Met hydraulische schijfremmen kun je beter gedoseerd remmen en ze bieden meer remkracht dan mechanische schijfremmen. Bij mechanische schijfremmen trekt de kabel de remblokken tegen de schijf aan. Dit geeft minder remdruk dan bij de hydraulische remmen.
Voordelen van hydraulische schijfremmen:
De remvloeistof die onder druk staat, werkt als een versterker waardoor de rijder minder wordt belast. Je remt daardoor meer met minder kracht. Betere remkracht dan mechanische remmen.
De hydrauliek zorgt voor een ongekende remkracht, waardoor ook remmen bij nat weer geen enkel probleem oplevert. De rem is wel wat zwaarder, maar dat ben je na één afdaling snel vergeten. Bovendien kun je hydraulische remmen beter doseren dan mechanische. Het algemene nadeel van blokremmen is dat het je velg opwarmt.
Hydraulische schijfrem
Hydraulische schijfremmen zijn de best presterende fietsremmen. Schijfremmen maken gebruik van een remschijf in het wiel en kabels met een hydraulische vloeistof. U remt door in hendels aan het stuur te knijpen.
Bij een hydraulische schijfrem werkt het afstellen iets anders. Zet als eerste je fiets op de kop, zodat de wielen vrij kunnen rond draaien. Draai vervolgens beide inbusbouten aan de remklauw een klein beetje los zodat je hem met de hand op en neer kunt bewegen.
Schijfremmen werken beter in nat weer beter dan velgremmen (maar maken wel meer lawaai). Door de rotorafmetingen te wijzigen, kunt u aanpassen hoeveel remkracht u wilt. Het is gemakkelijker om bredere banden te gebruiken met schijfremmen.
Gemiddeld gaan remblokken zo'n 50.000 km mee. Veel, lang en hard remmen zorgt voor een versnelde slijtage van de remblokken.
Rustig inrijden
Het inrijden gebeurt over een afstand van circa 200 km. Hierbij moet de klant goed opletten of er geen trillingen of geluiden van de remmen komen, zowel tijdens het rijden als ook tijdens het remmen.
De hydraulische schijfrem werkt door middel van olie dat door een remleiding naar de remklauw wordt verplaatst.De druk die dit met zich meebrengt zorgt ervoor dat de zuigers in de remklauw zich tegen de remschijven aanduwen. Dit systeem is lichter en geeft je de mogelijkheid om nog doseerbaarder te remmen.
De kwaliteit van de onderdelen is er dus op berekend. In de praktijk zult u daarom de iets kortere levensduur van de koppeling niet of nauwelijks ervaren. Sterker nog, wanneer u nooit op de motor afremt, zullen de remmen weer iets sneller slijten. Het is dus het een of het ander.
Hydraulische schijfremmen maken gebruik van een speciale remvloeistof en zorgen ervoor dat je gecontroleerd kunt afremmen onder iedere Weers omstandigheid. Mechanische schijfremmen werken met een binnen- en buitenkabel en hebben minder remkracht dan hydraulische schijfremmen.
Voor lage gebouwen is hydrauliek een betrouwbaar en kosteneffectief aandrijfsysteem met veel hijskracht en ingebouwde veiligheid. We gebruiken dit soort aandrijfsysteem voor zowel onze huisliften als voor commerciële liften van topkwaliteit.
Hydraulische systemen worden vooral toegepast daar waar grote krachten nodig zijn, met een relatief lage snelheid. Voorbeelden van toepassingen van hydraulische systemen zijn: Aandrijving van persen. Aandrijvingen en regelingen van walsen bij bijvoorbeeld hoogovens.
Bij een mechanische schijfrem wordt de kracht waarmee je in de remhendel knijpt via een kabel op de remblokjes uitgeoefend. Dit systeem werkt hetzelfde als bij conventionele remsystemen. Het voordeel van mechanische schijfremmen is dat deze eenvoudig te monteren zijn.
Het veiligst is een fiets met twee soorten remmen: een terugtraprem én een handrem. Niet elk kind heeft al voldoende kracht om terug te trappen of beschikt over de motorische vaardigheden die nodig zijn voor een handrem. Kies je toch voor een fiets met één rem, dan is een terugtraprem de beste optie.
Bij het afremmen op een helling heeft het principe van «pompend remmen» zijn waarde ruimschoots bewezen. Dit betekent dat het beter is om meerdere keren krachtiger dan constant licht te remmen.
Vaak zijn b.v. in vervangen remonderdelen van duidelijke corrosiesporen aanwezig. Ook zal de viscositeit (dunvloeibaarheid) naar mate er meer vocht in zit en de vloeistof ouder wordt veranderen. De wateropname van remvloeistof is de voornaamste reden om de remvloeistof iedere 1 a 2 jaar te verversen.
Een remschijf kan makkelijk jaren en duizenden kilometers meegaan, zeker als je de remblokken op tijd vervangt en hier organic resin blokken gebruikt. Metal blokken doen de remschijf wat sneller slijten. Een remschijf slijt sneller als er veel vuil of modder in de remklauw terecht komt.
Mechanische schijfremsystemen ombouwen tot hydraulische is onmogelijk. Al bij al zijn er dus veel redenen waarom jouw gewone racefiets niet compatibel is met schijfremmen. Ombouwen is helaas geen optie.
Gebruik je remmen om te remmen of rem af op de motor. Zet de versnelling dus niet in zijn vrij, want dan gebruikt je auto benzine om de motor draaiende te houden. Door gewoon je remmen te gebruiken of op de motor af te remmen, verbruikt de motor dus eigenlijk geen brandstof.
De kosten voor het vervangen van alle vier de remschijven, inclusief de remblokken, varieert tussen de 450 en 650 euro voor een auto uit de zogenaamde Golfklasse. Als je enkel de remblokken verwisselt, kun je uitgaan van een bedrag tussen bijna 250 en ongeveer 450 euro.
Oververhitting remmen
Defecten aan het remsysteem kunnen leiden tot oververhitting van de remmen en wielen. Een remzuiger die vast zit kan het remblok tijdens het rijden constant tegen de remschijf aan blijven drukken. Dit zal veel warmte ontwikkelen en kan uiteindelijk tot uitval of brand leiden.
Als je gaat remmen op het moment dat je de bocht ingaat, kun je de controle verliezen, omdat de banden geen grip houden op de weg.
Je herkent slechte remmen aan: Je hoort een schurend of piepend geluid tijdens het remmen.Het stuur begint te trillen bij het remmen.De remweg is langer dan normaal.