Bij een te lage bandenspanning is er juist ongelijkmatige verdeling van de druk. Hierdoor neemt slijtage aan de randen van de autoband toe. De band kan hierdoor vervormen, heeft een langere remweg, een instabiele wegligging en verbruikt meer brandstof.
Als je bandenspanning te laag is, heb je minder grip op de weg, heb je een langere remweg, verbruik je meer brandstof en slijten je banden sneller. De juiste hoeveelheid lucht in de banden is belangrijk en moet je elke twee maanden controleren.
Antwoord geverifieerd door experts. De optie die geen effect is van een lage bandenspanning is C. Verbeterde handling , aangezien een lage bandenspanning doorgaans de handling verslechtert. Daarentegen leidt een lage bandenspanning tot een lager brandstofverbruik, meer bandenslijtage en een groter risico op een klapband.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van jouw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
De gevolgen van een zeer lage bandenspanning tot -1.5 bar: Groot risico op ongelukken door de oververhitting van banden, met reële kans op klapbanden! De gevolgen van een te hoge bandenspanning tot +0.5 bar: Een sterk verminderd rijcomfort en een vele malen hogere bandenslijtage.
U heeft een stuk gereden met te lage bandenspanning. Daar bent u op tijd achter gekomen, de kans op schade aan de band door rijden met 1,5 bar bij 2,3 geadviseerd is vrijwel uitgesloten. Het verschil is te klein om direct schade te veroorzaken.
De ideale bandenspanning ligt tussen 2 en 3 bar. Wanneer de luchtdruk in uw banden 0,5 tot 1,5 bar lager is dan voorgeschreven, spreken we van een te lage bandenspanning. Wanneer hij 0,5 bar hoger is dan voorgeschreven, spreken we van een te hoge bandenspanning.
Per maand verliest elke band ongeveer 0,1-0,2 bar aan lucht, wat volkomen normaal is.
De minimale profieldiepte van je autoband mag niet minder zijn dan 1,6 millimeter. Dit geldt overigens voor zowel zomer-, winter-, als all season banden.
Het rijden met een bandenspanning hoger dan is voorgeschreven, is veel minder problematisch dan rijden met een te lage bandenspanning. Het advies van TNO is om eigenlijk altijd met een 10% hogere bandenspanning te rijden. Maar pas de bandenspanning aan naar de gebruiksomstandigheden.
Te zacht opgepompte banden verliezen hun vorm, wat de tractie beïnvloedt . Dit betekent dat uw auto er langer over doet om te stoppen, vooral op nat wegdek.
Lage bandenspanning is slecht voor het milieu
Het rijden met te zachte banden is gevaarlijk en zorgt voor meer brandstofkosten en bandenslijtage. Daarnaast is het ook nog eens slecht voor het milieu. Een onjuiste bandenspanning zorgt namelijk voor meer CO2-uitstoot, doordat er meer brandstof verbruikt wordt.
Net als elk lampje op uw dashboard, wilt u de situatie direct onderzoeken wanneer het lampje voor lage druk gaat branden. Rijden op banden met lage druk kan de prestaties, het rijgedrag en, nog belangrijker, uw veiligheid op de weg van uw voertuig beïnvloeden.
Veilig de weg op
De juiste bandenspanning is belangrijk voor de wegligging en daarmee de veiligheid voor bestuurders en andere weggebruikers. Een te lage bandenspanning zorgt voor minder grip op de weg. Dit vergroot de remweg en de kans op slippen. Bovendien is de kans op een klapband groter.
De band zal waarschijnlijk ook minder grip hebben als hij te zacht is opgepompt, zei Willcome. Een te hard opgepompte band kan ook minder grip hebben. En het kan de handling beïnvloeden, omdat de te hard opgepompte band de impact niet goed absorbeert, wat meer kracht op de ophanging van het voertuig kan zetten .
Laat je banden niet te zacht worden
Tijdens het rijden ontsnappen namelijk continu kleine hoeveelheden lucht uit je autobanden. Als de spanning te laag wordt, vervormt de band tijdens het rijden en stijgt de weekheid van het rubber. De kans op een klapband wordt hierdoor een stuk groter.
Het profiel van gebruikte banden kan tot 90% zijn , maar het gemiddelde is 6-8/32”. Banden in goede staat moeten minimaal 6/32” hebben om bruikbaar te zijn, of 4/32” als de band 13-14” is. De gemiddelde wettelijke minimale profieldiepte is 2/32”, maar rijden wordt onveilig met een dergelijk profiel.
Hoeveel profiel moeten zomerbanden hebben? De profieldiepte van zowel winterbanden als zomerbanden moet in Nederland altijd minimaal 1,6 millimeter zijn. Als je banden minder dan de wettelijke minimale profieldiepte van 1,6 millimeter hebben, komt je auto niet door de APK heen en riskeer je een boete.
Minimale profieldiepte voor Duitsland
De minimale profieldiepte voor banden in Duitsland is 1,6 mm. Bij winterbanden wordt echter een minimale profieldiepte van 4 mm geadviseerd.
Euromaster beschrijft de volgende gevolgen als de bandenspanning te laag is: · Een bandenspanning die 0,2 bar te laag is, geeft 1% meer brandstofverbruik en verkort de levensduur met 10%. · Een bandenspanning die 0,4 bar te laag is, geeft 2% meer brandstofverbruik en verkort de levensduur met 25%.
Normaal gesproken hebben personenauto's banden die op 30-33 psi of 2,0-2,2 bar lopen, maar controleer uw eigen banden om er zeker van te zijn dat u de juiste druk krijgt. Om te weten welke druk u nodig hebt, moet u wat informatie controleren.
De auto gaat er slecht van sturen, tijdens het remmen kan de auto scheef trekken en bij een noodstop is de remweg aanmerkelijk langer. Omdat de band te heet wordt, heb je een verhoogd risico op een klapband.
Warme lucht zet uit, waardoor de druk in je banden hoger wordt. Wanneer de lucht in je banden afkoelt, daalt de spanning weer. Dit is al meegenomen in de adviesspanning. Tel bij warme banden daarom altijd 0,3 bar op bij adviesspanning.
Voordat u uw banden kunt gaan controleren, moet u weten wat de ideale spanning is. Hiervoor moet u de bandenspanning vinden die door de fabrikant van uw auto wordt aanbevolen . U kunt deze informatie meestal vinden op het portierframe aan de bestuurderskant, in de tankklep, in het handschoenenkastje of in de handleiding van uw auto.
Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter. Bij een te lage bandenspanning is er juist ongelijkmatige verdeling van de druk.