In deze stand kan jij zelf schakelen. Dit gebeurt met flippers of door een pookje naar voren of achter te bewegen. Dit kan wel alleen wanneer er elektronica in de versnellingsbak zit.
De nieuwe politieauto's van Mercedes hebben flippers aan het stuur om te schakelen zoals in de Formule 1. Agenten waanden zich al Max Verstappen, totdat ze tot hun teleurstelling merkten dat de flippers zijn vastgelijmd.
In de handmatige modus heeft de bestuurder de controle over de versnellingen met de schakelpaddles of de schakelpook. Hierdoor kunt u zelf de versnelling kiezen, zodat u meer controle heeft over de prestaties van de auto.
Vroeger waren automaten misschien minder zuinig, maar dit is al langere tijd niet meer aan de orde. Tegenwoordig zijn veel automaten juist zuiniger en milieuvriendelijker dan een schakelbak. Als u veel lange afstanden rijdt, kan het daarom verstandig zijn om voor een automaat te kiezen.
Om permanent handmatig met de peddels te schakelen, de keuzehendel vanuit stand D of S naar rechts drukken. Bij het accelereren schakelt de versnellingsbak automatisch naar de volgende versnelling kort vóór het bereiken van het maximaal toegestane motortoerental.
Schakel een versnelling kleiner en doe meer pedaalomwentelingen - als je altijd op dezelfde versnelling rijdt, dan belast je steeds hetzelfde tandwiel. Wanneer je van versnelling verandert, verminder dan de trapkracht of hou de benen even stil zodat de belasting op de ketting vermindert.
Schakel zomin mogelijk in een bocht je hoort dat voor de bocht te doen. In sommige situatie's moet je wel schakelen in een bocht. Bijvoorbeeld bij het links of rechts afslaan in een vloeiende bocht naar rechts of naar links kun je opschakelen naar de tweede versnelling.
Wat is zuiniger: automaat of handgeschakeld? Vroeger waren het de handgeschakelde bolides — tegenwoordig is het meestal de automaat, maar is het verschil niet enorm. Dankzij verbeterde technieken schakelt een automaat op het gunstigste moment en bespaar je brandstof.
Let op! Het is wel zo dat als je examen doet in een automaat, je een rijbewijs krijgt met een beperking voor de automaat, oftewel: je mag daarna alleen een automaat besturen en niet een schakel- auto. Besluit je daarna alsnog voor je schakel-rijbewijs te gaan dan hoef je niet opnieuw theorie te doen.
Waarom de handbak verdwijnt
Bovendien schakelt een automaat vaak sneller, soepeler en zonder enige vorm van vermogensverlies. Daarnaast is een auto doorgaans ook een stukje zuiniger en daardoor schoner. Minder CO2 dus, iets waar alle automerken op inzetten.
De koppeling zit achter het linkerhandvat, het schakelpedaal zit bij je linkervoet. Wanneer je het schakelpedaal een positie naar beneden drukt gaat de motor in de eerste versnelling.
Een standaardautomaat heeft een vloeistofkoppeling waar een turbine(pomp) vloeistof tegen een andere turbine pompt, waardoor deze gaat draaien. Daarbij treedt energieverlies op wat leidt tot een hoger verbruik.
R = achteruit versnelling (Reverse) Schakel altijd in de achteruit versnelling nadat de auto volledig stil staat! In dit voorbeeld beginnen wij vanuit neutraal (het midden) naar rechts te duwen en daarna naar achteren.
De transmissie van een auto is niet om te bouwen naar een automaat. Er bestaat al wel zo'n twintig jaar een systeem genaamd Click 'n' Go. Dat is een systeem waarmee het koppelingspedaal elektrisch kan worden bediend door middel van een knopje op de versnellingspook.
Veel mensen vragen zich af of automatisch of handgeschakeld rijden sneller is. Vroeger was een automaat namelijk suf en trok hij sloom op. Dat is verleden tijd. Tegenwoordig zijn automaten zelfs sneller dan handgeschakelde auto's, mits je weet hoe je het voertuig bestuurt.
Bij automaat rijden is er geen versnellingspook die je handmatig moet bedienen.Je hebt wel een schakelpook die in verschillende standen kan worden gezet. Handig om die standen te weten als je de eerste keer automaat rijden wil.
N-stand: nooit tijdens het rijden!
Je gebruikt hem dus nooit wanneer je onderweg bent, maar alleen als je ergens stilstaat en je de motor wil laten draaien – bijvoorbeeld tijdens een file. Je schakelt de N-stand tot slot ook in wanneer je wagen gesleept wordt.
Achteruitrijden. Ook achteruitrijden met een automaat is helemaal niet zo moeilijk. Druk eerst het rempedaal in, zodat de auto volledig tot stilstand komt.Daarna zet je de pook in de R-stand en laat je het rempedaal los om achteruit te rijden.
Een automaatrijbewijs is volgens Alvares vaak ook een stuk voordeliger. "Het kost gemiddeld 10 tot 12 rijlessen om te leren koppelen en schakelen. Als je dat overslaat, kun je veel sneller en dus goedkoper je rijbewijs halen."
Volgens Jeroen Op de Laak van General Motors spelen verschillende aspecten een rol. „In Amerika is in tegenstelling tot Europa een automaat goedkoper dan een auto met handschakeling. Bovendien hebben de Amerikaanse autobedrijven te weinig geïnvesteerd in een goede handbak zoals in Europa.
Een automaat heeft er maar twee in plaats van drie, omdat de koppeling niet nodig is. Je linkervoet hoef je daarom niet te gebruiken bij een automaat. Daarnaast gaat een automaat vanzelf rustig rijden als je het rempedaal loslaat, ook al geef je nog geen gas.
Een automaat beschikt dus ook niet over een koppeling, maar heeft enkel een rem- en gaspedaal. Een automaat beschikt over een deze standen: parkeren, achteruit rijden, neutraal (ofwel stilstaan), en drive. In sommige gevallen is de auto voorzien van extra standen, zoals berg rijden of een sportstand.
Rijdt u 50 km/u in de vijfde versnelling of in de tweede versnelling? Hiermee kunt u namelijk zo'n 50% brandstof besparen. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen.
Veel mensen schakelen bij het afremmen zelfs gedachteloos van de vierde naar de tweede versnelling, zonder de derde te gebruiken. Omgekeerd gaan sommigen van de derde naar de vijfde versnelling als ze meer snelheid willen maken. Maar dat overslaan van versnellingen levert de nodige risico's op.
Om de vaart eruit te halen kunt u steeds een versnelling terugschakelen. Bij het afremmen op de motor verbruikt deze geen brandstof. In vrij zetten en laten uitrollen krijgt niet de voorkeur. Door de auto in de versnelling te houden kun je altijd meteen anticiperen op een actuele, soms ook gevaarlijke situatie.