Typisch voor een strategisch plan zijn de visie- en de missieverklaring van uw bedrijf, uw doelstellingen op lange termijn (en op korte termijn, elk jaar), en een actieplan met de stappen die u gaat ondernemen om in de goede richting te gaan.
Een bedrijfsstrategie omvat de doelstellingen van een bedrijf en omschrijft hoe je deze gaat bereiken. Een bedrijfsstrategie bestaat uit verschillende componenten waaronder marktanalyse, concurrentieanalyse, positionering en implementatieplanning.
De strategie geeft richting en houvast.
Een strategie geeft richting aan keuzes om dingen wel of niet te doen. Het geeft richting aan activiteiten. Een strategisch plan beschrijft de aanpak en wijze waarop de doelen bereikt gaan worden. Een plan van aanpak (actieplan).
Ontwikkel een plan—Identificeer wat je moet doen om je doelen te bereiken. Voeg hier een tijdlijn aan toe en communiceer duidelijk over rollen en verantwoordelijkheden. Voer het plan uit en beheer het—De uitvoering van een plan zet ideeën om in zinvolle actie. Implementeer je plan en houd je voortgang bij.
De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Een bedrijfsstrategie verwatert immers waar je bij staat. Bij het bepalen, formuleren en uitvoeren van je organisatiestrategie spelen drie issues: hoe positioneer je je in de markt (positionerings strategie), het proces van strategie ontwikkeling (formuleren) en de strategie executie (implementatie).
Positioneringsstrategie, marketingstrategie, branding strategie, social media strategie en ga zo maar door! De strategieën vliegen om je oren en als je er niet in thuis bent, lijken ze allemaal op elkaar.
Toch is de definitie van Warren, strategie is de manier waarop een organisatie zijn doelstellingen wil bereiken, in zijn eenvoud al relevant. Die definitie impliceert dat er managementinspanningen nodig zijn op ten minste drie gebieden: Het positioneren van de organisatie: markt, doelgroep, product.
Strategie is de manier waarop een organisatie op lange termijn (langer dan één jaar) haar doelstellingen realiseert. Strategie is in feite de weg die een organisatie bewandelt, een koers die het bedrijf heeft uitgezet, om daarmee de gestelde doelen te bereiken.
Porter interpreteert strategie als het positioneren van de organisatie in de markt. En Mintzberg beschrijft strategie als een een patroon van beslissingen waar je achteraf van kunt zeggen dat sprake is van een strategie.
Organisatiestrategie is de koers die de organisatie als geheel aanhoudt. Interessant vragen hierbij zijn bijvoorbeeld: Hoe zet de organisatie middelen in en welke effecten bereikt ze daarmee? (Middelen zijn bijvoorbeeld grondstoffen, maar ook mensen (human resource), machines en geld.)
Met een visie, missie en strategie breng je focus aan in je bedrijfsactiviteiten. Het helpt je bij het maken van keuzes, zodat je weet wat je wel en niet gaat doen. Hiermee motiveer je je medewerkers. Ze weten wat er van hen wordt verwacht en welke kant het bedrijf opgaat.
De visie bepaal je als eerste. Hierin kijk je naar wat je met je onderneming wilt bereiken. Vanuit daar kun jij een missie gaat uitstippelen.
Wij streven ernaar om een duurzamere en betere toekomst te creëren voor iedereen. Om een verschil te maken in de levens van mensen, in gemeenschappen en voor onze planeet door op de juiste manier zaken te doen. Door beter te doen als bedrijf, kunnen we bijdragen aan een sterkere, duurzamere toekomst voor ons allemaal.
Een strategisch (beleids)planis gebaseerd op een visie, die is gestoeld op basis- waarden en uitgangspunten. Een beleidsplan stelt een aantalbeleidsdoelenvoorop, en maakt hierbinnen keuzen op basis van prioriteiten, die dan weer gebaseerd zijn op criteria of kwaliteitsaspecten.
Kortom, strategie is van cruciaal belang voor het succes van een organisatie. Het bepaalt de richting van de organisatie, kan leiden tot een concurrentievoordeel en beter rendement op investeringen, kan helpen om te gaan met veranderingen in de omgeving en moet goed worden geïmplementeerd om succesvol te zijn.
Een strategie die werkt kenmerkt zich doordat er bewuste, onderbouwde en scherpe keuzes zijn gemaakt. Keuzes die antwoord geven op behoeften in de markt, aansluiten op de competenties van de organisatie (basis voor het onderscheidend vermogen) én perspectief bieden op een gezonde toekomst.
Het belang van strategie is voor organisaties duidelijk. Het geeft richting aan een organisatie, zorgt dat er heldere kaders zijn voor het maken van keuzes en helpt in het bepalen van de succes factoren voor groei.
Management professoren Treacy en Wiersema constateren drie verschillende waardestrategieën die organisaties kunnen hanteren om toegevoegde waarde te creëren en zich te onderscheiden van haar concurrenten; product leadership, operational excellence en customer intimacy.
Onderscheiden van concurrenten
Door deze twee keuzes te combineren ontstaan vier concurrentiestrategieën: 'overall' kostenleiderschap, differentiatie, focus-kostenleiderschap of focus-differentiatie.