Samenwerking is moeilijk omdat je bijna altijd wat moet opgeven, inleveren. Iets van wat jij goed vindt, waar je aan gewend bent, waar je aan hecht, wordt ingeruild voor een andere benadering, een andere werkwijze. Samenwerken is dus - naast het werken aan iets nieuws- ook het opgeven van iets. En dat doet pijn.
Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.
De onderlinge verhoudingen (sympathie en antipathie) tussen de teamleden; Het vertrouwen (of wantrouwen) in elkaars functioneren; Mogelijkheden tot communicatie en de communicatiepatronen; Het imago van het team in de omgeving.
Te veel spanning. Het lijkt soms magie, als mensen goed werk verrichten in een groep collega's. Het is vaak lastig om aan te wijzen waar de kracht zit, het werkt gewoon. Maar als de spanningen oplopen, bijvoorbeeld tussen botsende karakters, dan is er al snel geen houden meer aan.
Belangrijk bij samenwerken is dat iedereen hetzelfde doel nastreeft en handelt in het belang van het bedrijf. Samen verbeteren zorgt voor betrokken medewerkers, voor betere prestaties en voor meer plezier in het werk.
Beter resultaat door creatieve oplossingen
Complexe problemen en moeilijke taken kun je beter samen aanpakken dan individueel. Het geheel is namelijk groter dan de som der delen. Ieder teamlid draagt bij aan de oplossing. Door samen te werken in een team kunnen er nieuwe en vaak hele creatieve ideeën naar boven komen.
Samenwerken hoort tot de belangrijke vaardigheden van de 21e eeuw. Jonge kinderen kunnen al beginnen dit te leren en in het voortgezet onderwijs ontwikkelen leerlingen deze vaardigheid verder. Bij samenwerken gaat het om het gezamenlijk realiseren van een doel, en hierin anderen kunnen aanvullen en ondersteunen.
Samenwerken kan worden gedefinieerd als het gezamenlijk inzetten om een bepaald doel te bereiken. Samenwerking vindt plaats tussen minimaal twee personen, dus ook in een groep of tussen meerdere groepen.
Samenwerking is het proces waarbij meerdere mensen samen aan een taak werken. Je werkt dus samen richting hetzelfde doel: je hebt elkaar nodig! Dat maakt het soms ook lastig, want iedereen is verschillend en dat zie je terug in hoe mensen met elkaar samenwerken.
Succesvol samenwerken is een gerecht van vijf ingrediënten die moeten samensmelten: (1) een gedeelde ambitie, (2) recht doen aan belangen, (3) een professionele organisatie, (4) de juiste groepsdynamiek en (5) het juiste proces.
Bij een sterk projectteam hoort heldere communicatie, effectief leiderschap, een duidelijke taakverdeling, resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Is een groep met deze eigenschappen gegarandeerd een succesvol team?
Geef op een rustige, duidelijke manier aan dat je de manier van samenwerken en de verdeling van taken op dit moment niet prettig vindt. En probeer in dit gesprek met haar af te spreken hoe jullie het beste kunnen samenwerken, welke taken zij doet, en wat jij doet.
' Als onderling niet afgestemd wordt wie welke taken gaat doen, dan kan het voorkomen dat er door diverse aannames mensen dezelfde taken gaan doen, of in het andere uiterste geval er juist taken blijven liggen. U begrijpt: daar blijft geld liggen.
Samenwerken is een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel of je inspannen om samen een probleem op te lossen. Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken. Je spant je in voor het gezamenlijke doel en maakt dat belangrijker dan je eigen doel.
Een goede teamplayer moet zichzelf goed kennen, maar verplaatst zich ook in de andere leden van het team. Hij of zij voelt zich verantwoordelijk voor het werkproces en kijkt voortdurend naar de eigen bijdrage daaraan. Hij of zij springt in waar nodig is, past zich aan en draagt bij aan een goede sfeer.
Communicatie, menselijke relaties, mogelijkheid tot persoonsontwikkeling, heldere doelen en duidelijke afspraken om tot deze doelen te komen, zijn belangrijke drijfveren van een bevlogen team. Om een bevlogen team te creëren, heb je in eerste instantie nood aan oprechtheid en veiligheid.
Geef ze toch eens een compliment
Iedereen heeft het wel eens moeilijk. Het kan helpen als collega's dan wat meer geduld met elkaar hebben. Geef je collega's af en toe een compliment, bijvoorbeeld wanneer ze iets tot een goed einde hebben gebracht, of jou ergens mee hebben geholpen.
Teamconflicten ontstaan doorgaans als het volgende speelt: Het team is het onderling niet eens over de gestelde doelen. De teamleden en hun leidinggevende zitten niet op één lijn. De teamleden verwachten iets anders van elkaar of hun leidinggevende en vice versa.