Het doel van fietssuggestiestroken is het optisch versmallen van de rijbaan en het aanduiden van de positie van de fietser. Het overige verkeer wordt gewezen op het medegebruik van de rijbaan door de fietser. De optische versmalling van de rijbaan werkt snelheidsremmend voor het gemotoriseerde verkeer.
De fietssuggestiestrook heeft geen enkele juridische status en biedt dus geen enkele bescherming voor de fietser. Al het andere verkeer mag er net als de fietser gebruik van maken en er op stoppen en parkeren. Bij een fietsstrook is dit niet het geval.
Een fietssuggestiestrook is geen fietspad! Fietssuggestiestroken worden aan de zijkant van de weg aangebracht in een andere kleur dan de rijbaan (grijs, groen, oker of rood) of in andere materialen gemaakt. Soms zie je ook fietspictogrammen op de grond.
Fietssuggestiestrook in Nederland
Een fietssuggestiestrook heeft geen wettelijke status (CROW - Handboek Wegontwerp, Paragraaf 7.5.1.2) en kan in feite elke breedte hebben die een wegbeheerder eraan geeft. Het CROW adviseert de fiets(suggestie)stroken 170-225 cm breed te maken.
Door een deelstreep afgescheiden gedeelte van de rijbaan, waarop fietssymbolen zijn aangebracht en dat bestemd is voor (brom-)fietsers. Een fietsstrook is een gemarkeerd gedeelte van de rijbaan specifiek bedoeld voor fietsers. Het is daarmee wat anders dan een fietspad dat buiten de rijbaan ligt.
Auto's mogen niet parkeren of stilstaan op een fietsstrook. Als er een doorgetrokken lijn langs de fietsstrook ligt, mogen auto's hier niet rijden. De fietsstrook is bestemd voor fietsers. U mag uw auto hier niet laten stilstaan.
Je bent verplicht om het fietspad te gebruiken als er een is en het berijdbaar is. Het fietspad kan één of twee rijrichtingen hebben. Als het maar één rijrichting heeft, mag je het niet tegen de rijrichting gebruiken. Het is dan bedoeld voor de fietsers voor wie het rechts in de rijrichting ligt.
Aangezien het een onderdeel van de rijbaan is, mag je er met de auto over rijden en mag je zelfs stilstaan of parkeren op een fietssuggestiestrook. Tenminste, als er geen bruikbare berm is, door verkeersborden geen parkeerverbod is en als de weg niet is onderverdeeld in rijstroken.
Door de rode kleur valt het onderscheid tussen de autorijbaan en de fietsstrook extra op. Dat zorgt voor meer duidelijkheid voor de weggebruiker en dus voor meer veiligheid. Er is overigens geen wet die bepaalt dat het fietspad een (rode) kleur moet hebben.
Bromfietsers mogen in geen enkel geval gebruik maken van de fietsstrook met doorgetrokken streep. Bromfietsers mogen alleen gebruik maken van de fietsstrook als dat nodig is. Het is verboden voor bromfietsers en snorfietsers om het onverplichte fietspad te gebruiken snorfietsers mogen dat wel met uitgeschakelde motor.
Fietsstroken zijn meestal gelegen aan de rechterzijde van de rijbaan. Fietsers en snorfietsers moeten zoveel mogelijk rechts houden. Daarom moeten zij verplicht gebruik maken van een fietsstrook als deze aan de rechterkant van de rijbaan aanwezig is. Dit geldt niet als links van de rijbaan een fietsstrook is aangelegd.
Onverplicht fietspad | Verkeersbord G13
Verkeersbord Onverplicht fietspad G13. In tegenstelling tot op het verplichte fietspad mogen snorfietsen met ingeschakelde motor hier niet rijden. Wel is het toegestaan hier te voet te gaan, met of zonder fiets of bromfiets aan de hand.
U mag niet met uw brommer op het fietspad rijden. Bromfietsers moeten op een verplicht fiets/bromfietspad rijden. Als dat er niet is, mogen zij op de rijbaan.
U herkent een 'verplicht fiets-/bromfietspad' aan een blauw, rond bord met daarop een witte fiets en een bromfiets. Een bromfietser moet hier rijden in plaats va op de rijbaan. Brommers met een geel kenteken mogen niet rijden op een 'onverplicht fietspad'.
Als een weg te smal is voor echte fietsstroken van minstens 1 meter 70, dan gaan wegbeheerders soms rare dingen uithalen, zoals strepen plaatsen op 50 centimeter afstand van de berm. Veel fietsers én automobilisten denken dan dat er een fietsstrook is gecreëerd.
In rood asfalt is rode steen toegevoegd. Daarnaast is het mogelijk asfalt te kleuren door pigmenten toe te voegen. In rood asfalt wordt soms extra ijzeroxide toegevoegd voor wat meer rode kleur. De kleur wordt alleen toegepast bij de bovenste asfaltlaag van het wegdek.
In het algemeen wordt in Nederland de rode kleur gebruikt voor fietspaden.
Fietsstroken zijn te herkennen aan het fietssymbool dat op de weg is aangegeven. Automobilisten mogen hier niet rijden, parkeren of stoppen. Wel mag een automobilist de onderbroken streep overschrijden om bijvoorbeeld af te slaan of een parkeerplaats op te rijden.
Een fietser heeft voorrang op het fietspad. Een fietspad is het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer.
Het fietspad loopt langs het strand en laat je het meer in al zijn pracht zien. Het begint in Navene (ten noorden van Malcesine) en gaat verder zuidwaarts naar Brenzone sul Garda, door de baai van Val di Sogno en Cassone. De gehele route is vrij gemakkelijk en veilig, ideaal om ook met kinderen te berijden.
Bestuurders zijn alle weggebruikers, behalve voetgangers. Dus een fietser die links afslaat, moet een auto die dicht achterop komt en rechtdoor gaat, voor laten gaan.
Alle fietsers in groep moeten zich aan de wegcode houden. Dit wil zeggen dat ze niet door het rode licht mogen rijden, de groep geen voorrang heeft aan een oversteekplaats voor fietsers en iedereen moet stoppen en voorrang verlenen aan een zebrapad waar voetgangers willen oversteken.
Stadsfiets op fietspad: geen maximumsnelheid
Natuurlijk gelden de borden die je ziet wanneer je de bebouwde kom binnenrijdt en waar '50' op staan niet voor fietsers. Als je al 50 zou kunnen halen als fietser. En op fietspaden gelden alleen maximumsnelheden voor brommers en andere gemotoriseerde voertuigen.