Een goede evaluatie bevat de volgende elementen: focus, zowel in de groep als op de juiste vraag; alle informatie op tafel; gedragen besluiten, en concreet uitvoerbare en controleerbare vervolgafspraken.
Geef deelnemers de kans te vertellen wat zij belangrijk vonden. Veel evaluatieformulieren zijn een checklist met gesloten vragen van zaken die de trainer of het trainingsbureau belangrijk vindt. Daarmee stuur je de mening van een deelnemer al behoorlijk.
BT DO 22 SEPT 2022: FOTO FIRST LADY VIRAAL OP FB... "U BENT GEKOZEN, UW VROUW NIET"
42 gerelateerde vragen gevonden
Wat is een Evaluatievraag?
Met een procesevaluatie kunt u nagaan of activiteiten op de juiste wijze en naar tevredenheid zijn uitgevoerd. U komt te weten wat goed ging bij de uitvoering, maar ook wat tegenviel of niet gelukt is. Daarnaast kunt u te weten komen waarom bepaalde activiteiten achterblijven bij de verwachtingen.
Bij procesgerichte vragen is het de bedoeling om weg te komen van allerlei inhoudelijke bespiegelingen en vooral na te gaan welke handelingen en (re)acties van mensen hebben geleid tot wat er nu is.
Welke drie evaluatie methoden kennen we voor proces evaluatie?
In verschillende fases van deze cyclus kun je evalueren. We onderscheiden drie hoofdvormen van evalueren: • planevaluatie; • procesevaluatie; • effectmeting.
Een evaluatie laat zien hoe ver je bent. Zonder het formuleren van een doel is een evaluatie dus eigenlijk nietszeggend. Zorg ervoor dat je doelen niet vaag en vrijblijvend geformuleerd worden, maar dat ze onder andere specifiek en meetbaar zijn. Methoden die je hierbij helpen zijn bijvoorbeeld SMART, PRISMA of RUMBA.
In het evaluatie- of beoordelingsgesprek worden de prestaties van de medewerker besproken door de leidinggevende met de medewerker in kwestie. De balans wordt opgemaakt, met de bedoeling de medewerker heldere feedback te geven met eventuele aanpassingen die moeten gedaan worden.
Bij het ontwerpen van een evaluatie maak je keuzes over de uitvoering, bijvoorbeeld hoe de benodigde data worden verzameld en welke bronnen daarvoor worden gebruikt. Hieronder staat een aantal begrippen en overwegingen die van belang zijn bij het maken van deze keuzes.
De opzet is min of meer chronologisch. Er wordt aangegeven welke evaluatieactiviteiten worden uitgevoerd, wie er betrokken zijn en wanneer ze plaatsvinden. Daarnaast wordt ook aangegeven wat er met de evaluatieresultaten gebeurt.
De naam Wat Kan Beter verwijst naar het Welzijn- en Betrokkenheids Kwadrant waar de app op is gebaseerd. Met een aantal smartphones kun je in een paar minuten de motivatie van de hele klas meten. Op een manier die niet gaat vervelen als je het elke week doet gedurende het onderzoek.
Evalueren doe je om te beoordelen of je acties effect hebben en om te kijken of de situatie van je cliënt veranderd is. Het is goed om dit te doen tijdens de zorgplanbespreking of het Multidisciplinair overleg (MDO), maar over het algemeen evalueer je vaker.