Met andere woorden, professionele competenties, ook wel hard skills (harde vaardigheden) genoemd, gekoppeld aan speciale karaktereigenschappen en vaardigheden die steeds belangrijker worden in de professionele wereld, vooral in de dagelijkse omgang - je soft skills (zachte vaardigheden).
Denk hierbij bijvoorbeeld aan behaalde diploma's, taalvaardigheden, kennis van bepaalde software, copywriting of data-analyse. Hard skills vormen een belangrijk onderdeel van een functieomschrijving en een cv.
Hard skills zijn functioneel en/of technisch en het eindresultaat is tastbaar en/of meetbaar. Bij een hard skill draait het om vakinhoudelijke kennis of iets wat je hebt kunnen leren.
Harde vaardigheden zijn de dingen die u hebt geleerd te doen of te gebruiken, zoals tools, technologieën of bekwaamheden. Zachte vaardigheden zijn intermenselijke vaardigheden die u in de loop der tijd hebt ontwikkeld, zoals effectieve communicatie, betrouwbaarheid of gulheid.
Het verschil tussen de skills kunnen we eenvoudig toelichten: Hard skills (harde vaardigheden) zijn meet- en leesbare vaardigheden en zijn puur professioneel en technisch/inhoudelijk van aard. Heb je bijvoorbeeld een diploma in IT behaald en hier veel kennis in opgedaan?
Soft skills die je carrière een boost kunnen geven zijn communicatie (spreken én luisteren), samenwerken, aanpassingsvermogen, probleemoplossend vermogen, kritisch denken en leiderschap. De eerste stap in ontwikkeling van soft skills is inzicht krijgen in je gedrag.
Life skills zijn vaardigheden die je kunt inzetten om je leven goed op orde te krijgen en te houden. Ze helpen je om te gaan met de eisen die aan je gesteld worden. Ze zorgen ervoor dat je tegen een stootje kunt als iets tegenzit. Met een goed stel life skills op zak ben je beter in staat om te leren.
Persoonlijke eigenschappen worden ook wel karaktereigenschappen genoemd. Bij positieve eigenschappen spreek je ook wel van persoonlijke kwaliteiten. Anders dan bij een vaardigheid, heb je voor persoonlijke eigenschappen niet hoeven oefenen. Je 'bent zo' en draait dat niet even 180 graden om.
Leergierigheid, stressbestendigheid, flexibiliteit, moed, doorzettingsvermogen, overtuigingskracht… Dat zijn allemaal soft skills. Samen bepalen ze je emotionele intelligentie en communicatieve vaardigheden.
Leergierigheid verwijst naar de bereidheid en het vermogen om nieuwe kennis, vaardigheden en inzichten op te doen en deze effectief toe te passen in verschillende situaties. Het wordt over het algemeen beschouwd als een belangrijke competentie in professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Investeren in soft skills leert mensen bijvoorbeeld om beter naar elkaar te luisteren en ze zijn eerder bereid om elkaar te helpen. Waardering krijgen en geven is voor veel mensen onmisbaar in hun werk. Soft skills dragen bij aan een organisatiecultuur waar iedereen zich thuis voelt.
Een voorbeeld van een hard skill is dus programmeren op de computer of het beheersen van een buitenlandse taal, terwijl een soft skill timemanagement of verbale communicatie kan zijn. Competenties, daarentegen, zijn de kennis en het gedrag van de persoon die ertoe leiden dat deze succesvol is in een baan.
SKILLS VOOR DE TOEKOMST
Circles of Future Skills zorgt, via vernieuwende manieren en oude wijsheden van ontwikkelen, dat medewerkers on-the-job en in de echte wereld innoveren en nieuwe skillsets leren. Nodig om uw organisatie, keten of markt vooruit te brengen.
De beste manier om jouw vaardigheden te omschrijven
Als je zegt dat je besluitvaardig bent, omschrijf dan een specifieke situatie waar dat duidelijk uit blijkt, en als je zegt dat organiseren een vaardigheid van je is benoem dan bijvoorbeeld een specifiek evenement wat je georganiseerd hebt.