Over het algemeen geldt dat een elektrische auto iedere 30.000 kilometer een inspectiebeurt nodig heeft. Voor bestuurders die niet vaak rijden, wordt een interval van twee jaar aangehouden.
Wel moeten slijtagedelen, zoals remmen, banden en ruitenwissers, regelmatig gecontroleerd en, waar nodig, vervangen worden. Hoe vaak moet mijn elektrische auto APK gekeurd worden? De APK wordt de eerste keer bij 4 jaar uitgevoerd en vervolgens bij 6 en 8 jaar. Daarna moet de auto elk jaar gekeurd worden.
Het onderhoud van een elektrische auto bestaat uit een inspectieservice en vervanging van de interieurfilter en remvloeistof. Dat is een stuk minder dan bij een brandstofauto. Wel moeten slijtagedelen, zoals remmen, banden en ruitenwissers, regelmatig gecontroleerd en, waar nodig, vervangen worden.
Gemiddeld ben je voor een auto met een brandstofmotor 551 euro (exclusief BTW) kwijt aan onderhoud bij een beurt. Bij een elektrische auto kost een onderhoudsbeurt gemiddeld 584 euro (exclusief BTW).
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
Conclusie. Het is oké als je elektrische auto even stil staat. Ja, de batterij loopt heel langzaam leeg, maar zolang het maar enkele weken duurt is dit geen probleem. Je kunt hem zelfs aangesloten laten aan een laadpaal bij jou thuis.
Lege batterij
Het kan gebeuren dat de batterij leeg is en je niet direct een laadpaal in de buurt hebt. Je moet dan bij een laadpunt komen waar je weer op kan laden. Wist je dat je een elektrische auto niet mag slepen? Dit kan het stroomsysteem van de auto beschadigen.
Softwareproblemen komen het meest voor bij elektrische auto's, vóór problemen met accu's en motoren. De ANWB Wegenwacht komt bij elektrische auto's bovendien verrassend vaak lekke banden tegen: 37 procent van de pechgevallen in 2021 had daarmee te maken. Batterijproblemen zijn een relatief kleine zorg.
Volgens experts gaat de accu van een elektrische auto, afhankelijk van de kwaliteit, 160.000 tot 320.000 kilometer mee voordat ie vervangen moet worden. Dat is zo'n 10 tot 20 jaar.
Al met al is een elektrische auto goedkoper in onderhoud ten opzichte van een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. Maar dat betekent niet dat er helemaal geen onderhoud nodig is. Software-updates zijn bijvoorbeeld belangrijk, aangezien de meeste functies elektrisch en software-gestuurd zijn.
De standaard onderhoudskosten zijn voor elektrische auto's vaak lager dan voor een auto met een verbrandingsmotor. Dit komt door minder bewegende delen en minder slijtagegevoelige onderdelen. Een elektrische auto heeft bijvoorbeeld geen bougies of distributieriem.
Klimaatneutraal is een elektrische auto niet, er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden). Wel blijkt uit diverse studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto.
Kosten vervangen accu
De meeste autofabrikanten geven vijf tot tien jaar - of tot wel 300.000 kilometer - garantie op de benodigde batterijen van een elektrische auto. Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste batterijen ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
Restwaarde elektrische auto
Druk je dat in geld uit, dan noemen we dat afschrijving. Na vier jaar rijden is een elektrische auto waarschijnlijk ruim de helft van de nieuwprijs waard. Dat is vergelijkbaar met de waardevermindering van een middelgrote benzine- of dieselauto.
Bij elektrische voertuigen ontbreekt de restwarmte van de motor, die aan de koelvloeistof kan worden overgedragen. Daarom moet het interieur worden opgewarmd met behulp van een elektrische bijverwarming die in het ventilatiesysteem is ondergebracht.
Zoals het nu bekend is, moet je met het volgende rekening houden: in 2025 krijg je 75% korting op de motorrijtuigenbelasting. in 2026 vervalt (ook) die korting op de motorrijtuigenbelasting.
Het is verstandig om het accu-percentage van de batterij ergens tussen de 20 en de 80 procent te houden. De chemische structuur van een lithiumbatterij, het type wat er in een EV zit, is namelijk onderhevig aan degeneratie naarmate de jaren vorderen.
De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt. Vaak zien we dat je bij nieuwere auto's ook direct meer geld kwijt bent aan een nieuwe accu.
De prijs van een Tesla Model S accupakket varieert tussen €9.000 en €19.000. Deze schatting omvat enkel het gereviseerde batterijpakket, zonder taksen en installatiekosten, en houdt rekening met inruil van de oude batterij.
De winnaars
Een beetje verrassend, maar in dit onderzoek is het de Mini Cooper SE die het tot beest betrouwbare EV schopt. En dat met een indrukwekkende score van 97,6%. Slechts 7% van de respondenten meldde kleine defecten, die snel en efficiënt opgelost werden.
Bij elektromotoren is er onmiddellijk koppel of 'draaiende kracht' aanwezig omdat dit een intrinsieke eigenschap is van een elektromotor. Precies daarom kan een elektrische wagen meteen de volle kracht gebruiken.
Laden is goedkoper dan benzine
Laden is dus eigenlijk altijd goedkoper dan op benzine rijden. Zelfs in het meest ongunstige geval, wanneer je altijd zou snelladen en daar geen goedkoper abonnement voor zou afsluiten, kom je per kilometer op dezelfde 13 cent aan energiekosten uit die de benzinerijder ook kwijt is.
Je neemt natuurlijk geen risico's met elektriciteit en water. Gelukkig hoef je je daarover geen zorgen te maken. Want net als bij een gewone auto zijn de accu en elektronica heel goed beschermd tegen vocht. Dus rij gerust met je elektrische auto door de wasstraat.
Hoge omgevingstemperaturen: Elektrische motoren genereren warmte tijdens hun werking. Als de omgevingstemperatuur al hoog is, kan dit de warmteafvoer bemoeilijken, wat kan leiden tot oververhitting.
Ja, je kunt je auto opladen via een normaal stopcontact. Maar het laden gaat langzaam en je kunt alleen veilig laden op een aparte gezekerde groep.