Een belangrijk fundament van pedagogisch handelen is dat men kan observeren en reflecteren. Docenten moet leerlingen werkelijk (willen) zien en in de gaten hebben welke boodschap ze afgeven. Dat vraagt goed kijken, empatisch luisteren, een attitude waarbij men ook kijkt naar zichzelf en het eigen aandeel in de relatie.
Het gaat om het bieden van emotionele ondersteuning; om het respecteren van de autonomie van kinderen; om het stellen van grenzen; om praten en uitleg geven; om het stimuleren van de ontwikkeling en het begeleiden van interacties tussen kinderen.
Er zijn drie pedagogische kernwaarden: veilig, welkom en aansluitend bij de kinderen. Deze waarden zijn voor elke organisatie belangrijk. Daar komen vaak nog aanvullende pedagogische waarden bij waar elke organisatie een eigen keuze in maakt.
Pedagogisch handelen betekent het handelen van een volwassene, in dit geval de trainer, met een opvoedkundig doel: het helpen van kinderen in hun ontwikkeling tot zelfstandige, autonome personen. Als trainer heb je hierin veel verantwoordelijkheden.
De fundamentele theorieën, concepten en praktijken die het instructieontwerp en de onderwijsmethodologieën sturen, met als doel leerresultaten te optimaliseren en effectieve onderwijs- en leerstrategieën te bevorderen.
Pedagogische waarden hebben betrekking op de wereldbeelden, overtuigingen, perspectieven en vooroordelen over lesgeven en leren die ten grondslag liggen aan onze specifieke onderwijspraktijken (Palahicky et al., 2017).
Hierbij gaat het om factoren die al aanwezig zijn, maar ook om factoren die een leraar weloverwogen creëert. Te denken valt aan orde, regelmaat, communicatie, sfeer, inrichting van de ruimte.
Pedagogie wordt vaak omschreven als de daad van lesgeven .”
Dus, het woord is al honderden jaren synoniem met leren en ontwikkeling. Het betekende dat de verbinding tussen de leraar of facilitator en de student werd aangestuurd door de sociale en psychologische behoeften van de leerling.
Onder pedagogiek verstaan we het handelen in het kader van de sociaal-emotionele ontwikkeling in de breedste zin. Didactiek is de werkwijze die leerkrachten hanteren bij het onderwijzen van de verschillende cognitieve en expressievakken.
Als docent vervul je een pedagogische rol in de klas: je motiveert leerlingen , helpt ze bij het oplossen van problemen en je brengt ze een hoop dingen bij. Je bent continu bezig met jouw pedagogisch handelen. Het is de taak van de leerkracht om leerlingen (mede) op te voeden tot een goede burger.
Pedagogiek is een wetenschap, de uitvoerder daarvan is een pedagoog. Pedagogen bestuderen de opvoeding en de ontwikkelingsfasen van een kind. Daarnaast kijken zij ook naar de relatie van het kind met zijn omgeving.
Pedagogische benaderingen zijn de methoden die docenten gebruiken in de praktijk van het lesgeven, van cursusontwerp tot het leveren van inhoud . Het onderwijssysteem omvat meerdere pedagogieën, die elk voortkomen uit een andere leerfilosofie.
De pedagogisch medewerker creëert op basis hiervan een uitdagende, veilige omgeving waarin het kind zich in de groep optimaal kan ontwikkelen op de vier ontwikkelingsgebieden: sociaal- emotioneel, spraak- en communicatief, cognitief en motorisch.
Doelen zijn doorgaans algemener dan objectieven. Je kunt het hebben over de algemene doelen van een eenheid of een cursus. Maar pedagogische doelen beschrijven wat de student na de les kan doen, niet de activiteiten die de student tijdens de les uitvoert .
Met een goed pedagogisch klimaat bereik je dat leerlingen zich veilig voelen, gezien en gehoord worden. Ze worden geaccepteerd zoals ze zijn. Een fijne, voorspelbare en positieve sfeer zorgt ervoor dat leerlingen (en ouders) graag naar school komen. Dit geeft een goede, ontspannen startsituatie om te leren.
Voorbeelden van pedagogische vaardigheden
Dit kan vaardigheden omvatten zoals duidelijk schrijven of weten hoe je leerlingen in de klas kunt betrekken zodat ze beter opletten . Buiten de klas kunnen je communicatievaardigheden nuttig zijn om met ouders te praten over de voortgang en behoeften van hun kind.
De pedagogische basis bestaat uit alle contacten, relaties en leefomgevingen die bijdragen aan het opgroeien en opvoeden van kinderen. Ervaringen buiten het gezin hebben veel invloed op de ontwikkeling van kinderen. Als je ervaringen opdoet en mensen ontmoet, leer je als kind wat je zelf vindt en wie je bent.