De normen en waarden geven aan welk gedrag in de samenleving als goed of slecht, als normaal of abnormaal, als rationeel of irrationeel wordt beschouwd. Veel voorkomende waarden binnen bedrijven zijn vertrouwen, integriteit, professionaliteit, resultaatgerichtheid en doelmatigheid.
Normen zijn als het ware gedragsregels gefundeerd in waarden. Bijvoorbeeld: ik zal altijd mijn eigen geld verdienen (norm) want onafhankelijkheid (waarde) is belangrijk voor mij. Of: ik zal me nooit anders voordoen dan ik ben (norm) want ik vind authenticiteit (waarde) belangrijk.
Zichtbare, uitgesproken normen of waarden over wat leden in een organisatie wel en niet doen. Deze waarden kunnen worden uitgedrukt in de visie en missieverklaring van het bedrijf, maar ook in de kernwaarden en het beleid van het bedrijf.
Kernwaarden van jouw organisatie zijn de belangrijkste waarden van jouw bedrijf. Soms worden ze basiswaarden genoemd. Een kernwaarde zegt veel over de identiteit van jouw bedrijf maar ook over de bedrijfscultuur. Kernwaarden binnen de organisatie vertellen iets over de gezamenlijke overtuigingen die je hebt.
Bedrijfswaardering op basis van intrinsieke waarde
De intrinsieke waarde van een onderneming staat gelijk aan het eigen vermogen van het bedrijf. Het is het totaal van alle activa, zoals onroerende goederen, materieel, stock en liquide middelen, verminderd met de passiva of de schulden.
Wat zijn organisatiewaarden? Organisatiewaarden zijn een set van kernovertuigingen die een organisatie aanhangt . Ze fungeren als leidende principes die een organisatie een doel en richting geven en de toon zetten voor de interacties met haar klanten, werknemers en andere belanghebbenden.
Zo zijn er duizenden sociale spelregels die ons gedrag sturen. Hoe meer overeenstemming er is over een norm, hoe dwingender deze lijkt te zijn. Normen zijn sterk afhankelijk van iemands religieuze, culturele, sociale en maatschappelijke achtergrond. Iedere cultuur heeft haar eigen normen en waarden.
Hoeveel kernwaarden moet een bedrijf hebben? Het is een goed idee om vijf tot tien kernwaarden van een bedrijf te kiezen.
In Nederland zijn de waarden vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit belangrijk. De Rijksoverheid heeft een brochure gemaakt over deze drie waarden, waarin precies wordt uitgelegd wat welke waarde inhoudt.
Normen zijn gedeelde sociale overtuigingen over gedrag ; ze zijn dus verschillend van "ideeën", "houdingen" en "waarden", die privé kunnen worden gehouden en die niet noodzakelijkerwijs betrekking hebben op gedrag. Normen zijn afhankelijk van context, sociale groep en historische omstandigheden.
Wat zijn werkwaarden? Om te starten met de basics: werkwaarden of loopbaanwaarden zijn de aspecten van werk die jij belangrijk vindt en die bepalen wat jou gelukkig en tevreden maakt in een baan. Ze vormen de basis van wat je verwacht van je werkomgeving, collega's en de organisatie of het bedrijf waar je werkt.
Belangrijkste inzichten: Een bedrijfsafdeling is een specifieke eenheid binnen een organisatie die verantwoordelijk is voor bepaalde diensten. Finance en administratie, human resources (hr), marketing, sales, en IT zijn voorbeelden van onmisbare bedrijfsafdelingen.
Bedrijfswaarden zijn de belangrijkste principes van een organisatie die het merk en de cultuur van de organisatie weerspiegelen. Ze bepalen de interne en externe normen van een organisatie, die worden vertegenwoordigd in de cultuur en aanpak.
Waarden zijn bepaalde dingen die iemand of een groep mensen belangrijk vinden. Zo heb je bijvoorbeeld eerlijkheid, vrijheid of rechtvaardigheid als waarden.
Bedrijfsleven, overheid en consumenten kunnen onder begeleiding van het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) afspraken maken over de kwaliteit en veiligheid van producten, diensten of processen. Deze afspraken worden normen genoemd.
De vier typen organisatieculturen zijn clan, adhocratie, markt en hiërarchie. Lees in deze blog uitgebreid over elk van deze culturen.
Meer dan 75 procent van de werknemers vindt het “zeer belangrijk” om te werken voor een bedrijf met gedefinieerde kernwaarden . Dit vertaalt zich naar een betere bottom line: bedrijven met sterk op elkaar afgestemde culturen zien 30 procent hogere groei en 17 procent hogere winstgroei.
Waardengedreven organisaties baseren hun besluiten, juist in moeilijke tijden, op de fundamentele bedrijfswaarden. Leiding geven impliceert daarbij het voortdurend afstemmen op deze waarden om zo de consistentie te kunnen waarborgen.
Empathie is een cruciale waarde in de zorg omdat het zorgverleners in staat stelt om de gevoelens en perspectieven van hun patiënten te begrijpen. Dit leidt tot betere communicatie, verbeterde patiënttevredenheid en kan zelfs bijdragen aan betere gezondheidsresultaten.
Waarheid, schoonheid en goedheid .
Deze waarden vertegenwoordigen fundamentele aspecten van menselijke aspiraties: het nastreven van kennis en begrip (waarheid), de waardering van esthetiek en kunst (schoonheid) en het verlangen naar moreel en ethisch gedrag (goedheid).