De meest storingsgevoelige auto is volgens de Adac een tien jaar oude Kia Cee'd. De Duitse pechhulpverleners moesten vorig jaar bijna 3,4 miljoen keer uitrukken. Ten opzichte van 2019 is dat een daling van bijna 10 procent. Dit komt ongeveer overeen met de afname van het verkeersvolume door de coronapandemie.
In de top tien van onbetrouwbare auto's staan drie Land Rovers en een Jaguar. Maar de minst betrouwbare auto is opvallend genoeg een Japans model. Japanse auto's staan de laatste jaren vooral bekend om hun betrouwbaarheid. Merken als Toyota, Lexus, Mazda en Mitsubishi staan steevast bovenaan in allerlei onderzoeken.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
Wat prestige en luxe betreft, ligt BMW voor op Audi. BMW auto's zijn altijd beter geweest als het gaat om luxe en hoge snelheid, terwijl Audi beter is in het maken van high-tech auto's. BMW biedt superieure luxe met een betere rijervaring en wegligging.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Lexus koploper in Nederland
Volgens het onderzoek is Lexus koploper in betrouwbaarheid met een score van 8,8. Subaru, Honda en Mazda nemen de volgende plaatsen in totdat moedermerk Toyota met 8,3 de vijfde plaats inneemt. Je kunt hiermee zeggen dat de betrouwbaarste merken uit het land van de rijzende zon komen!
De betrouwbaarste auto's
Auto's die goed uit de test komen (en die wie hier ook hebben), zijn de Toyota Corolla, BMW 4-serie, Mazda MX-5, Ford Mustang, Lexus NX, Hyundai Santa Fe, Lexus UX, Kia Sorento en Porsche Cayenne.
We kennen maar heel weinig auto's die met zoveel zorg gebouwd zijn als de Toyota Century. Mercedes heeft er nooit doekjes om gewonden: de S-klasse is de beste auto ter wereld.
Natuurlijk is de staat van onderhoud bij aankoop belangrijk. Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Ook Audi en BMW scoren niet erg hoog op betrouwbaarheid. Hierbij moeten we echter vermelden dat Audi, BMW en Mercedes Duitse luxemerken zijn waarvan het onderhoud en eventuele herstellingen prijzig zijn. Die Duitse merken zijn wel degelijk, maar als er iets aan scheelt, voelt u dat onmiddellijk in uw portemonnee.
Het is zover: we weten wat de Auto van het Jaar 2022 is. De Kia EV6 gaat er met de prijs vandoor! De Koreaanse EV kreeg 279 stemmen. Daarmee komt de Kia EV6 in een illuster rijtje van winnaars.
De prijsstijging is een gevolg van hoge ontwikkelingskosten van verbrandingsmotoren en investeringen in elektrisch rijden. Schot rekent voor dat van de totale investering van 40 miljard euro van Audi, ruim een derde gaat naar elektrische auto's.
Onderdelen en service zijn erg duur, dus plezier heeft een prijs. Met de meeste BMW's wordt gereden tot ze 120.000 tot 200.000 mijl hebben afgelegd. Dat vergt uiteraard een flinke onderhoudsbeurt en goed onderhoud.
Er is geen duidelijke winnaar als het op snelheid aankomt. Toch heeft BMW een streepje voor op Mercedes Benz. Als u de normale BMW- en Mercedes Benz-modellen vergelijkt, zijn BMW-auto's sneller dan Mercedes-auto's.
De grote winnaar is de Toyota Verso-S met rapportcijfer 9,9 (zie kader). Onderaan de ranglijst staan drie 'Europeanen'. Want anders dan het cliché 'Duits = degelijk' zit zelfs Volkswagen bij de slechtst scorende merken. Ook de Franse merken Renault en Peugeot blijven probleemkinderen qua betrouwbaarheid.
Toyota vertoont minste mankementen
De gegevens zijn per merk en type auto opgeteld en gemiddeld. Hieruit blijkt dat Toyota de minste mankementen vertoont en met het overall rapportcijfer 8,7 het betrouwbaarheidsonderzoek wint. En daarom heeft Toyota het predicaat 'meest betrouwbaar 2019' ontvangen!
De levensduur van een auto is voor een groot deel afhankelijk van het aantal kilometers op de teller en het onderhoud. De kilometerstand heeft een grote impact op de prijs van een auto, maar zegt niet alles. Zo kan een een auto met 200.000 kilometer op de teller beter onderhouden zijn dan een met 100.000 kilometer.
En de winnaar is
Maar welke auto kan nou eigenlijk het meeste aantal kilometers maken? Dat is… de Skoda Octavia! Deze auto is uitgeroepen tot de grootste kilometervreter door de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), onderdeel van het Britse ministerie van Transport.
De gemiddelde leeftijd van personenauto's in de EU bedraagt 11,5 jaar. Vooral de zuidelijke lidstaten en Oost-Europese landen trekken het gemiddelde omhoog. Hoe noordelijker hoe jonger het voertuigpark. Spanje komt bijvoorbeeld uit op 12,7 jaar, Italië (11,4) en Frankrijk (10,2).