De onbetwiste nummer 1 is Louis Vuitton. Dit merk staat al een aantal jaar op de hoogste positie van de duurste kledingmerken ter wereld.
Koop je een riem van Gucci, dan weet je dat je een van de beste lederen draagt. We zien prijzen gelijk aan kwaliteit, en daarom houden luxe merken hun prijzen hoog. Koop je iets wat veel geld kost, dan moet het wel goede kwaliteit zijn…
Eerlijke kleding is kleding die wordt geproduceerd met respect voor mens en milieu. Dit betekent: goede arbeidsomstandigheden, een redelijke vergoeding voor de arbeid, geen kinderarbeid, en gebruik van producten die het milieu zo min mogelijk schaden.
Louis Vuitton is volgens BrandZ het designermerk met de hoogste waarde. Iedereen kent de iconische tassen wel, maar het merk heeft nog veel meer. Zo veel dat het bedrijf een waarde heeft van 52 miljard dollar! Een duidelijke nummer 1 dus.
Eens de voorraad op is, wordt er niet bij geproduceerd. De prijzen zijn vergelijkbaar met die van andere skatelabels, maar deze aanpak maakt het merk een pak exclusiever. De producten zijn enkel te koop in Supreme-shops, en daarvan bestaan er maar elf in de wereld.
Stone Island logo
Het logo is opvallend en wordt door iedereen die het ziet als statussymbool gezien. De gedachte achter the patch is dat militairen een soortgelijke patch op een uniform dragen. Patches laten in het leger zien bij welke divisie een soldaat hoort, wat zijn naam is of welke specialiteit hij heeft.
HEMA controleert dat er geen kinderarbeid wordt gebruikt voor de productie van HEMA-artikelen doormiddel van eigen inspecties en wordt dit ook extern door BSCI gecontroleerd.
Duurzaam betekent van origine dan ook dat iets lang meegaat, dat het weinig aan slijtage of bederf onderhevig is. Tegenwoordig wordt het begrip duurzaam vaker toegepast wanneer iets minder belastend is voor het milieu. Dit is ook wat bedoeld wordt als iets 'groen' genoemd wordt.
Dit zijn onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Die laatste twee geven dan ook geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger lichten hun beleid voor arbeidsomstandigheden redelijk toe.
Naast Gucci zijn ook Nike, Prada, Versace en Chanel enorm populair. Dit was in de late jaren '90 en het begin van de zero's wel anders. Toen werd er het liefst gerapt over Jean Paul Gaultier, Lacoste, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Calvin Klein en Reebok.
De duurste kledingmerken ter wereld geven je elegantie en originaliteit. Het betalen van een hoge prijs voor kleding is voor velen een levensstijl geworden. Dit komt omdat, hoewel er veel kleding is die mensen tegen lage prijzen kunnen kopen, de duurste kleding moderniteit, originaliteit en stijl biedt.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
Onze voorwaarden zijn duidelijk: geen kinderarbeid, veilige werkplekken, normale werkweken en eerlijke lonen. We bezoeken onze fabrieken regelmatig om de productieketen te controleren.