Met een kapotte lambdasonde kan de auto nog wel rijden, maar in geval van de sensor nà de katalysator wordt de werking van de katalysator niet meer gecontroleerd. U wordt dus niet meer gewaarschuwd als de katalysator niet goed werkt.
Het vervangen van de lambdasonde in een autowerkplaats is relatief goedkoop en kost tussen de 40 en 200 euro. Deze investering betaalt zichzelf snel terug door besparingen op brandstof.
Wanneer de auto wordt uitgelezen, zal er een storingscode verschijnen met de informatie dat de katalysator niet goed werkt. Een lambdasonde gaat vaak rond de 160.000 km mee.
Je kunt een lambdasonde op verschillende manieren schoonmaken. Als eerste kun je dit doen met een staalborstel. Indien je hiervoor kiest, ben je ongeveer 5 minuten bezig met het schoonmaken van de lambdasonde. De tweede manier is de lambdasonde schoonbranden met een gasbrander.
Hoeveel lambdasondes heeft mijn auto? Vroeger hadden auto's meestal slechts één lambdasonde, maar tegenwoordig hebben alle auto's er minstens twee. Deze bevinden zich in het uitlaatsysteem van uw auto. Er zit een zuurstofmeter voor de katalysator en er zit er een achter de katalysator (meestal bij de uitlaat).
Lambdasonde testen controleren:
Als je met lopende motor de stekker verwijderd moet je op de plus en min (zwarte en grijze draad of aan de zwarte draad en de omhulling) een schommelende spanning tussen deze 0.1 en 0.9 volt meten. Als u deze waarde meet doet de lambdasonde zijn werk dus goed.
Veel mensen denken dat een het roetfilter en de katalysator dezelfde werking hebben, maar dit is zeker niet het geval. Beide onderdelen zijn ontwikkeld om schadelijk uitlaatgassen de verminderen. Op den duur raakt een katalysator vervuild. U kunt een katalysator zelf reinigen met een Lindemann Service Cleaner Benzine.
Een lambdasonde, ook wel lambda sensor genoemd, meet het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. Dit wordt vervolgens doorgegeven aan het motormanagementsysteem (ECU). Daarmee geeft de lambdasonde dus informatie over de brandstofverhouding.
Afhankelijk van de lambdawaarde wordt door het motormanagementsysteem de verhouding van brandstof en lucht aangepast door de inspuittijd van de injectoren te veranderen. Voertuigen gebouwd na het jaar 2000 hebben een tweede lambdasonde achter de katalysator om de effectiviteit daarvan te controleren.
Het lambdavenster (lambdawaarde valt tussen 0,97 en 1,03) beschrijft het ideale gebied voor de katalysator, hierbinnen worden de beste reinigingsprestaties bereikt. Over de verschillende lambdawaardes kunnen we het volgende stellen: λ=0,85 – maximale prestaties, hoog verbruik, schadelijk voor het milieu.
Bank 1 betekend cilinderblok 1. Bij een V6 heb je dus 2 banken. Bij een 4-cilinder maar 1.
De lambdasonde bepaalt het resterende zuurstofgehalte in het uitlaatgas en geeft de motorbesturing een elektrisch signaal voor het regelen van de mengselsamenstelling.
De prijzen liggen tussen 70 en 150 euro afhankelijk van het model van uw POLO.
Door onze jarenlange ervaring in katalysator recycling krijgt u altijd een actuele en betrouwbare prijs voor uw oude katalysator terug. Afhankelijk van het automerk en type ontvangt u tussen de 150-900 euro voor uw katalysator.
Ook in combinatie met de katalysator is de lambdasonde op deze plaats in staat dit zeer nauwkeurig na te gaan. Zo heet de eerste lambdasonde die voor de katalysator zit ook wel regelsonde. Degene na de katalysator wordt vaak diagnosesonde genoemd, omdat deze uitsluitend checkt.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”. Ook het verwijderen van een kapotte katalysator en dan zonder verderrijden is geen goed idee.
Re: Kan het rijden zonder katalysator kwaad ? Nee hoor, bij een diesel meten ze de roetuitstoot. Katalysator heeft alleen invloed op Nox en dat wordt niet gemeten.
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
Tegenwoordig beschikken de meeste auto's over twee lambdasondes. Een daarvan zit voor de katalysator en een erna. De sensor die tussen de katalysator en de motor zit meet de hoeveelheid zuurstof en zet dit om in een waarde. De waarde die de sensor doorgeeft, wordt ook wel de lambdawaarde genoemd.
Het monteren van een lambdasonde is niet moeilijk. Draai de oude lambdasonde met een speciale ringsleutel los, en vervang hem door de nieuwe. Als de lambdasonde erg vast zit, helpt het om de motor eerst warm te laten draaien en speciaal krachtgereedschap te gebruiken.
Lambda Sonde Emulator elimineert "CHECK ENGINE" probleem in het geval van een beschadigde of verwijderde katalysator. Emulator werkt als een verband tussen de collector en de lambda sonde. Verschuif de lambda sonde weg van de uitlaatgas en zorg dat de rookgasanalyse als gemiddeld wordt gelezen.