Welke elektrische fiets is makkelijk op te voeren? Alle elektrische fietsen vanaf 2013 met middenmotor zijn geschikt. Denk hierbij aan merken als Bosch, Panasonic, Shimano, Brose en Yamaha. Echter kiezen steeds meer mensen voor een Speed Pedelec, deze heeft al van zichzelf een hogere maximum snelheid.
Voor wie harder wil kunnen fietsen, is er dus de speed pedelec. Die is uitgerust met onderdelen die de hogere snelheid aankunnen, zoals een sterkere motor en goede schijfremmen.
Wilt u uw elektrische fiets opvoeren? Geen probleem, dat is mogelijk! Alle e-bikes vanaf 2013 met middenmotor van Bosch, Impulse, Panasonic, Shimano, Brose en Yamaha zijn daar geschikt voor.
Een elektrische fiets stopt met ondersteunen bij 24-26 kilometer per uur. Wettelijk gezien mag een e-bike niet meer ondersteunen na 25 kilometer per uur. Deze regelgeving maakt deel uit van de Europese EN-15194 norm voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle).
Een speedchip kost ergens tussen de 100 en 200 euro. Opvoeren via de software kost wat je fietsenmaker ervoor vraagt (mits hij hier aan mee wil werken). Opvoeren via het display kost uiteraard niks maar dit is niet mogelijk bij alle fietsen. Welke E-Bike kun je opvoeren?
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
E-bikes gaan normaliter niet harder dan 45 km/u. De revolutionaire fiets, met de naam Swind EB-01, wordt aangedreven door een 15 kW/20 pk sterke elektromotor en met opgeladen batterijen kan hij 130 kilometer ver komen.
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand.
Met een 'opvoerset' kan een elektrische fiets, die normaal gesproken trapondersteuning biedt tot 25 kilometer per uur, veel hogere snelheden halen. Een VVN-woordvoerder zegt tegen De Telegraaf, die als eerste over de oproep schreef, dat opgevoerde e-bikes soms zelfs boven de 50 kilometer per uur uitkomen.
kun je jouw elektrische fiets of e-bike opvoeren? Ja, dat kan. Het is echter wel illegaal! Je maakt van je fiets in feite een brommer, maar dan zonder typegoedkeuring en dus ben je ook onverzekerd.
Standaard elektrische fietsen, e-bikes, of pedelecs zijn begrenst in hun snelheid. Deze fietsen ondersteunen normaal tot een snelheid van ongeveer 25-27 km/u. Wanneer je boven deze snelheid komt, dan stopt de motor met ondersteunen, en dan wordt het zwaar trappen.
Bij Sparta betaal je 2,95 euro per maand voor track and trace en allerlei extra functies op je app (Sparta Smart Connectiviteit). En voor nog eens 3 euro per maand is je fiets ook verzekerd bij ENRA.
Quinten ontwikkelde de app vorig jaar. Normaal gesproken mag een e-bike maar tot 25 kilometer per uur ondersteuning bieden bij het trappen. Met één klik in de app krijg je plots hulp tot 32 of zelfs 37 kilometer per uur, op een e-bike van fietsfabrikant VanMoof. "Gebruikers kunnen zelf de keuze maken hoe hard ze gaan.
De elektrische fiets Super 73 is een hit in Amerika. De e-bike met dikke banden voelt als een lowrider motor. Met een volle accu kan je 70 kilometer rijden en de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur haal je al binnen een paar seconden.
Het opvoeren van een speed pedelec is (om diverse redenen, waaronder de veiligheid van jou en je mede-weggebruikers) illegaal. Ook resulteert opvoeren in verlies van garantie en rij je onverzekerd rond.
Een voorwiel is de beste keuze wanneer je wat minder budget hebt of op zoek bent naar een lichtere e-bike. Ook mensen die moeite hebben om vanuit stilstand op te trekken, hebben baat bij een voorwielmotor. Dankzij de rotatiesensoren hoef je maar relatief weinig kracht te leveren om de motor te activeren.
Ben je in bezit van een elektrische fiets met een voor– of achterwielmotor? Omdat voor deze type motoren geen setjes te verkrijgen zijn, is het niet mogelijk om deze e-bikes op te voeren.
Beperkte actieradius: De capaciteit van de accu kan te krap zijn. Zeker als de accu na verloop van tijd slechter wordt. Fietsen zonder elektrische ondersteuning gaat op sommige e-bikes heel wat zwaarder dan bij een gewone fiets. Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Met een tweedehands elektrische fiets kun je honderden euro's besparen. Maar let goed op de kwaliteit van de accu en pas op met e-bikes die ouder zijn dan 7 of 8 jaar.
Op 10 maart werden de Sparta d-Rule Energy en de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ bekroond tot beste fietsen van het jaar 2022. De Fiets Awards is een gezamenlijk initiatief van organisaties als de RAI vereniging, ANWB en BOVAG.
Dit geldt ook voor een speed-pedelec. De maximale snelheid daarvan is onder andere afhankelijk van het weer en de fysieke gesteldheid van de berijder. De enige constante is dat het wettelijk niet is toegestaan om trapondersteuning te bieden bij snelheden hoger dan 45 km/u.
Het grootste verschil tussen een e-bike en een speed pedelec is de maximumsnelheid. Met een e-bike bereik je een snelheid van maximaal 25 km/u met ondersteuning. Een speed pedelec gaat bijna dubbel zo hard, je bereikt hiermee snelheden tot 45 km/u. Een speed pedelec is eigenlijk een hele snelle elektrische fiets.