Een presentatie kent drie vaste elementen: het begin, het einde en het deel daartussen – oftewel de inleiding, de kern en het slot.
Net als andere vormen van academisch schrijven kan een presentatie worden opgedeeld in drie delen: een inleiding waarin het doel en de structuur van de lezing worden beschreven; een hoofdtekst die de belangrijkste punten behandelt; en een conclusie waarin de betekenis van uw lezing wordt samengevat en benadrukt .
Alle soorten presentaties bestaan uit drie basisonderdelen: de introductie, de body en de conclusie . Over het algemeen zou de introductie ongeveer 10-15% van uw spreektijd moeten zijn, de body ongeveer 75% en de conclusie slechts 10%.
In de kern werkt u de hoofdgedachte uit. Geef aan welke punten u wilt maken en maak het doel van uw presentatie duidelijk. Wat u verteld is helder, interessant, en beknopt weergegeven.
Een presentatie kent drie vaste elementen: het begin, het einde en het deel daartussen – oftewel de inleiding, de kern en het slot.
Kernboodschap of onderwerp
Je kernboodschap is daarentegen de belangrijkste boodschap die je wilt overbrengen over het onderwerp. Het is de essentie van je presentatie en het is wat je publiek zou moeten onthouden nadat de presentatie is afgelopen.
Dit geldt ongeacht of u informatie, onderzoek, een argument, een projectvoorstel/rapport presenteert of een oplossing voor een probleem voorstelt. Uw presentatie moet een titel, inleiding, hoofdtekst en conclusie hebben, net als een essay.
Bovendien, wanneer u uw presentatie organiseert met de sleutelwoorden wie, wat, wanneer, waar, waarom en hoe, gebruikt u de journalistieke methode . Deze aanpak maakt een uitgebreide verkenning van een onderwerp mogelijk door meerdere facetten aan te pakken en moedigt kritisch denken van het publiek aan.
Gebruik de 1-6-6 regel: één idee per slide, maximaal zes regels tekst of opsommingstekens, maximaal 6 woorden per regel.
De 1-6-6-regel is daarbij een handige vuistregel: één dia per onderwerp, elke regel mag zes woorden bevatten, elke dia zes regels. Doorgaans wordt er te veel op een slide gezet omdat de spreker bang is om iets te vergeten en de dia's gebruikt als spiekbriefje.
Een presentatie moet een duidelijke structuur hebben, zodat de toehoorders de informatie in gedachten kunnen verwerken en onthouden. De inleiding heeft als doel de aandacht te trekken en het onderwerp dat u gaat presenteren voor te stellen, bijvoorbeeld door een kort verhaal dat relevant is voor het onderwerp.
Een diapresentatie is een effectief visueel hulpmiddel dat vaak wordt gebruikt bij presentaties voor een publiek. Wat zijn de drie belangrijkste elementen van een diapresentatie? Hoofddia's, inhoud en visuele elementen .
Bepaal de behoeften van uw publiek : Het is belangrijk om te bepalen wie uw publiek is voorafgaand aan uw presentatie, zodat u uw informatie kunt afstemmen op hun interesses en wensen. Dit bevordert een meer boeiende en effectieve sfeer.
Er zijn zeker meer manieren om een introductie te maken. Het is echter over het algemeen het beste om dit format te volgen: Begin met een beleefde welkomstgroet en noem uw naam . Volg met uw functietitel en/of de reden waarom u gekwalificeerd bent om te spreken over het onderwerp dat wordt besproken.
Een goede presentatie heeft niet altijd veel slides nodig. Laat de beelden tot leven komen door jou als spreker. Je publiek komt voor jouw enthousiaste verhaal, niet voor een reeks dia's. Natuurlijk kunnen visuele hulpmiddelen soms nuttig zijn, maar zorg ervoor dat je presentatie zonder technologie ook krachtig blijft.
Voor een presentatie van 10 minuten betekent dit 30 seconden voor uw introductie, 30 seconden voor uw conclusie en 9 minuten (1 minuut per subpunt/sectie) voor uw inhoud .
De body van de presentatie is waar u uw ideeën presenteert. Om uw ideeën overtuigend te presenteren, moet u ze illustreren en ondersteunen. Strategieën om u hierbij te helpen, zijn onder andere: Presenteer gegevens en feiten .
Een kernboodschap is het belangrijkste dat u wilt dat uw publiek onthoudt of doet als resultaat van uw presentatie . Sommige experts noemen het "het grote idee", de kern van uw presentatie of het voorstel. Begin met het plannen van uw presentatie door uw kernboodschap te bepalen.
Stel een vraag
Zo start je de presentatie op een interactieve wijze. Denk goed na over wat voor vraag je zal stellen. De kern van jouw verhaal moet in de vraag terugkomen. Gebruik vragen die beginnen met wat als …”, “heb je ooit gehoord dat …” of “stel je voor …”.
De Leidraad Factor C biedt een breed scala aan methodieken waarmee je haarfijn in kaart kan brengen welke partijen betrokken zijn bij jouw opgave of daar een belang bij hebben, wat hun beweegredenen zijn, hoe ze erin staan, hoeveel macht zij hebben op het dossier en – niet onbelangrijk – wat de onderlinge verhoudingen ...