De nadelen van dieselDoor het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger. De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto. Dieselauto's hebben over het algemeen een lagere topsnelheid dan benzineauto's.
Voordelen Diesel:
Minder onderhoudsgevoelig, dus lagere onderhoudskosten. Hogere gebruikszekerheid door motorisch minder storingsgevoelig. Lagere CO2 uitstoot dan een benzineauto – beter voor de opwarming van de aarde. Zuiniger in verbruik.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Afhankelijk van de rekenwijze, kan blijken dat dieselrijden al bij 20.000 kilometer per jaar goedkoper is dan rijden op benzine. Behalve de kosten per kilometer, spelen echter ook milieu-overwegingen een steeds grotere rol bij de keuze tussen diesel of benzine (of LPG of elektrisch).
Wat zal er gebeuren met de huidige benzine- en dieselauto's? Kunnen we er na 2035 nog mee rijden? Ja, u kunt met uw huidige auto blijven rijden. De nieuwe regels betekenen niet dat alle auto's op de weg in 2035 geen CO2 meer mogen uitstoten.
De keuze van brandstof voor je auto hangt af van je rijgedrag. Voor frequente lange ritten, zoals meer dan 40.000 km per jaar, kan een dieselauto geschikt zijn. Benzineauto's zijn ideaal voor korte stadsritten, hoewel ze duurder kunnen zijn in gebruik.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Benzineauto's zijn vaak goedkoper om te kopen dan dieselalternatieven . En met lagere prijzen voor loodvrije brandstof, kost het minder om ze vol te tanken. Diesels zijn echter over het algemeen betrouwbaarder en gaan langer mee, dus u moet misschien meer geld uitgeven om een benzineauto te repareren of onderhouden.
Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden, geldt sinds 1 januari 2020 een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Zo wil de overheid het bezit en gebruik van dieselauto's ontmoedigen en de luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.
De emissie bevat stoffen die bij inademing schadelijk zijn voor de gezondheid. Mogelijke gezondheids- effecten zijn: ontstekingsreacties in de longen, aandoeningen van hart en bloedvaten, allergi- sche aandoeningen, toename van astmatische klachten, en verschillende typen kanker – met name longkanker en blaaskanker.
Bij lichtere auto's ligt het omslagpunt rond de 13.500 km.Bij zwaardere auto's ligt het omslagpunt rond de 14.500 km.
Dieselmotoren stoten meer fijnstof en roetdeeltjes uit dan benzinemotoren, wat schadelijk is voor de luchtkwaliteit en de volksgezondheid. Hoewel dieselmotoren efficiënter brandstof verbruiken en minder CO2 uitstoten, produceren ze hogere niveaus van stikstofoxiden, die bijdragen aan smogvorming.
Dieselpersonenauto's mogen alleen in de milieuzone rijden als ze emissieklasse 5 of hoger hebben. Dit zijn over het algemeen dieselpersonenauto's met een datum eerste toelating (DET) vanaf 1 september 2009.
In het OCU-onderzoek staat de 1.600 cc T-Roc op de eerste plaats als de meest betrouwbare auto in de categorie diesels. Door de combinatie van betrouwbaarheid en populariteit is dit zeker een model dat we veel op de tweedehandsmarkt zullen zien en dat gemakkelijk verder verkocht kan worden.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Een gezin dat veel lange afstanden rijdt of het hele jaar door roadtrips maakt, zal de extra kosten van een diesel-SUV eerder terugverdienen door brandstofbesparing. Aan de andere kant, als u van plan bent om uw SUV alleen over korte afstanden te gebruiken, is een benzinemotor waarschijnlijk de slimmere keuze .
Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen. Zoals gezegd, de verkoop van nieuwe benzineauto's blijft toegestaan tot 1 januari 2035.
30 tot 40 Nederlandse steden en Schiphol voeren op 1 januari 2025 of een latere datum een zero-emissiezone (ZE-zone) in. Vanaf dan mag je in principe niet meer met een dieselbestelauto of -vrachtauto die gebieden in.
Het einde van de diesel is nabij
Uiteindelijk betekent dat waarschijnlijk dat alle auto's elektrisch zijn. Maar het duurt nog een flinke tijd voordat dat zover is. Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden.
Voordelen van een dieselauto
Ondanks dat dieselauto's vaak negatief in het nieuws zijn met bijvoorbeeld milieuzones waar oudere diesels niet mogen komen, hebben ze absoluut voordelen: Dieselauto's zijn minder onderhoudsgevoelig en dat scheelt in de portemonnee. Lagere brandstofkosten per liter. Zuiniger qua verbruik.
Als u meer dan 24.000 kilometer per jaar rijdt, dan wegen de extra kosten van een dieselauto op tegen de besparing die u realiseert door het betere brandstofverbruik.