Gebruik het juiste niveau van formaliteit
Begin bijvoorbeeld met “Beste _____”, gebruik “alstublieft” en “dank u wel” waar nodig, en eindig uw e-mail altijd met de juiste zin, “Met vriendelijke groet”, “Dank u wel”, “Hoogachtend”, enzovoort.
Tot slot, of je nu e-mails verstuurt via Outlook, Gmail of je telefoon, zijn er drie belangrijke etiquette voor het sturen van e-mails: Houd je e-mail professioneel en respectvol.Vermijd het gebruik van beledigende of kwetsende taal en wees altijd beleefd.Wees beknopt en duidelijk in je berichten.
Netiquette, een samenvoeging van 'netwerk' en 'etiquette', is een gedragscode voor goede en respectvolle communicatie online. Netiquette is onder andere het vermijden van online beledigingen, het respecteren van de tijd van anderen in sms-berichten en e-mails, en het privé houden van gevoelige informatie.
Wat is goed: email of e-mail? De juiste spelling is e-mail, met een streepje na de e. De e van e-mail is een afkorting van electronic of elektronisch.
De 10 geboden
Houd online dezelfde gedragsstandaard aan als in het gewone leven. Weet waar je bent in cyberspace; pas je toonzetting aan bij de omgeving waar je op bezoek bent. Respecteer tijd en bandbreedte van de gebruiker. Zorg ervoor dat je je goed presenteert online.
Netiquette is een reeks onofficiële regels voor goed gedrag en beleefdheid die gebruikers van online- en digitale technologieën, zoals internet, e-mail en chatrooms, moeten naleven .
E-mail etiquette is de regelset voor effectieve en respectvolle communicatie via elektronische post. Het is essentieel om er rekening mee te houden om de harmonie tussen collega's te waarborgen en misverstanden bij klanten te voorkomen. In dit artikel vind je de beste tips voor e-mail etiquette.
De 3 Email Rule is een strategie die wordt gebruikt in e-mailmarketing en verkoop waarbij drie opeenvolgende e-mails naar een prospect worden gestuurd met de intentie om de betrokkenheid en responspercentages te maximaliseren . Elke e-mail heeft een duidelijk doel, namelijk de ontvanger van eerste bewustwording naar betrokkenheid brengen.
Een zakelijke mail begin je met "Geachte mevrouw/meneer" of "Beste [naam]", afhankelijk van hoe formeel je je bericht wil laten klinken. Bij een zakelijke mail is het belangrijk dat je de juiste opmaak gebruikt en goed controleert op spelling en grammatica, omdat je anders niet professioneel overkomt.
Gebruik NIET ALLEEN hoofdletters om uw bericht te benadrukken of te markeren. Dit wordt als onbeleefd beschouwd en kan worden geïnterpreteerd als schreeuwen tegen iemand in termen van e-mail etiquette . Gebruik diplomatieke taal. Schrijf de e-mail wanneer u tijd hebt om na te denken en kies uw woorden zorgvuldig.
Maak uw tekst niet vet, cursief of onderstreept, tenzij het absoluut noodzakelijk is .
Maar over het algemeen is het het beste om ten minste 24 uur te wachten voordat u een vervolgactie onderneemt. Er is nog een 24-uursregel in e-mailetiquette: reageer binnen 24 uur op elke e-mail die u ontvangt . Deze regel geldt ook voor telefoontjes en andere vormen van communicatie. Door snel te reageren, laat u de ontvanger zien dat u zijn of haar tijd waardeert.
Vergeet niet dat er een mens (net als jij) aan de andere kant van de lijn zit die jouw e-mail leest, en schrijf niets wat je niet face to face zou zeggen . Wees voorzichtig bij het adresseren van e-mail. Weet naar wie je stuurt, en wees voorzichtig met het gebruiken van CC-adressen. E-mail moet een onderwerp hebben dat de inhoud van het bericht weerspiegelt.
Regel 5: Zorg dat je er online goed uitziet
U wordt echter beoordeeld op de kwaliteit van uw schrijven, dus houd de volgende tips in gedachten: Controleer altijd op spelfouten en grammaticale fouten. Weet waar u het over heeft en zeg het duidelijk. Wees vriendelijk en beleefd.
De kernregels van Netiquette zijn overgenomen uit het boek Netiquette van Virginia Shea . Zie hieronder voor een uitwerking van elke regel.
Het gebruiken van straattaal, slechte grammatica en andere informele taal in discussieforums of e-mailberichten aan professoren of klasgenoten. Het verzenden van ongepaste links of foto's. Het typen in hoofdletters.
Wat is netiquette? Het woord netiquette is een samenvoegsel van de woorden net en etiquette. Netiquette beschrijft dus de gedragsregels voor respectvolle en gepaste communicatie op het internet. Netiquette wordt ook wel etiquette voor het internet genoemd.
in afwachting van uw reactie. ik hoor graag van u. vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. in afwachting van uw antwoord verblijven wij.
Cc's worden gebruikt in brieven en e-mails. Ze dienen om andere personen dan de geadresseerde op de hoogte te brengen of te houden, zonder dat van hen wordt verwacht dat ze iets doen of op het bericht reageren. U kunt cc in een brief ook vervangen door kopie aan of afschrift aan.
De "J" in de mailtjes zijn nu inderdaad smileys. Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.