Keywords (NL: zoekwoorden) zijn de termen die gebruikers intypen in een zoekmachine, zoals Google, Bing, Yahoo etc. Om te zorgen dat jouw klanten jou op de juiste keywords voor jouw diensten vinden in Google (SEO), is het van belang om deze op de juiste plaatsen terug te laten komen in de teksten op je website.
SEO-keywords (ook bekend als "keywords" of "keyphrases") zijn termen die aan online content worden toegevoegd om de rankings van zoekmachines voor die termen te verbeteren . De meeste keywords worden ontdekt tijdens het keyword research-proces en worden gekozen op basis van een combinatie van zoekvolume, concurrentie en commerciële intentie.
We onderscheiden twee soorten keywords: short tail keywords en long tail keywords. Een short tail keyword is één zoekwoord of een kleine combinatie, zoals bijvoorbeeld 'auto'. Een long tail keyword daarentegen bestaat uit drie of meer zoekwoorden. Een voorbeeld van een long tail keyword is 'Witte auto kopen Groningen'.
Aangezien Google in Nederland en Europa veruit het grootste marktaandeel heeft, spreken we in dit blog voor het gemak over Google als we het over zoekmachines hebben. Binnen SEO zijn er drie belangrijke pijlers die de basis vormen voor een goede website: autoriteit, content en techniek.
Enkele populaire tools zijn de Google Zoekwoordplanner, SEMrush, Ahrefs en Moz Keyword Explorer. Deze tools kunnen je informatie geven over het zoekvolume van bepaalde keywords, de concurrentie en gerelateerde zoektermen.
De makkelijkste manier is om een trefwoord in Google te zoeken en dan te kijken naar de "gerelateerde zoekopdrachten" helemaal onderaan de resultaten . Voor uitgebreidere resultaten kunt u een gratis trefwoordentool gebruiken zoals Google Keyword Planner of KeywordsFX. U kunt ook genoeg andere opties online vinden.
"Eén" is het juiste antwoord . Maar je moet er echt specifiek over zijn en de juiste kiezen. De meeste pagina's op je website moeten zich richten op één specifiek trefwoord, dat je drie of vier keer in de content kunt verwerken. Je kunt ook misschien twee of drie andere trefwoorden opnemen die vergelijkbaar zijn.
Ga naar de Keyword Generator tool, te vinden onder het Keyword Explorer menu. Voer een seed keyword (of keyword lijst) in die u wilt gebruiken om meer keyword ideeën te genereren door te klikken op de 'Enter a Keyword' knop.
Combineer hoofdtermen en long-tail-keywords bij het kiezen van keywords. Hoofdtermen zijn korte, competitieve, high-volume keywords zoals "sound design". Het is lastig om ze te ranken, maar het kan geen kwaad om ze toch te targeten, zolang je ook long-tail keywords gebruikt. Long-tails zijn wat echt verkeer naar je site brengt.
Denk aan power words als SEO-keywords die optimaliseren voor de emoties van uw publiek in plaats van zoekmachines . Deze termen verrijken uw content en maken deze, zoals hun naam al aangeeft, aanzienlijk krachtiger onder uw lezers.
Dit zijn voorbeelden van goede SEO-titels:
[Zoekwoord] – [Krachtige actie][Zoekwoord] – [Wat gebruikers willen weten][Zoekwoord] – [Waar gebruikers naar op zoek zijn]
Yoast geeft als algemene richtlijn dat je SEO-tekst minimaal 300 woorden moet zijn. Die 300 woorden zijn nog aan de voorzichtige kant. Zoekmachines zijn namelijk dol op lange teksten. Uit verschillende studies blijkt dat lange SEO-teksten het een stuk beter doen in de zoekresultaten.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2024 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Het leren van SEO is dus absoluut gratis te doen. En vervolgens is het ook gratis om vindbaar te zijn worden de zoekmachines. Je hoeft namelijk niks direct aan Google te betalen om vindbaar te zijn.
Conclusie: Hoe u trefwoorden voor SEO kunt gebruiken
Voeg trefwoorden toe aan Meta Descriptions, Meta Title Tags en pagina-URL's . Gebruik trefwoorden in titels, headers, Alt-Image tags. Voeg trefwoorden toe in de eerste en laatste alinea's en gelijkmatig door het hele verhaal. Als een trefwoord niet natuurlijk werkt, gebruik het dan niet.
Goede zoekwoorden zijn woorden of termen die gebruikers typen in zoekmachines om informatie, producten of diensten te vinden die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Om goede zoekwoorden te vinden, moet je begrijpen wie je doelgroep is en wat hun behoeften zijn.
Gebruik dubbele aanhalingstekens (“”) om te zoeken naar een exacte woordgroep. Gebruik "OR" (in hoofdletters!) of "|" om te zoeken naar meerdere termen. De zoekmachine zal bepaalde input negeren, zoals interpunctie of betekenisloze woorden (denk aan lidwoorden).
Het minimaal aantal woorden voor een goede SEO-tekst wordt meestal geschat rond de 350 woorden voor productpagina's en 500 woorden voor hoofdpagina's. Maar als je op nummer 1 wilt staan met zwaar concurrerende zoekwoorden, zijn teksten van 2000-2500 woorden aan te raden.
Google PageSpeed Insights is een gratis Google SEO-tool die helpt bij het analyseren van de prestaties van webpagina's en suggesties biedt om de laadsnelheid te verbeteren. Het evalueert zowel desktop- als mobiele versies van websites en biedt inzichten op basis van echte gebruikersgegevens en de beste praktijken van Google.
Wat zijn kenmerken van een goede SEO tekst? De tekst heeft een duidelijk doel.De tekst heeft een duidelijk gedefinieerde doelgroep.Het is duidelijk wat de gewenste actie van de lezer na het lezen van de tekst is.
De kosten van een SEO traject hangen af van verschillende factoren. De gemiddelde kosten van een SEO traject variëren tussen de €200 – €2.000 per maand.