan de bouwkosten uit de aanneemsom (directe kosten) + bijkomende kosten (indirecte kosten). Bouwkosten omvatten directe kosten en indirecte kosten en zijn exclusief grondkosten, projectgebonden bedrijfskosten, losse inrichting en bedrijfsinstallaties, bijkomende bouw- en projectkosten en BTW.
Wat zijn staartkosten? Staartkosten worden ook wel indirecte kosten genoemd. Deze kosten worden berekend nadat de directe kosten zijn begroot. Denk hierbij aan de middelen, zoals artikelen, eigen arbeid, diensten van derden (onderaannemers), materieel, overige kosten (b.v. vergunningen, parkeerkosten etc) en recepten.
De staartkosten zijn sterk afhankelijk van het soort project en dienen altijd per situatie bepaald te worden. De algemene bouwplaatskosten bij grondgebonden woningen kunnen 7,5% bedragen, terwijl de algemene bouwplaatskosten bij appartementencomplexen en woontorens kunnen oplopen tot 12,0%.
Hoe berekent u algemene kosten door? Grotere bouwondernemingen. In deze bedrijven worden de AK aan het eind van de begroting in de staartkosten berekend over de totale kosten voor arbeid, materiaal, materieel en onderaannemers met een bedrijfsgebonden percentage.
Onder de Algemene Kosten (AK) worden de eigen apparaatskosten van de aannemer of de ontwikkelaar verstaan. De Algemene Kosten zijn ter dekking van het eigen apparaat en worden zowel door de aannemer als de projectontwikkelaar gehanteerd.
Indien je als consument een bestek vraagt aan een handelaar, dan is dat bestek in principe gratis. De handelaar mag er dus normaal niets voor vragen, ook al laat je later de herstelling niet doen door hem.
Een aannemersbegroting is een lijst van werkzaamheden, hoeveelheden en eenheidsprijzen, die benodigd zijn om de prijs van een project vast te stellen. Wanneer men de hoeveelheden en eenheidsprijzen met elkaar vermenigvuldigt en het geheel bij elkaar optelt komt men tot de kostprijs.
Bij het bouwen van een huis komen altijd extra kosten kijken. Deze bijkomende kosten komen gemiddeld neer op zo'n 10% tot 15% van de bouwsom. Ben jij voor de grond- en bouwkosten in totaal € 200.000 kwijt en zijn de bijkomende kosten 10%? Dan betaal je dus € 20.000 aan bijkomende kosten.
Directe kosten zijn uitgaven die “direct” kunnen worden toegewezen, bijvoorbeeld aan een specifieke klant, een specifiek product, een specifieke aankoop of een specifieke afdeling. Bij directe kosten is het dan ook eenvoudig om te oordelen wat het resultaat van de kost is, waarom de kost noodzakelijk is enzovoort.
De gemiddelde aannemer prijzen liggen tussen de €30,- en €40,- per uur. De gemiddelde hoogte van de uurtarief is grotendeels afhankelijk van de verbouwwerkzaamheden die moeten worden uitgevoerd door de bouwvakkers.
Indirecte kosten zijn kosten die niet direct kunnen worden toegerekend aan een product of dienst van een bedrijf op grond van een directe technische of organisatorische verhouding. Voorbeelden van indirecte kosten van een bedrijf zijn: de huur. telefoonkosten.
Je vindt grootboekrekeningen terug op je balans, maar ook op je winst- & verliesrekening. Zo heb je bijvoorbeeld 'liquide middelen' op je balans, en 'verkoopkosten' op je winst- & verliesrekening. Grootboekrekeningen categorieëren als het ware je inkomsten en uitgaven, maar ook je bezittingen en schulden.
Naast het begroten en ramen van de directe bouwkosten (DBK) van uw project is BKS Schagen uw betrouwbare partner bij het opstellen van begrotingen voor de Algemene Bouwkosten (ABK), of Algemene Bouwplaatskosten. De Algemene Bouwplaatskosten zijn onderdeel van de totale kosten van het project.
Winst is het residu dat men overhoudt, wanneer alle kosten van de opbrengsten worden afgetrokken. Risico is het gevaar dat men loopt om iets te verliezen. Om dit risico af te dekken of te belonen wordt vaak een post voor reserveerd bovenop de aanneemsom.
De stichtingskosten zijn de totale kosten voor de bouw van een onroerende zaak. In geval van een woning bestaan de stichtingskosten dus uit de kosten voor grond, de bouwkosten, het architecten honorarium, rentekosten, leges kosten, advieskosten, et cetera.
De prijzen van een aannemer liggen gemiddeld tussen de €35,- en €50,- per uur. De hoogte van de uurprijs is afhankelijk van de werkzaamheden. Kleine klussen kosten rond de €35,- per uur. Gaat het om een grote verbouwing dan ligt het uurtarief van de aannemer rond de €50,-.
Een starter vraagt gemiddeld zo'n €25,00 tot €35,00 euro per uur, een gemiddeld ervaren timmerman €35,00 tot €45,00 euro per uur. En een echt ervaren vakman kan tussen de €40,00 en de €50,00 euro per uur vragen.
Kies een aannemer die is aangesloten bij een keurmerk, zoals Bouwgarant, SWK of Woningborg. Dit keurmerk garandeert dat een andere aangesloten aannemer de verbouwing overneemt als jouw aannemer onverhoopt failliet gaat. Check ook of de aannemer is aangesloten bij de Geschillencommissie Verbouwingen en Nieuwbouw.
Er is dan géén sprake van vaste kosten, aangezien alleen salariskosten voor vast personeel vallen onder de noemer (vaste) kosten'.
Overheadkosten zijn bijvoorbeeld kosten van leidinggeven, van administratie, ICT, marketing/ verkoop, P&O, facilitaire zaken, kosten voor de accountant en fiscalist, de advocaat, leasekosten, energie- en communicatiekosten, vergunningen, verzekeringen, maar ook vermogenskosten (rente), etc.