Een elektrische auto kost gemiddeld € 522 per maand. De kosten van een elektrische auto per maand zijn op te splitsen in verschillende onderdelen, namelijk de wegenbelasting, het onderhoud, de afschrijving, het opladen en de autoverzekering.
Private lease van een elektrische auto kost je zo'n 730 euro per maand, een nieuwe elektrische auto kopen zo'n 740 euro. Een nieuw gekochte benzineauto kost per maand rond de 710 euro. Er is gerekend met een gebruik van 15.000 kilometer rijden per jaar.
Goedkoper in gebruik
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Onderhoud aan een elektrische auto is anders dan een traditionele auto. De onderhoudskosten liggen gemiddeld lager, maar ook de onderhoudsfrequentie ligt gemiddeld lager. Dit komt vooral omdat er minder onderdelen periodiek vervangen moeten worden.
De prijs van 1 kWh stroom, in maart 2024, is gemiddeld €0,40 bij thuis opladen. Een elektrische auto verbruikt gemiddeld 15 kWh per 100 kilometer, daardoor komt de prijs uit op €0,06 per kilometer – 6 euro per 100 km.
Goed nieuws voor de gemiddelde kosten. Want tot en met 2024 ben je met een volledig elektrische auto vrijgesteld van wegenbelasting.Ten opzichte van een brandstofauto bespaar je zo'n € 300,- per jaar (dit is afhankelijk van het gewicht van de brandstofauto). Dat geldt ook voor een tweedehands elektrische auto.
Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
De geschatte jaarlijkse kosten vanverzekering voor een elektrische auto variëren van ongeveer €400 voor een WA-dekking tot gemiddeld €600 voor een uitgebreide dekking..
Op basis daarvan berekende de ING dat de restwaarde van een EV na 5 jaar en gemiddeld 125.000 km rond de 44% van de nieuwwaarde ligt. Ter vergelijking: voor een dieselauto ligt dat volgens de ING economen slechts rond de 31%, voor een benzine auto zou je na die 5 jaar nog rond de 38% van de nieuwwaarde terugkrijgen.
Het voordeel van elektrische auto's is dat het geen uitlaatgassen uitstoot het nadeel is dat er ook bij het opwekken van elektriciteit stoffen vrijkomen. Ook de bouw van een accu is niet klimaatneutraal, net zo min als dat van een benzine of dieselmotor is.
Hoeveel kost het om een elektrische auto te rijden? Zolang u het meeste thuis oplaadt, zou het opladen van de accu van uw auto goedkoper moeten zijn dan het kopen van benzine of diesel . Over de levensduur van uw auto kan dat u potentieel een fortuin besparen en de hogere kosten van het kopen van een EV helpen compenseren.
Als je in een elektrische auto rijdt, betaal je momenteel geen wegenbelasting.
Volgens experts gaat de accu van een elektrische auto, afhankelijk van de kwaliteit, 160.000 tot 320.000 kilometer mee voordat ie vervangen moet worden. Dat is zo'n 10 tot 20 jaar.
Gemiddeld kost de installatie van een laadpaal thuis tussen de € 850,- en € 1.250,-. De kosten zijn lager bij weinig tot geen graafwerkzaamheden, en hoger bij grotere afstanden.
Zoals te zien is in de berekening ligt bij dit model het omslagpunt tussen elektrisch en benzine bij de 30.000 kilometer per jaar.
Uit het onderzoek komt naar voren dat eigenaren van een auto met verbrandingsmotor in 2021 gemiddeld in totaal 548 euro kwijt waren aan onderhoudskosten. Bij een elektrische auto (EV) pakte dit bedrag met een gemiddelde van 340 euro een stuk lager uit.
Elementen zoals vermogen, maar ook leeftijd van de bestuurder en woonplaats spelen een rol. De verzekering voor een elektrische wagen is niet duurder dan die voor een auto op fossiele brandstof.
De verzekeringskosten voor andere modellen van Tesla zijn zelfs nog hoger: Tesla Model Y: $3.103. Tesla Model X: $3.834. Tesla Model S: $4.005 .
Waarom betaalde je voorheen geen wegenbelasting voor elektrische auto's? Volledig elektrische auto's en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens) waren tot het einde van 2024 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (de officiële naam van wegenbelasting).
In 2024 is de provinciale opcenten verhoogd naar 98,7%, waardoor de wegenbelasting voor dezelfde auto minimaal €79,48 zal bedragen. Helaas zal de uiteindelijke wegenbelasting niet alleen met 3% verhoogd worden, omdat het vastgestelde tarief per auto ook verhoogd wordt door de rijksoverheid.
Het aanbod betaalbare elektrische auto's is dit jaar flink gegroeid. Toch blijven veel Nederlanders huiverig voor de EV, zo blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2024 van de ANWB. Niet vreemd, EV-rijden blijkt inmiddels duurder dan rijden in een brandstofauto.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,25 en € 0,55 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij?Dan betaal je ongeveer € 24 voor een volle batterij (€ 0,40 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 8 cent per kilometer.
Gratis opladen kan bij sommige hotels, restaurants en winkels, op voorwaarde dat je hier ook een bezoek aan brengt. Ook zijn er gratis oplaadpunten te vinden bij openbare parkeerplaatsen of bij gemeentehuizen. Soms zit er een limiet aan de tijd dat je gratis kunt opladen.
Thuis ligt het rond de € 0,19 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer. Goedkoper rijden met een benzinewagen kan bijna niet.