Post gericht aan een antwoordnummer hoef je niet te frankeren. De ontvanger betaalt de verzendkosten. Een postzegel plakken is dus niet nodig.
Stuurt u een gewone brief naar een antwoordnummer? Dan hoeft u er geen postzegel op te plakken. De ontvanger betaalt dan uw verzending.
Een antwoordnummer is in Nederland een postbus waar de ontvanger de kosten voor het versturen van de zending betaalt. Hierdoor hoeft de verzender geen frankering te betalen.
Veelgestelde vragen Kan ik een pakket versturen naar een postbus- of antwoordnummer? Nee, helaas kun je bij DHL Parcel geen pakket versturen dat is geadresseerd aan een postbusnummer of antwoordnummer.
Een antwoordnummer aanvragen kan eenvoudig op Mijn PostNL. Nog geen Mijn PostNL-account? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 088 868 6868 (ma t/m vrij van 08.00 tot 19.00 uur).
Postzegels bij verzending naar postbus
Als je een brief stuurt naar een postbusadres, dan is het aantal postzegels dat je moet plakken afhankelijk van het gewicht van de brief. Dit is dezelfde regel als bij het versturen van post naar een gewoon adres in Nederland of het buitenland.
Dan kost het je niks. Je kunt je verzendlabel gratis laten printen bij een PostNL-punt. Of print het label zelf en plak het op je retourpakket. Zorg dat er geen andere labels zichtbaar zijn.
In principe kunnen alle soorten post naar een antwoordnummer worden gestuurd. Denk aan: Briefpost en brievenbuspakjes. Pakketten Aangetekende post*
Het is vergelijkbaar met een postbus, maar bij antwoordnummers betaalt de ontvanger de postzegel, u kunt dus gratis uw papieren post verzenden. Een 0800-nummer is een gewoon telefoonnummer, echter net als bij een antwoordnummer betaalt ook nu de ontvanger (oftewel het bedrijf dat u belt), waardoor u gratis kunt bellen.
Retourneren naar de afzender is gelukkig gratis als je dat duidelijk aangeeft op de envelop. Hopelijk zal de afzender vervolgens zijn/haar adresboekje updaten. Als je met een grote stroom aan post te maken hebt, dan kan het nodig zijn om het postkantoor te bezoek of je postbode aan te spreken.
Met Aangetekend Mailen kunnen documenten 'Beveiligd en Rechtsgeldig' worden verzonden. Waarom zou je er dan nog voor kiezen om deze fysiek te versturen? Hierdoor is het mogelijk om het huidige reguliere postproces te doen vervangen voor het als bewezen en rechtsgeldig te versturen via deze unieke digitale wijze.
Hoe bewijs je dat de brief is aangekomen? De eerste ingeving is de brief aangetekend per post te versturen. De post geeft de afzender een bewijs van verzending en daarmee schijnt het bewijs geleverd te zijn.
Stuurt u de brief naar een adres met antwoordnummer, dan hoeft u geen postzegel te plakken. De kosten voor verzending worden doorberekend aan het bedrijf of instantie, ook als het een non-profit organisatie is. Dus postbus wel en antwoordnummer niet.
Het tarief van een postzegel bij een enkelvoudige aankoop zal €1,19 voor Non Prior en €1,89 voor Prior per stuk kosten!
Met een antwoordnummer betaal je de portokosten van een poststuk en niet je klant. Je klanten sturen dan gratis hun reactie naar jou terug. Hierdoor profiteer je van een verhoogde respons op jouw mailings.
Een aangetekende brief binnen Nederland per post kost tegenwoordig ruim €9,- per stuk. Daar komt bij dat je afhankelijk bent van de postbode wanneer hij of zij dit aflevert. Met de inzet van Aangetekend Mailen stuur je voor slechts €2,50 een digitale aangetekende brief.
PostNL geeft daarvoor geen garantie, er is sprake van een zogenaamde inspanningsverplichting. Binnenlandse post wordt als vermist beschouwd wanneer deze niet is bezorgd en niet binnen 30 dagen na de verzending kan worden opgeleverd. De maximale schadevergoeding bij vermissing van een aangetekende brief bedraagt €50.
Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval. Gratis retourneren is een service, maar zeker geen verplichting.
Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
In geval van retournering van een product zijn de retourkosten voor rekening van de koper, uit respect voor het milieu. Op die manier willen wij bewustzijn creëren voor de bezorgroutes die een pakket aflegt en zo het aantal retourzendingen tot een minimum beperken.
Verstuur je pakket aangetekend. Het pakket geven we persoonlijk af aan de deur, nadat de ontvanger heeft getekend. De inhoud is verzekerd tot € 500 bij verlies of beschadiging.
Verstuur je pakket verzekerd binnen Nederland of naar het buitenland. Het pakket wordt persoonlijk overhandigd aan de deur, nadat de ontvanger heeft getekend. De inhoud is verzekerd tot maximaal € 5.500 bij verlies of beschadiging. Dit is afhankelijk van de waarde van de goederen in het pakket.