De wettelijke garantie op een tweedehands auto valt onder de wet 'Verkoop en garanties voor consumentengoederen' en heeft een duur van 6 maanden. Een verkoper is verplicht een product te leveren dat voldoet aan de eisen van normaal gebruik.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Garantie is een toezegging van de verkoper dat het product bepaalde eigenschappen heeft. Als er een gebrek ontstaat of er ontbreken onderdelen, dan kun je een beroep doen op de garantie en de verkoper moet dan in principe kosteloos herstellen.
BOVAG Garantie houdt in dat uw occasion tot 12 maanden na aankoop kosteloos wordt hersteld als er zich gebreken voordoen die op het moment van de koop niet zichtbaar waren. De garantie dekt zowel de kosten van de onderdelen als de man-uren.
De bekendste universele garantie voor tweedehands auto's is waarschijnlijk de BOVAG Garantie. Autobedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten, kunnen deze garantie aanbieden op de occasions die ze verkopen. Ze zijn dit echter niet verplicht.
Kocht u de auto zonder garantiebewijs? Dan heeft u mogelijk recht op reparatie of vervanging. Als de auto te snel kapot gaat, moet de verkoper meestal het probleem oplossen. Hij moet de auto repareren of voor een andere auto zorgen.
Je hebt altijd recht op de wettelijk garantie indien je de auto bij een dealer koopt, zelfs als je hebt getekend voor aankoop zonder garantie.
Na de aankoop blijkt de fiets, auto, motor of caravan een gebrek te hebben. Als koper kun je vaak een beroep doen op een (commerciële) garantie van de verkoper of fabrikant. Daarnaast heb je ook een wettelijk recht en kun je de verkoper aanspreken op non-conformiteit (de 'wettelijke' garantie).
Of gewoon als hij niet lekker rijdt? Nee, bij particulieren onder elkaar geldt geen retourrecht zoals bij koop bij webwinkels. Een tweedehands auto mag je dus niet binnen zeven werkdagen terugsturen met een beroep op de Wet koop op afstand.
Het product moet dus conform de verwachtingen zijn. Is dit niet het geval, dan spreken we van non-conformiteit. Wat je mag verwachten van een gebruikte auto hangt onder meer af van wat de verkoper in de advertentietekst of in zijn verkooppraatje heeft genoemd, de leeftijd en kilometerstand van de auto en de prijs.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan hebt u wettelijk recht op 2 jaar garantie.
U heeft recht op minimaal 2 jaar garantie in alle landen die onder de Europese richtlijn Koop en garantie vallen. Wel moet u in sommige landen de klacht binnen 2 maanden na ontdekking bij de verkoper melden. Bovenop deze wettelijke regeling kan de verkoper u nog apart garantie aanbieden.
Daarom noemen we dit ook wel 'wettelijke garantie' of 'recht op een deugdelijk product'. Ga voor de wettelijke garantie naar de verkoper en niet naar de fabrikant. Want de verkoper is verantwoordelijk voor de producten die hij verkoopt. De fabrikant heeft die wettelijke verplichting niet.
Er moet wel sprake zijn van recht op garantie
Dat is evenmin het geval als de klant een factuur of een kassabon heeft. Hier kan je dus perfect eisen dat de klant minstens de factuur of kassabon kan voorleggen en weigeren om zelf het nodige te doen.
Ja, bij gebruikte auto's mag u afzien van het geven van BOVAG Garantie. Leg dat bij voorkeur goed vast op de koopovereenkomst. Wettelijke garantie kan en mag u niet uitsluiten, want die is wettelijk vastgelegd en geldt dus altijd.
(Verborgen) gebreken of schade
Als u bijvoorbeeld een twintigjarige auto koopt voor €500,- dan mag u als consument niet verwachten dat een auto voor zo'n laag bedrag onderhoudsvrij is. Van een verborgen gebrek is sprake als het gebrek ten tijde van de aankoop onbekend is geweest voor de koper.
In principe geef je als particuliere verkoper niet echt garantie aan een verkoper. Natuurlijk moet het voertuig dat jij verkoopt voldoen aan hetgeen dat je schetst in je verkoopadvertentie. Dat heet informatieplicht. Je mag mankementen, waarvan je op de hoogte bent, niet verzwijgen.
Dit conformiteitsvereiste komt op het volgende neer: in de twaalf maanden dat deze zogenaamde wettelijke garantie op jouw auto zit, ligt bij een defect de bewijslast bij de verkoper.
Een auto betalen kan contant, via pinnen, door overschrijven, met een kredietkaart, en op afbetaling - en middels een combinatie van deze mogelijkheden.
Je moet je nieuwe tweedehands auto als hij op je naam staat ook verzekerd hebben. Als je dat kunt regelen kun je je tweedehands auto direct meenemen. Hoe regel je dat? Het snelste is als je al weet welke auto je wilt.
Bovendien krijgt uw auto hierbij een kleine onderhoudsbeurt, nieuwe APK en wordt de distributieriem gecontroleerd. De prijs van pakket A met standaard garantie van 3 maanden is € 299,-. De prijs van pakket B met Bovag/Autotrust uitgebreide garantie van 6 maanden is € 499,-.
BOVAG Garantie wordt gegeven door het bedrijf waar u uw voertuig heeft gekocht. En in principe zal deze verkoper de garantiewerkzaamheden ook zelf moeten kunnen uitvoeren. In de regel kunt u alleen in overleg met de verkoper de reparatie bij een ander laten uitvoeren op kosten van de verkoper.
Onder garantie vallen gebreken die gedurende de garantieperiode als gevolg van normaal gebruik ontstaan en gebreken die ten tijde van de koop niet waarneembaar waren. Een gebruikte motor bevat altijd gebruikers- en slijtagesporen, deze zijn waarneembaar en vallen niet onder garantie.