Silentblocks wordt in de regel ook wel torsiebussen genoemd en worden ingezet om trillingen op te vangen. Silentblocks hebben zich door de jaren heen goed bewezen en zijn dan ook uitstekend inzetbaar binnen de machinebouw, transport- en automobielindustrie.
Bij het falen van een draagarm spreken we meestal over een gebroken kogelgewricht of silent block.
Afhankelijk van het voertuig, de assen en de garage kun je uitgaan van ongeveer 400 tot 700 euro.
De draagarm van een auto bestaat uit een stalen constructie waardoor de wielen van het voertuig worden verbonden met de ophanging of carrosserie. De draagarm zorgt ervoor dat de aandrijfkracht en remkracht overgebracht worden, zonder dat hierbij de stand van de wielen beïnvloed wordt.
In totaal kost het vervangen van beide draagarmen aan één kant 220 tot 820 euro. Het vervangen van de draagarmbussen is met 100 tot 380 euro beduidend goedkoper. Indien nodig moet u andere reserveonderdelen op het chassis laten vervangen. Moet u de draagarm van uw auto vervangen?
Het eerste symptoom is vaak dat je auto op een rechte weg zonder te sturen niet meer helemaal recht rijdt. Dit duidt op een probleem met de ophanging, en kan dus liggen aan slijtage van de draagarm. Een ander symptoom is gebonk of getik wanneer je op ongelijke wegen rijdt, of over drempels.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 1.5 en 2.5 uur. Een draagarm zorgt ervoor dat de aandrijfkracht en de remkracht over worden gebracht zonder daarbij de stand van de wielen te beïnvloeden.
Tussen de banden en het chassis zitten de draagarmen en deze zijn bevestigd met draagarmrubbers. Hoewel dit zeer kleine onderdelen zijn, is hun functie van groot belang voor de auto en de bestuurder van de auto zelf.
Wat is de functie van een draagarm? De draagarm maakt deel uit van de wielophanging van de auto.Het is een stalen constructie die de wielen verbindt met de ophanging en de opgaande beweging van de wielen zo in goede banen leidt. Draagarmen zijn bevestigd met draagarmrubbers en fuseekogels.
Kosten fuseekogel vervangen
De kosten voor de fuseekogel vervangen liggen tussen de € 100 tot € 400 euro. Dit is uiteraard afhankelijk van het type fuseekogel, garage of dealer maar ook van het type voertuig. Schaft u de fuseekogel voordelig aan bij Winparts, dan kunt u al een hoop kosten besparen.
Een draagarm heeft de vorm van een driehoek. Bij oudere auto's komt de vorm van een stang nog voor. Op elke hoek van de draagarm zitten rubbers of kogels: de draagarmrubbers en draagarmkogels of fuseekogels. Doordat hier behoorlijk wat kracht op komt te staan, slijten deze rubbers en kogels in de loop van de tijd.
Wanneer moet ik een draagarm vervangen? Draagarmen moeten meestal vervangen worden wanneer er speling op de fuseekogel of rubbers zit of deze lek zijn geraakt. Dit kun je merken wanneer de auto bij het gas geven of remmen naar een kant trekt.
Wanneer het kapot is, blijft niet anders over dan vervanging van het gehele onderdeel. Draagarmen zijn nogal goedkoop en daarom is dit in principe ook geen probleem.
De fuseekogel zit vlak bij het wiel op de draagarm gemonteerd. Dit kan alleen onder gemonteerd zijn, maar ook onder en boven. In het laatste geval heb je dus een onderste en bovenste fuseekogel. De fuseekogel houdt het fusee en de draagarm bij elkaar.
De fuseekogelhoes beschermt de fuseekogel. De fuseekogel dient als een schoudergewricht in een belangrijke verbinding met de draagarm. Naast een goede kwaliteit van de fuseekogel is ook de bescherming door een goede hoes van groot belang.
Gemiddeld bedragen de kosten voor schokdempers vervangen ongeveer € 200 tot € 400 euro. Dit is uiteraard afhankelijk van het type schokdemper, maar ook van het type voertuig. Dit heeft er voornamelijk mee te maken dat het verwisselen van een set schokdempers per voertuig kan verschillen.
De meeste auto's hebben fuseekogels. Dit zijn de draaipunten van de bestuurde wielen (meestal de voorwielen). In de APK regelgeving staat dat de speling op een fuseekogel maximaal 1 mm mag zijn.
Draagarm rubbers
De constructie zorgt ervoor dat de auto en de wielen stabiel op het wegdek blijven tijdens het rijden. Zonder de draagarmrubbers zou de auto namelijk gaan kantelen of zouden de wielen zelfs kunnen afbreken in een bocht. De draagarmen van de auto zullen doorgaans niet snel kapotgaan.
Elke auto is voorzien van een onderstel, waaraan de wielen zijn gemonteerd met de onderdelen van de wielophanging. De wielophanging zorgt dat de wielen worden verbonden met de carrosserie, maar ook dat het rijden zo comfortabel mogelijk wordt gemaakt.
Wielgeleidingselementen: De draagarmen/reactiestangen van een volledig onafhankelijke wielophanging vallen onder wielgeleidingselementen. Wanneer een wielgeleidingselement is doorgeroest mag deze niet zijn gerepareerd, maar moeten compleet worden vervangen. Hetzelfde geldt voor veerschotels.
Een kapotte fuseekogel moet worden vervangen wanneer als gevolg van slijtage, speling ontstaat tussen de kogel en de fusee. Dit is soms te horen als de fuseekogel een krakend geluid maakt bij in of uit veren.
Rijden met een kapotte fuseekogel kan voor ernstige schade zorgen aan de gekoppelde onderdelen waardoor de kosten erg hoog kunnen oplopen. Maar het vervangen van de fuseekogel is niet voor niets een eis. Het is namelijk levensgevaarlijk om te blijven rijden met een kapotte of versleten fuseekogel.
Spoorstangen kunnen jaren en jaren meegaan en sommige autobezitters hoeven ze misschien helemaal nooit te vervangen, maar hun levensduur kan worden beïnvloed door bepaalde rijomstandigheden. Obstakels zoals kuilen, slechte weg of zelfs kleine ongevallen kunnen ertoe leiden dat stuurkogels sneller slijten.
Stuurinrichting heeft ook kogels
Aan de kant van het stuurhuis heet dat gewricht de stuurkogel, of binnenste stuurkogel. Aan de kant van de wielen heeft dat gewricht de naam fuseekogel, of buitenste stuurkogel. De buitenste stuurkogel zit vast aan het fuseestuk.