Want olie is vet en dat trekt vuil aan. En dat is precies wat sloten niet kunnen gebruiken. Vuil in uw slot is namelijk vaak de reden dat die zo stroef werkt.
Een hoge capillaire werking in combinatie met de siliconenvrije fromule maken dit product effectief in het doordringen van cilinders zonder harsachtig te worden. Tevens beschermt de WD-40 Slotspray uw sloten tegen corrosie. TOEPASSINGSGEBIEDEN: alle sloten, zowel binnen als buiten. Ook geschikt voor sleutelcontacten.
Om het slot weer soepel te laten lopen adviseren wij het gebruik van smeerolie. Dit kan zijn WD40, silliconenspray of kroonolie. Het juiste gebruik van deze olie is erg belangrijk.
Naast het reinigen zal onze snelwerkende reinigingsspray ook de slijtage van jouw onderdelen verminderen waardoor alles langer soepel blijft werken. De reinigingsspray is veilig te gebruiken op metalen, glas en aluminium. Let op: niet gebruiken op kunststof, rubber of gecoate oppervlakken.
Een slot smeren met siliconenspray is vergelijkbaar met een WD40-smering.Het verschil zit hem in het middel zelf. WD40 is een olie en trekt daardoor wat vuil aan. Siliconenspray is op basis van water en waardoor het weinig of geen vuil aantrekt.
Dit kunt u doen door bijvoorbeeld wat smeerolie of siliconenspray in het slot te spuiten, maar u kunt ook de sleutel zelf invetten en die in het slot steken. Hebben deze maatregelen niet geholpen, dan kunt u nog uitproberen of het helpt om zachtjes met een hamer op het slot te tikken.
Cilinderslot schoonmaken
Naast smeren is het ook belangrijk om uw cilinderslot regelmatig schoon te maken. Vuil en stof kunnen zich ophopen in het slot, wat de werking kan belemmeren. Gebruik een kleine borstel of perslucht om vuil en stof uit het sleutelgat te verwijderen.
En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat. Voor vastzittende moeren en bouten is kruipolie aan te raden.
De Risico's van WD40 op Autolak
Hoewel WD-40 enkele lichte krassen tijdelijk minder zichtbaar kan maken, brengt het ook risico's met zich mee: Verwijdering van beschermende waslaag: WD-40 kan de beschermende waslaag van je auto aantasten, waardoor de lak kwetsbaarder wordt voor schadelijke elementen.
Spuit het WD-40 Multi-Use Product op het verroeste oppervlak, zoveel dat het grondig doordrenkt is. Laat het maximaal 10 minuten inwerken. Reinig het verroeste voorwerp met een staalborstel. Nu de roest is losgekomen, zou de borstel het grootste deel van de corrosie moeten verwijderen.
WD-40 is vettig en daar blijft vuil aan plakken. De sleutel gaat wel soepeler maar kan op termijn weer vast gaan zitten door dat stof. De SLOTSPRAY bevat een vetloos smeermiddel en ontdooid ook vastgevroren sloten (kan erg handig zijn in de winter).
Zo smeer je een slot vakkundig met grafiet
Bevochtig je sleutel lichtjes en strooi of smeer er wat grafiet op. Steek de sleutel meerdere keren in het slot om het grafiet gelijkmatig te verdelen. Draai het daarna enkele keren open en dicht. Herhaal die stappen bij alle cilindersloten van je deuren en ramen.
Voor het smeren van een cilinderslot moet een speciale slotspray worden gebruikt. Let er bij het kopen van een slotspray op dat er in het smeermiddel geen kruipolie of bijvoorbeeld grafiet wordt gebruikt. Tijdelijk zal het cilinderslot goed werken maar na verloop van tijd trekt deze olie juist extra viezigheid aan.
Gevoelige elektronica en WD-40: ❌
Producten die WD-40 eveneens slecht trekken zijn gevoelige elektronica, zoals smartphone, tablets, gamecontrollers en meer. Mocht je merken dat een bepaalde knop op een toestel of apparaat klemt of plakt, laat de WD-40 dan alsjeblieft in de kast staan.
Smeren. WD40 is ideaal om te smeren. Door WD40 te sprayen stopt het piepen en kraken van je apparatuur. De onderdelen die in gesprayd zijn lopen weer soepel.
Een voordeel ten opzichte van een smeermiddel op basis van olie is dat siliconenspray geen (of veel minder) vuil aantrekt en minder erge vlekken achterlaat als je er per ongeluk mee knoeit.
Een veel gemaakte beginnersfout: WD40 gebruiken. Gebruik WD40 nooit en te nimmer voor het smeren van je fietsketting. Het trekt niet alleen veel vuil aan, het komt ook op allemaal plekken waar het niet hoort te zitten. Daarnaast zorgt WD40 ervoor dat onderdelen sneller kunnen gaan roesten.
Als het gaat om kleine oppervlakkige krassen dan kun je deze vaak wegpoetsen met een beetje WD-40. Spuit het op de krasjes en poets het op met een beetje keukenpapier. Auto wil niet starten: WD-40 werkt ook als contactspray.
WD40 kan gebruik worden om de deurrubbers te beschermen. Spray eerst een beetje op een doekje en niet rechtstreeks op de rubbers. Dit voorkomt een bende en een onprettige geur in de auto.
Het vergde 40 pogingen om hun waterverdrijvende formule goed te krijgen, maar bij de 40e poging kregen ze het voor elkaar. WD-40® Multi-Use Product was geboren. De naam “WD-40” staat voor Water Displacement, 40e formule. Dit is de naam rechtstreeks afkomstig uit het labboek van de chemicus die het product ontwikkelde.
WD40 is een waterverdrijvende spray, oorspronkelijk ontwikkeld om corrosie van metalen te voorkomen. WD40 is continu verbeterd. Het product is zo goed dat het wereldwijd wordt verkocht en iedereen over WD40 spreekt als ze kruipolie bedoelen.
Een goede waterverdrijvende multispray, zoals WD-40, maakt het verwijderen van beginnend roest kinderspel. Spray het voorwerp goed in en laat het goedje maximaal 24 uur intrekken.
Wanneer het cilinderslot vast zit kan het smeren van het slot al de oplossing zijn. Voordat je het hele slot gaat vervangen is het dus slim om met een speciale slotspray het slot in te smeren. Aan de bus slotspray zit een dun buisje, een soort rietje. Stop dit buisje in het slot zelf en spray het goed in.
Eerst proberen met een luchtbusje of met slotspray het slot te reinigen. Vervolgens checken of de sleutel beschadigd of verbogen is. De dagschoot opnieuw instellen kan ook een oplossing zijn. De scharnieren van de deur checken doet u als de nachtschoot vast blijft zitten.