2 Methodische competenties. Toepassing van methodische noties, het correct volgen van methoden, het juist toepassen van beroepsinstrumenten. 3 Bestuurlijke en organisatorische competenties. Verantwoordelijkheid dragen, rekenschap afleggen; kwaliteitszorg; flexibele opstelling.
Methodologische competenties verwijzen naar het vermogen en de bereidheid om gedefinieerde procedures toe te passen . Ze verwijzen met name naar vragen over people management en organisatie, evenals digitale technologieën. Verdere methodologische competenties kunnen worden gedefinieerd voor specifieke functies.
Je handelen is systematisch Je handelt methodisch als je in staat bent om ook systematisch te handelen. Dat wil zeggen dat nadat je een doel hebt bepaald, je ook volgorde kunt aan- brengen binnen de verschillende stappen die je gaat zetten op weg naar dat doel. Je kunt prioriteiten stellen aan je wijze van handelen.
Methodische mensen doen dingen op een heel geordende, zorgvuldige manier : Tom is een heel methodisch persoon en schrijft voor alles lijstjes. op een heel geordende, zorgvuldige manier gedaan: methodisch werk.
De 3 kerncompetenties ( creativiteit, samenwerking, communicatie )
Er zijn vijf loopbaancompetenties (kwaliteitenreflectie, motieven reflectie, werkexploratie, loopbaanzelfsturing en netwerken) welke jongeren in kunnen zetten bij het vormgeven van hun loopbaan.
1. Evalueer en interpreteer bewijsmateriaal van verschillende typen, waaronder documentaire en andere kwalitatieve bronnen, evenals statistische gegevens . 2. Leg de respectievelijke rollen van, en de interactie tussen, vragen, theorieën, bewijsmateriaal en verklaringen in de sociale wetenschappen uit.
Terwijl een hard skill een technische en meetbare vaardigheid is die een professional kan aantonen door zijn specifieke kwalificaties en beroepservaring, is een soft skill een niet-technische vaardigheid die minder gebonden is aan specifieke beroepen.
Methodisch werken betekent dat je volgens een vooraf bepaalde methode werkt om een specifiek doel te bereiken. Het gaat hierbij om het plannen, uitvoeren, evalueren en bijstellen van werkzaamheden. Met deze gestructureerde aanpak zorgt je ervoor dat het werk overzichtelijk blijft en dat er logisch wordt gewerkt.
Het scala aan soft skills omvat vaardigheden in de categorieën van: Persoonlijke vaardigheden. Sociale vaardigheden. Methodische vaardigheden .
De niveaus beschrijven de opvallende verschillen in prestaties die kunnen worden waargenomen en gemeten voor een bepaalde competentie. Er zijn doorgaans drie typen competenties, namelijk: kerncompetenties, management-/leiderschapscompetenties en functionele competenties .
Wat zijn voorbeelden van competenties? Denk aan doorzettingsvermogen, creativiteit of enthousiasme. Een ander voorbeeld van een persoonlijke competentie is integriteit. Je bent eerlijk, oprecht en betrouwbaar.
Concretiseren betekent: 'alles in de juiste vorm gieten'. Vaardigheden die daarbij kunnen horen zijn bijvoorbeeld: planning en organisatie. Ook het maken van concrete doelen of een stappenplan hoort bij de praktische vertaling van een idee.
Flexibel wordt wel een competentie genoemd. Ik noem het een kernkwaliteit of persoonlijke eigenschap. Ben jij flexibel? Dan heb jij het vermogen om je snel aan te passen aan bepaalde situaties.
'Methodisch' betekent letterlijk: volgens een bepaalde methode, ordelijk. Methodisch werken betekent ook dat je tijdens het hulpverlenen gebruikmaakt van diverse methodieken waarvan we uit praktijkervaring en/of onderzoek weten dat ze effectief zijn bij bepaalde cliëntgroepen.
Methodisch betekent dat u de voorkeur geeft aan het volgen van stapsgewijze processen, scripts of methoden van best practice . U bent zeer gemotiveerd om vastgestelde procedures te volgen voor bedrijfsgerelateerde taken.
S: STABILITEIT
Ze blinken uit in samenwerking en worden routinematig beschreven als "kalm" of "geduldig". Ze reageren op de uitdagingen van hun omgeving op een doordachte en relatief methodische manier en bieden anderen routinematig empathie en steun.