Onderzoekseenheden zijn personen of objecten waarover in de probleemstelling een uitspraak wordt gedaan en die in het onderzoek worden betrokken (bijvoorbeeld studenten).
Een onderzoekseenheid (of onderzoekseenheden) is een algemene term waardoor het mogelijk is om in algemeenheden te spreken waarbij het niet uitmaakt of het om mensen, planten, dieren of dingen gaat. Het is de eenheid van analyse en is bepalend voor welke analysetechnieken uitgevoerd mogen worden.
Er zijn verschillende soorten onderzoeksmethoden. Verkennend, beschrijvend en causaal zijn de drie belangrijke varianten die we met u gaan doornemen.
Een beschrijvend onderzoek kan bijvoorbeeld inzicht geven in grootte van de markt, de hoeveelheid concurrenten en de verschillende marktsegmenten die er zijn. Een verklarend onderzoek gaat om “waarom vragen”. Er wordt bijvoorbeeld onderzocht welke variabelen invloed hebben op de markt en hoe die elkaar beïnvloeden.
Uit de veelheid van variabelen die in de wetenschappelijke literatuur worden genoemd, wil de onderzoeker een kleiner aantal variabelen uitfilteren of zelfs bepaalde variabelen combineren. Deze nieuwe (groep) variabelen heten dan factoren.
Factoren zijn de variabelen in de studie waarvan wij denken dat ze de resultaten beïnvloeden . Factoren kunnen ook onafhankelijke variabelen, verklarende variabelen, manipulatorvariabelen of risicofactoren worden genoemd.
Een verstorende variabele is iets anders dan de behandeling die wordt onderzocht en dat de gemeten uitkomst van een onderzoek kan beïnvloeden.
Onderzoeksmethoden zijn specifieke benaderingen om data te verzamelen en te analyseren (i.e., de dataverzamelingsmethoden en de data-analysemethoden), zodat je je onderzoeksvraag kunt beantwoorden.
In je onderzoeksopzet beschrijf je wat je wilt gaan onderzoeken, bij wie of wat je dit gaat onderzoeken, wat voor soort onderzoek je gaat doen, welke onderzoeksinstrumenten je hiervoor gaat inzetten en hoe je de data gaat verzamelen en analyseren.
Bij een beschrijvend onderzoek wordt er vaak geobserveerd en gemeten.Hier komen resultaten uit waar je vervolgens conclusies uit kunt trekken. Het kan een opzichzelfstaand onderzoek zijn of bijvoorbeeld een onderdeel van je scriptie. Bij een groot scriptieonderzoek is er vaak al een beschrijvende deelvraag aanwezig.
Als u bekend raakt met de vier typen onderzoek – beschrijvend, correlatief, experimenteel en diagnostisch – kunt u de meest geschikte methode voor uw onderzoek selecteren. Vaak wilt u een combinatie van methoden gebruiken om zinvolle gegevens te verzamelen.
Vragenlijsten, registratieformulieren, schalen, beoordelingslijsten, protocollen: in onderzoek zijn dit allemaal meetinstrumenten. Ze zijn bedoeld om de realiteit op de een of andere manier om te zetten in iets meer formeels, een concept, een code, een cijfer, een reeks getallen, verbanden, al of niet gekwantificeerd.
De populatie bij een onderzoek of marktonderzoek is de gehele groep aan personen die centraal staat. Een ander woord om dit te omschrijven is de doelgroep of de onderzoekspopulatie. Het zijn die personen op wie de onderzoeksvragen betrekking hebben en dus ook de personen die deel moeten gaan nemen aan het onderzoek.
Wat is een analyse? Als je een onderzoek doet, dan doe je eigenlijk twee dingen om antwoorden op je onderzoeksvragen te vinden: je verzamelt kennis en gegevens en je interpreteert deze. Het interpreteren van die kennis en gegevens is de analyse.
In het kort beschrijf je het hele onderzoek: de aanleiding of de probleemanalyse, de vraagstelling, de opzet van het onderzoek, de resultaten en de belangrijkste conclusies en aanbevelingen. Het is belangrijk dat je goed de hoofd- en bijzaken kunt scheiden.
Validiteit is de mate waarin je resultaten geldig zijn en overeenkomen met de werkelijkheid. De validiteit kan worden onderzocht door te bepalen of je daadwerkelijk hebt gemeten wat je wilde meten, bijvoorbeeld door kritisch te kijken naar je onderzoeksopzet en meetinstrumenten.
De hoofdvraag is het belangrijkste onderzoeksvraag van je scriptie. Je stelt je hoofdvraag op aan de hand van je probleemstelling. Een goede hoofdvraag is onderzoekbaar, haalbaar, origineel, complex, relevant, specifiek en focust zich op één probleem.
Wat is een onderzoeksmethode? De onderzoeksmethode is de benadering die je gebruikt om tot een antwoord op je onderzoeksvraag te komen. Het gaat daarbij over de manier waarop je data verzamelt en die vervolgens analyseert.
De doelstellingen van methoden en methodologie
De methodologie is bedoeld om de benadering van de onderzoeker van het onderwerp uit te leggen . Het presenteert een zaak voor het type verzamelde gegevens, de methoden voor het verzamelen van gegevens, de typen analyses en andere aspecten van het onderzoek. Methoden zijn de hulpmiddelen die in het onderzoek worden gebruikt.
Er zijn drie soorten categorische variabelen: binaire variabelen, nominale variabelen en ordinale variabelen.
Confounders. Een confounding variabele (confounder) is een andere factor dan degene die wordt bestudeerd, die zowel met de ziekte (afhankelijke variabele) als met de factor die wordt bestudeerd (onafhankelijke variabele) wordt geassocieerd . Een confounding variabele kan de effecten van een andere variabele op de betreffende ziekte vervormen of maskeren.
Interne validiteit is de mate waarin je met zekerheid kunt stellen dat een vastgestelde oorzaak-gevolgrelatie (causaal verband) niet door andere factoren kan worden verklaard. Externe validiteit is de mate waarin je je resultaten kunt generaliseren naar andere omstandigheden of groepen.