Chique kleurenOkergeel, olijfgroen, bruin en blauw zijn de woontrend voor een luxe uitstraling in je huis. Deze chique kleuren, zoals olijfgroen zorgen voor een gevoel van warmte en rijkdom. Wie wil er nou niet in luxe leven? Creëer deze rijke omgeving in je eigen woonkamer en breng warme kleuren aan op de muur.
Kleuren als donkerbruin, koningsblauw en smaragdgroen stralen luxe uit. Deze relatief donkere, diepe kleuren laat je terugkomen op een muur of in meubels, accessoires en raamdecoratie. Style af met zwarte accenten voor een chic resultaat.
Paars of violet is de kleur van luxe. Het weerspiegelt het gevoel met royaal, stijl, rijkdom en spiritualiteit. De kleur paars is eeuwenlang gebruikt door mensen die een elitaire status bekleedden.
Blauw staat voor betrouwbaarheid en professionaliteit. Dit is belangrijk voor bedrijven die bijvoorbeeld in de financiële of verzekeringssector werken. De Consumentenbond en OHRA zijn hier enkele voorbeelden van. Ook de Politie hoort in het rijtje thuis van 'merken' die de kleur blauw inzetten.
Wellicht heb je hem al eens gezien: de kleurencirkel. Een kleurencirkel bestaat uit 3 zuivere kleuren: rood, geel en blauw.
En velen beschouwen zwart als een kleur, omdat je andere pigmenten combineert om het op papier te krijgen. Maar technisch gezien zijn zwart en wit geen kleuren, het zijn nuances. Ze versterken kleuren.
De complementaire kleuren staan tegenover elkaar. Rood staat tegenover groen, geel tegenover paars, oranje tegenover blauw.
Zwart. Nog zo'n populaire kleur is zwart. Het straalt kracht, elegantie en professionaliteit uit. Daarnaast kan deze kleur ook krachtige emoties oproepen, zoals woede en verdriet.
Kleurenpsychologie van de kleur paars
Luxe: Paars roept een gevoel van rijkdom en extravagantie op, vaak gebruikt om kwaliteit, prestige en luxe te symboliseren.
Zwart staat voor duisternis en verdriet, maar ook voor verfijning, ernst en discipline. Afhankelijk van de context kan zwart elegant, subliem en tijdloos overkomen en een zeer heldere kleur eleganter maken. Wit symboliseert vrede, helderheid, zuiverheid en onschuld.
Draag iets groens om geld/voorspoed aan te trekken en om daar focus op te leggen. Haal groene kamerplanten in huis voor verbinding met groen en de natuur.
Pantone 448 C is een groen/bruine kleur en in verschillende landen de basiskleur voor generieke rookwarenverpakkingen. Pantone 448 C voor dit doel geïntroduceerd door de overheid van Australië nadat uit onderzoek bleek dat deze kleur het meest werd geassocieerd met "de lelijkste kleur in de wereld".
Grijs straalt autoriteit, wijsheid, luxe, geborgenheid en ouderdom uit. Grijs is een tijdloze en elegante kleur. Blauw en grijs zijn altijd goede zakelijke kleuren, vaak toegepast als kleur van een kostuum of mantelpak. Zwart is eigenlijk geen kleur maar is meestal elegant en feestelijk.
Klassieke kleuren zijn de traditionele kleuren. Heb jij een voorkeur voor deze traditionele kleuren, zoals zwart, wit, grijs, camel en marineblauw? En je houdt van rustige, neutrale kleuren welke donker en gedempt zijn? Deze kleuren kunnen we beschouwen als de kleuren van de klassieke stijl.
De Premium Line kenmerkt zich onder andere door de werkplaatsinrichtingen in 7 beschikbare kleuren: grijs, groen, rood, blauw, oranje, geel en zwart. In de auto- en motorindustrie worden kleuren vaak verbonden aan merken. British Racing Green voor Bentley of Jaguar, Ferrari Rood en oranje voor KTM en Harley Davidson.
Geel: positief, zonnig, optimistisch, energiek, opvallend en vriendelijk. Omdat deze kleur zo opvallend is, wordt deze ook gebruikt om gevaarlijke stoffen te benadrukken.
Universele kleuren zijn kleuren die qua kleurtemperatuur tussen warm en koel in zitten. Er zit ongeveer evenveel blauw- als geelpigment in deze kleuren. Hierdoor staan ze iedereen eigenlijk wel goed. ^ Het blauw van de KLM is een universele kleur.
De kleur blauw
Het symboliseert vertrouwen, loyaliteit, wijsheid, zelfverzekerdheid, intelligentie, geloof, waarheid en de hemel.
Blauw is de meest productieve kleur
Blauw is een populaire kleur voor op de werkplek. Het zorgt voor een evenwichtige en kalmerende sfeer, waardoor werknemers zich beter kunnen concentreren en efficiënter kunnen werken.
De kleur blauw straalt namelijk betrouwbaarheid en zekerheid uit. Merken die deze kleur gebruiken willen hun expertise en kundigheid laten zien. Vaak zie je dat merken die de kleur blauw gebruiken een professionele en ervaren uitstraling hebben en vaak zakelijk zijn.
Rood: de kleur van aantrekkingskracht
De kwestie van aantrekkelijkheid heeft onderzoekers al lang gefascineerd. Het is niet verrassend dat uit onderzoek is gebleken dat rood de aantrekkelijkste kleur is voor zowel mannen als vrouwen.
Blauw combineren met neutrale basiskleuren
Wit, grijs en zwart, maar ook bruine tinten vormen steeds een mooie match met blauwe kleuren.
Een wit voorwerpt absorbeert geen licht en kaatst dus al het licht terug. Een zwart voorwerp absorbeert al het licht en kaatst dus géén licht terug. Een geel voorwerp is geel omdat hij alle kleuren absorbeert behalve het gele licht. Een blauw voorwerp is blauw omdat hij alle kleuren absorbeert behalve het blauwe licht.
Ten eerste kunnen zeer fijne roetdeeltjes de vlam rood, oranje, geel of zelfs wit kleuren. Dit komt doordat de roetdeeltjes door de hitte licht uitstralen (zwarte straler). Een rode, gele of oranje vlam komt door een lage temperatuur, een blauwe of witte vlam wordt veroorzaakt door een hogere temperatuur.