De digitale tachograaf selecteert meestal automatisch de modus 'overige activiteiten' wanneer het voertuig tot stilstand komt. De modi 'pauze/rust' en 'beschikbaar' kunnen handmatig door de chauffeur worden geselecteerd terwijl het voertuig stilstaat.
Vanaf 2 februari 2022 moeten alle vrachtwagenchauffeurs zodra zij de grens oversteken een nieuwe landcode invoeren in de tachograaf. De regel moet het voor autoriteiten makkelijker maken om arbeidsuitbuiting op te sporen en aan te pakken.
De chauffeurspas invoeren in de tachograaf. Het voertuig op contact zetten en uw chauffeurskaart met de chip naar boven en de pijl naar voren in de tachograaf plaatsen. Als u met 2 chauffeurs rijdt dan moet de andere chauffeur ook zijn of haar kaart in de tweede gleuf van de tachograaf plaatsen.
Een chauffeur mag buiten Nederland 2 weken een verkorte wekelijkse rusttijd nemen. Een verkorte wekelijkse rust duurt minimaal 24 en maximaal 45 uur. Deze verkorte rust moet gecompenseerd worden door een verlengde normale wekelijkse rust.
'Out of scope'; het rijden met een digitale tachograaf zonder chauffeurskaart. Deze functie is alleen bedoeld voor voertuigen of situaties die niet onder de tachograafplicht vallen. Denk aan brandweerauto's, vrachtauto's van het leger of voertuigen die zijn ingericht voor reparaties en wegslepen.
Het is zaak dat u dit snel doet want u mag maar maximaal vijftien dagen zonder bestuurderskaart rondrijden. Om een nieuwe kaart te ontvangen, ondertekent u het tweede exemplaar van de Kiwa-verklaring en stuurt u deze terug naar Kiwa. Zij sturen u vervolgens een nieuwe bestuurderskaart toe.
Het bruto salaris van een Vrachtwagenchauffeur ligt volgens de CAO beroepsgoederenvervoer 2021/2022 tussen de €1966 en €3015 bruto per maand. Hierbij geldt wel dat men extra betaald krijgt voor overwerk, werk in het buitenland, werk in het weekend, enzovoorts.
EIGEN RIJDER VERDIENT GEMIDDELD € 47.500
Op basis van dat onderzoek wordt gesteld dat het jaarsalaris van eigen rijders 11,9 procent lager zou liggen dan wat zij als een chauffeur in loondienst zouden hebben verdiend. “In de beleving van de eigen rijder is het financieel resultaat een stuk positiever”, stelt NIWO.
Een chauffeur mag niet meer dan 4,5 uur onafgebroken rijden. Na die 4,5 uur dient de chauffeur een pauze van minimaal 45 minuten te nemen. Deze pauze mag opgesplitst worden in twee pauzes; één van 15 minuten en één van 30 minuten. Daarnaast mag een chauffeur niet meer dan 56 uur per week rijden.
Wie een voertuig met een tachograaf bestuurt, is verplicht om een bestuurderskaart te gebruiken. Rijden zonder een bestuurderskaart is dus niet toegestaan en kan leiden tot een forse tachograaf boete.
Dubbelbemande taken
De maximale rijtijd in de meest ideale situatie is 20 uur, vóór de verplichte dagelijkse rust van de chauffeurs. 20 uur is alleen mogelijk als beide chauffeurs in aanmerking komen om 10 uur te rijden (de verlengde dagelijkse rijtijd).
Bij een ijking worden verschillende onderdelen van de tachograaf verzegeld. Zo'n verzegeling is twee jaar geldig; dit betekent dat een tachograaf iedere twee jaar moet worden geijkt. Als de verzegeling tussentijds is verbroken, moet de tachograaf opnieuw worden geijkt.
De digitale tachograaf registreert elektronisch de rij- en rusttijden, de snelheid, het aantal kilometers, de activiteiten en wie de bestuurder is. Deze gegevens worden elektronisch opgeslagen op de chip van de bestuurderskaart en in het geheugen van de digitale tachograaf.
Een tachograaf registreert de rij- en rusttijden, de snelheid en de afgelegde afstand van een voertuig. Zware vrachtwagens, bussen en lichte bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer moeten een digitale tachograaf hebben.
Poolse chauffeurs verdienen in de regel tussen de 2000 en 4000 zloty per maand, wat neerkomt op 500 tot duizend euro. De meerderheid van de chauffeurs verbetert dat salaris aanzienlijk door gericht over te werken.
Vrachtauto voorzien van laad- en loskraan: € 85,00 per uur. Tijdelijk +15% = € 97,75.
Een buitenlandse chauffeur die in Zweden onderweg is, verdient gemiddeld een netto maandloon van 14.868 Zweedse kroon – 1.593 euro. Een Zweedse chauffeur heeft een netto maandloon van 21.999 kroon – 2.357 euro.
Het uurtarief als zzp vrachtwagenchauffeur is gemiddeld 30 euro exclusief BTW. Dit is een aanzienlijk verschil met vrachtwagenchauffeurs in loondienst. Zij verdienen hier gemiddeld 14 euro per uur. Het gemiddelde tarief in de transportsector als vrachtwagenchauffeur in loondienst is 2150 bruto.
Vrijstelling code 95 vervallen
Uw rijbewijs met code 95 is sinds 1 december 2020 niet meer geldig als u geen nascholing heeft gedaan en geboren bent vóór 1 juli 1955. Heeft u code 95 nodig om beroepsmatig te rijden? Volg dan zo snel mogelijk de benodigde nascholing en vraag een nieuw rijbewijs aan.
Bij de vraag 'heb ik Code 95 nodig? Ik vervoer alleen voor mijn eigen bedrijf' ontstaat vaak verwarring, Code 95 is een toevoeging aan het C en/of D rijbewijs en maakt geen onderscheid tussen 'Eigen vervoer' of 'Beroepsgoederenvervoer. Dus de Code 95 kan ook bij u van toepassing zijn.