Als u ziek bent, moet u zich direct ziek melden bij uw werkgever. De regels voor ziekmelding staan in uw arbeidscontract, cao of bedrijfsreglement. U hoeft de werkgever niet te vertellen wat uw klachten zijn. Uw werkgever mag geen medische informatie van u vragen.
Voor de werknemer gelden de volgende richtlijnen bij ziekmelding: De werknemer moet de verzuimregels (het verzuimprotocol) van de werkgever opvolgen. Zo moet de werknemer zich bijvoorbeeld tijdig ziek melden. De werknemer is niet verplicht iets te vertellen over de oorzaak van de ziekte.
Je moet je eigenlijk ziek melden op het moment dat je weet dat je ziek bent. Maar meld je in ieder geval ziek, zo lang mogelijk voordat je op je werk wordt verwacht.
Als u ziek bent staat voorop dat u actief moet meewerken aan uw herstel en zo snel mogelijk weer aan het werk gaat. Dat kan betekenen dat u tijdelijk ander passend werk doet. U mag uw herstel niet in de weg staan of vertragen. De regels van uw cao en de wet gelden.
"De meeste organisaties vinden drie keer verzuim per jaar geoorloofd." Als dat hoger is, volgt vaak een gesprek.
Sinds kort is het niet meer nodig om een medisch attest (het zogenaamde 'doktersbriefje') binnen te brengen als je één dag ziek bent. Dit geldt voor maximaal drie keer per jaar.
Een werkgever kan een ziekmelding niet zomaar weigeren. Je werkgever mag niet beoordelen of je ziek bent of niet. Bij ziekmelden gaat het om de mate waarin je in staat bent je werk uit te voeren. De enige die dat mag beoordelen, is de arboarts of bedrijfsarts.
Tijdens de eerste 2 jaar van uw ziekte of arbeidsongeschiktheid mag u niet worden ontslagen. Hierop zijn enkele uitzonderingen. Bent u langer dan 2 jaar ziek of arbeidsongeschikt? Dan kan uw werkgever ontslag voor u aanvragen bij UWV.
Volgens de wet is het de werkgever niet toegestaan te vragen naar medische klachten, symptomen of naar de aard of oorzaak van de ziekte. Griep, migraine, nekklachten, een blaasontsteking, een burn-out of iets anders ergs.
Juist als verzuim langer duurt is het belangrijk dat u contact houdt met uw zieke medewerker. Minimaal elke zes weken bespreekt u met uw medewerker hoe het gaat en wat de volgende stap is. Zo werkt u samen aan een terugkeer op het werk. Dit kunt u verder uitwerken in een verzuimprotocol.
Ook een telefonische ziektemelding of een ziektemelding via WhatsApp kan dus rechtsgeldig zijn. Maar dan moet wel worden bewezen dat de werkgever de ziektemelding ook effectief ontving. Het is de werknemer die het bewijs moet leveren.
Vermoeidheid niet verklaard
De vermoeidheid kan niet verklaard worden. Met andere woorden: de klachten van de zieke werknemer worden niet ge-objectiveerd. En zonder objectiveerbare klachten stopt de de loondoorbetalingsverplichting voor de werkgever. En dus moet de ziekmelding van tafel.
Je bent niet verplicht om bij het ziekmelden te vertellen dat je last hebt van migraine. Die keuze is aan jou. Bij een acute migraineaanval kun je meestal 3 dagen thuisblijven zonder verdere gevolgen.
Ben je ziek, dan moet je je werkgever meteen inlichten. Je kan dat meestal best via telefoon of e-mail doen. Je kan altijd navragen hoe je best kan verwittigen bij ziekte. Daarnaast zal je ook een doktersbriefje of medisch attest moeten indienen.
U mag als werkgever niet informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte. Een werknemer die zich ziekmeldt, heeft het recht om zijn ziektebeeld niet te melden. Vaak wil een zieke werknemer best vertellen wat er aan de hand is, maar dan nog mag u deze (medische) informatie niet vastleggen.
Hoe vaak mag je werkgever je bellen bij ziekte? Er zijn geen vaste regels of wetten die bepalen hoe vaak je werkgever contact met je mag opnemen. Uiteraard wil je niet dat je werkgever je constant belt om werkgerelateerde vragen te stellen, en dat mag ook niet: het zou je herstel negatief kunnen beïnvloeden.
Uw werkgever kan en mag niet bepalen dat u niet ziek bent en (weer) moet komen werken. Zolang u niet bij de bedrijfsarts bent geweest en/of de bedrijfsarts niet heeft geconcludeerd dat u weer in staat bent om (eigen of passende) werkzaamheden te verrichten hoeft u dus ook niet te werken.
In veel organisaties geldt echter de gouden regel dat 3 of meer ziekmeldingen per jaar als frequent worden beschouwd. Het gemiddelde ziekteverzuim per werknemer ligt in Nederland namelijk op één ziekmelding van 2 dagen.
Verwijtbaar handelen of nalatigheid is een reden om uw werknemer te ontslaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om een werknemer die diefstal pleegt. Of een redelijke opdracht tot overwerk weigert. De situatie moet zo ernstig zijn dat niet van u verlangd kan worden dat u de werknemer in dienst houdt.
Wanneer is er sprake van frequent verzuim? Iedereen is wel eens niet in staat om zijn werkzaamheden te verrichten, maar wanneer dit vaker dan twee keer per jaar is, is er sprake van frequent ziekteverzuim. Dat lijkt misschien niet veel. Toch ligt dit aantal ruim boven het landelijk gemiddelde van één keer per jaar.
Er bestaat geen specifiek cijfer voor het aantal officiële waarschuwingen die je moet geven voordat je een werknemer mag ontslaan. In de praktijk zien we dat veel werkgevers denken dat ze na 3 officiële waarschuwingen een medewerker direct mogen ontslaan. Echter zijn hier geen wettelijke regels voor opgesteld.
Meestal krijgt u vanaf de 1e dag van uw ziekte loon doorbetaald, maar u kunt te maken krijgen met wachtdagen. De werkgever hoeft dan over de 1e dag of de 1e 2 dagen geen loon te betalen.
Als je ziek bent kan de bedrijfsarts of arbo-arts je uitnodigen op het spreekuur. Je mag zo'n uitnodiging niet weigeren. Je bent verplicht om te gaan, ook al word je naar de andere kant van het land geroepen.
Ook stijgt het verzuim in de bouw naar 5,3% (2021: 4,9%) en in de horeca naar 4,7% (2021: 4%). Met een gemiddelde van 9 werkdagen per jaar is ook de verzuimduur met een dag gestegen. En werknemers melden zich vaker ziek, gemiddeld 1,5 keer (2021: 1,2) per jaar.