Effectief lesgeven
Leraren zijn succesvoller als ze goed contact kunnen maken met hun leerlingen, een persoonlijke presentatie hebben en hun vak verstaan. Door analyse van dat gedrag blijkt dat de leraar in zijn lessen verschillende rollen vervult: de rol van gastheer, presentator, didacticus, pedagoog en afsluiter.
Effectieve leraren vervullen in hun lessen vijf verschillende rollen. De leraar is: gastheer, presentator, didacticus, pedagoog en afsluiter. Het boek De vijf rollen van de leraar beschrijft voor elke rol op concrete, praktische wijze welk gedrag een effectieve leraar wel én niet vertoont.
Drieslag leren is leren op drie niveaus. Het richt zich naast de 'hoe' vraag (hoe kan het beter?) en de 'waarom' vraag (waarom heb ik de dingen gedaan zoals ik ze gedaan heb?, metaleren, zelfsturend vermogen) ook op de 'waartoe' vraag (wat was de bedoeling?).
Volgens deze vormingstraditie bestaat de kern van algemene vorming eenvoudig uit het inleiden van leerlingen in een breed scala aan perspectieven. Deze perspectieven vervullen drie belangrijke functies, ze: (1) openen een wereld voor de persoon, (2) openen de persoon voor de wereld, en (3) openen personen voor elkaar.
Dubbelslag leren: inzichten Bij dubbelslag veranderen gaat het niet alleen om het veranderen van de regels, maar juist om het ter discussie stellen van de achterliggende inzichten van die regels. Weten en begrijpen zijn begrippen die hierbij horen. Het leren speelt zich af op een abstracter niveau.
Het belangrijkste doel van een goede lesafsluiting is dat leerlingen leren nadenken over hun leerproces. Daardoor kunnen ze hun eigen leren steeds beter sturen. Dit leidt tot effectiever leren en betere leerprestaties.
Didactiek gaat over het professioneel handelen van de leraar. Het is de theorie van kennisoverdracht, aanleren van vaardigheden en inzicht. Daarbij staat de vraag centraal hoe de leraar ervoor zorgt dat de leerling leert.
Zijn dagen beginnen rond 07.30-08.00 uur en eindigen meestal rond 17.30. "Je bent gauw 9 tot 10 uur op een dag bezig." Pouls dag bestaat uit verschillende delen, zegt hij. "Je begint de dag en daarna ben je met de kinderen, in die tijd heb je eigenlijk geen pauze."
Wie wil je zijn als leraar? ' Dit boek wil je – als (aanstaand) leraar – helpen om je persoonlijk meesterschap te ontwikkelen. Dat begint met het ontdekken van je eigen stem. Persoon, professional en praktijk worden aan elkaar verbonden via de uitwerking van de begrippen luisteren, leren en leiden.
In het boek “De vijf rollen van de leraar” wordt gesproken over de 'correctieladder'. Dit heeft te maken met de verhouding tussen gedrag en straf, maar ook met de opbouw van de straf. Dat wil zeggen, de eerste overtreding verdient een andere, softere straf dan de vierde.
De letters IGDI staan voor Interactief, Gedifferentieerd, Directe Instructie. Het IGDI-model is een variant op het Directe Instructie model en is gebaseerd op twee principes: De leerkracht demonstreert doelgericht en geeft uitleg. De leerlingen leren door oefening en herhaling.
Het didactisch klaverblad (Oldeboom, 2020) biedt houvast bij het inrichten van een les op maat. Leraren dienen ervoor te zorgen dat de vier klaver- bladen goed met elkaar interacteren (zie figuur 1).
Een leraar, ook wel onderwijzer, docent of leerkracht genoemd, is verantwoordelijk voor het overdragen van kennis aan leerlingen of studenten. Het begrip ' leraar' omvat leerkrachten op alle niveaus: het basisonderwijs, de middelbare school, het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs.
Het onderwijs heeft als taak jonge mensen te leren respectvol met verschillen om te gaan en leren wat ons met elkaar verbindt. Leerlingen worden vanaf de basisschool tot vervolgonderwijs omgevormd tot betrokken burgers. Leerlingen of studenten dienen de basiswaarden van de democratische rechtstaat te kennen.
Collectief leren en ontwikkelen is eigenlijk samen slimmer worden. Gewoon feiten, kennis en ervaring met elkaar delen, combineren en praktisch toepassen. Het gaat erom dat je, als integraal onderdeel van het werk, door interactie met anderen iets leert als persoon en als groep of netwerk van organisaties.
De leercyclus
Deze leercyclus geeft aan hoe wij mensen leren en waarom we eigenlijk altijd achter de werkelijkheid aanlopen. Als we Onbewust Bekwaam zijn duurt het even voordat we in de gaten hebben dat de wereld veranderd is en dat we ons gedrag moeten aanpassen.
De Teamleider heeft op het gebied van onderwijsuitvoering een coördinerende en een meer inhoudelijke rol, gericht op ontwikkeling van beleid. Hij begeleidt en geeft les aan leerlingen en coacht en geeft leiding aan leraren. Hij regelt praktische zaken als vervanging bij ziekte en het voeren van functioneringsgespreken.