Sapim is een Belgische fabrikant van top kwaliteit spaken. Hun producten worden enkel gemaakt van hoogwaardig roestvrijstaal. Ze worden speciaal gesproken op de specificatie en treksterkte van het materiaal. Dit verzekerd dat de Sapim spaken zeer lang meegaan.
De spaaklengte die gebruikt wordt is afhankelijk van de velgdiameter op de plek waar de nippels in de velg steken, de flenshoogte van de naaf, het spaakpatroon en de mate waarin het wiel 'paraplu'gespaakt wordt. De ideale lengte van de spaak is zodanig, dat het draadeinde onder de bovenkant van de spaaknippel ligt.
De dikte van een spaak is meestal 13G of 14G. G is de afkorting van een Engelse draadmaat waarbij een lager getal correspondeert met een grotere dikte. 13G wordt gebruikt in achterwielen voor stadsfietsen en is ongeveer 2,3 mm. 14G wordt in de meeste andere wielen gebruikt en is ongeveer 2,0 mm.
Uiteraard kun je dit ook bij de plaatselijke fietsenmaker laten doen maar dit kost je vaak tussen de 75 en de 100 euro. Bereid je voor, de eerste keer is niet altijd even gemakkelijk. Waarschijnlijk zal het eerste wiel dat je gaat spaken je wel 2-3 uren kosten.
Het aantal spaken is afhankelijk van de uitvoering van het wiel maar meestal heeft een wiel 36 spaken. Spaken zijn altijd van staal (verzinkt) of roestvrijstaal, Als een wiel uit evenwicht is of heel zwaar belast is kan er soms een spaak breken.
Er zijn slechts 2 oorzaken van spaakbreuk: 1. Ongelijke trekkracht (spaakspanning) in de spaken. Er hoeft maar 1 spaak een te grote afwijking mbt trekkracht te hebben ten opzichte van alle anderen en het euvel gaat op den duur geschieden.
15-45 euro. In principe kan een spaak vervangen nooit erg duur zijn. Een spaak inclusief montage kost bij een goede fietsenwinkel maximaal 20 euro. Vaak word hier meer voor gevraagd omdat de consument moeilijk kan inschatten hoeveel werk dit is.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Meestal is een slag in je wiel eigenlijk een probleem met je band. Soms veroorzaakt het harde gedeelte van het ventiel rond je ventiel tussen je velg en band klem zit. Hierdoor vormt er een bobbel. Door je band leeg te laten lopen en het ventiel goed te plaatsen is dit probleem snel opgelost.
Voor een correcte spaakspanning is het ook belangrijk dat alle spaken in het wiel ongeveer dezelfde relatieve spanning hebben. Relatief grote spanningsverschillen tussen elk van de spaken resulteren in een wiel dat zijdelings niet stabiel is en waar gemakkelijker en vaker een slag in zal komen.
Het juiste spaakpatroon in het voorwiel is afhankelijk van het aantal spaken en je dient rekening te houden met de specificaties van de naaffabrikant. Bij een schijfrem dien je bij het voorwiel hetzelfde spaakpatroon te kiezen als bij een achterwiel. Immers op dit wiel komen door het remmen grote krachten vrij.
Bij een Straight Pull naaf (rechts) worden de spaken rechtstreeks door de naaf gestoken ri. de velg. Hoeveel spaken er dan gekruist wordt wordt bepaald door het ontwerp van de naaf.
Bij Internet-Bikes vind je een ruim assortiment aan spaken, spaakgereedschap, -nippels en -platen! Je hebt keuze uit honderden artikelen en vindt dus altijd wat je zoekt! Je kunt bij ons spaken kopen per 100 stuks of meer, bijvoorbeeld van een merk als Sapim of Alpina.
Een velg kan links of rechts zijn. Als je het ventielgat boven houdt, bevindt bij een linkse velg het eerste nippelgat voor het ventielgat zich aan de linkerkant. Bij een rechtse velg bevindt het eerste nippelgat zich aan de rechter kant.
Een fulltime fietsenmaker verdient ongeveer 1.900 euro in de maand. Wanneer je een BBL opleiding volgt of net van school komt, ligt het salaris eerder rond het minimum. Zij moeten het vak nog onder de knie krijgen en ervaring op doen. Een ervaren fietsenmaker kan maximaal rond de 2.300 euro per maand verdienen.
Uurloon fietsenmaker 72,50.
Het aanvangssalaris van een Rijwielmonteurs e.d. bedraag meestal tussen de € 1.332 en € 1.960 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.581 en € 2.288 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Een hoogteslag kun je op dezelfde manier uit je wiel halen als een zijslag. Dit doe je door de spaken waar de hoogteslag zit iets strakker te draaien. Aan de andere kant van het wiel draai je de spaken weer wat losser. Hiermee breng je de spanning weer in evenwicht en haal je de hoogteslag eenvoudig uit je wiel.
Alle spaken zitten los
Wat je op dit moment kunt doen is beginnen bij het ventiel. Op deze manier kun je bijhouden wanneer je het hele wiel gehad hebt. Span alle spaken een kwart slag aan. Voel als je een heel rondje gemaakt hebt even of de spaak spanning beter is geworden.
Als je spaak los zit, gebroken of gebogen is, dan raden wij je aan er niet mee door te fietsen. Het kan een slag in je wiel veroorzaken, die je er bijna niet meer uit kunt krijgen.
EEN SPAAK VERWIJDEREN OF PLAATSEN
Een spaak verwijderen is relatief eenvoudig en snel af te handelen. Eerst vijs je de kop van de spaak volledig los, daarna laat je de spaak glijden tot in het midden van het wiel (van de as) om ze los te maken. Let op!
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.