Beste koop: SHIMANO Dura-Ace WH-9000-C24-CL
De carbon-aluminium velg is licht en biedt in combinatie met de typische Dura-Ace betrouwbaarheid de garantie op probleemloos gebruik. Een aluminium remrand kun je onder alle omstandigheden gebruiken en tegenover de full carbon sets blijft de prijs gunstig.
Een hoge velg leidt de luchtstromen beter en zorgt daardoor voor minder luchtweerstand. Waardoor je uiteindelijk sneller zult gaan. Een hoge velg, zoals deze 50mm geeft wel aerodynamisch voordeel, maar is ook erg licht. Maar niet elke velghoogte is geschikt voor iedere wielrenner.
Met een setje carbon wielen rijd je al snel 2-3 km/h sneller dan met aluminium wielen als je dezelfde kracht genereert. Daarnaast ziet een setje carbon wielen er natuurlijk supervet uit, wat ook goed voor je moraal is.
Als een wiel goed ingespaakt is gaan spaken levenslang mee, en kunnen zelfs bij het vervangen van velg of naaf opnieuw gebruik worden. 11.000 km is bitter weinig voor een wielset. Als je velg nu al versleten is dan heb je waarschijnlijk heel veel in regen, modder en vriesweer (zout) gefietst.
Het frame kan namelijk goed tegen een stootje en is hierdoor iets steviger dan carbon. Let er wel op dat aluminium na verloop van tijd wat 'moe' kan worden. Het frame wordt dan minder stijf en zal wat gaan zwabberen. Aluminium heeft ook het voordeel dat het een relatief licht materiaal is, lichter dan staal.
Carbon is namelijk extreem licht, maar tegelijkertijd toch sterk. Een ander voordeel van een frame gemaakt van carbon is dat dit materiaal niet roest. In tegenstelling tot andere materialen heeft carbon vrijwel nooit last van materiaalmoeheid. Door het 'stijve' carbon voelt het aan alsof elke trap raak is.
Carbon wielen hebben enorme voordelen ten opzichte van standaard aluminium wielen. Ze zijn stijver en daardoor heel responsief en hebben een heel direct stuurgedrag. Daarnaast maakt het lichte materiaal het mogelijk om hoge velgen te maken wat het materiaal ideaal maakt voor aerodynamische wielen.
40mm – 50mm – Voor de allround wielrenner
En zoals onderzoek aantoont, heeft aerodynamica een groter positief effect op de snelheid van de fiets dan gewicht: op de vlakke weg in ieder geval. Met deze velgmaat, zeker als de velgen van carbon zijn, kun je ook nog prima de heuvels of de bergen in.
We kunnen je natuurlijk nu alle technische eigenschappen geven maar je vind het waarschijnlijk belangrijker wat je er aan hebt en wat ze kosten. Voor minder dan 1.000 euro koop je een set hoge carbon wielen (zowel voor disc als rem velg te koop) waarmee je echt harder gaat en die je fiets helemaal afmaken.
Levert op: tot wel 8% meer snelheid. Een verbeterde houding is letterlijk gratis snelheid. Door aerodynamischer op je fiets te zitten kan je enorme tijdwinst boeken. Van een rechtop houding naar een houding in de beugels en dan ook nog eens netjes met je hoofd naar beneden zou je zo'n 8% sneller maken.
Dus als je een goede upgrade wilt doen denk dan niet meteen aan een nieuwe fiets maar ga op zoek naar betere wielen. Als je graag klimt zijn lichte wielen en stijve wielen ideaal. Zelfs bij nieuwe fietsen is het aan te raden om een model met betere wielen te kopen.
Een dicht achterwiel blijkt op een tijdrit van veertig kilometer maar liefst een voordeel van twee tot drie minuten op te leveren ten opzichte het ouderwetse spaakwiel.
Aerodynamica is de reden dat wielrenners met een dicht achterwiel rijden, zegt Blocken. Met zo'n achterwiel hebben de renners minder last van de luchtweerstand.
Fulcrum wielen hebben al een lange geschiedenis. De techniek achter de wielen komen bij Campagnolo vandaan en zij staan bekend om de hoge kwaliteit en lange levensduur. De Fulcrum racefiets wielen collectie is vooral sterk bij de allround wielen.
Er zijn wielen in de handel met 16 spaken voor en 20 achter en zelfs 12 spaken voor en 16 achter. Sommige coureurs zullen hier op kunnen rijden, voor de meesten is niet aan te raden. Mocht een spaak breken bij dit soort wielen dan krijg je een dermate grote slag in je wiel dat verder rijden niet meer mogelijk is.
Het is een materiaal dat bestaat uit dunne vezels van koolstof. Deze vezels hebben een dikte van circa 5 a 10 micrometer, bestaande uit langgerekte koolstofkristallen die min of meer evenwijdig zijn met de vezel.
De beste Aero racefiets is de Sensa Giulia G3 Ultegra LTD. Deze populaire fiets van het Nederlandse merk Sansa is verkrijgbaar in verschillende afmontages zodat je precies de fiets kan kiezen die bij je past. Deze LTD versie is voorzien van een Full Shimano Ultegra afmontage die bekend staat om zijn kwaliteit!
Carbonpapier verbrandt heel gemakkelijk bij verhitting aan de lucht, zowel het carbon als het papier. Als je koolstof bedoelt. Dat zal bij verhitting aan de lucht ook gewoon verbranden tot CO2. Maar sluit je het af van de lucht, dan smelt koolstof bij 3500 graden.
De Swiss stop Black Prince Flash Pro heeft de beste remkracht van alle remblokken op de markt. Daarnaast heeft het een verlaging van de maximale temperatuur van 44%. Heeft u carbonremranden en gaat u de bergen in, kies dan zeker voor deze remblok! Ook de remkracht met regenachtig weer is beter dan welke carbon blok.
Lichte wielen zijn niet alleen fijner voor een bergrit, ook voor iemand die bijvoorbeeld criteriums fietst zijn lichte en lage wielen vaak beter (want sneller). Een lage velg heeft een laag gewicht. Met lichte racefiets wielen kun je namelijk merkbaar makkelijker accelereren.
Titanium heeft een grotere materiaaldichtheid dan carbon of aluminium. Echter, omdat titanium sterker is, kunnen de framebuizen dunner worden gemaakt. Het gewicht van een titanium frame is vergelijkbaar met een gemiddeld carbon frame en ligt lager dan een hoogwaardig aluminium frame.
Een groot voordeel van carbon is dat het materiaal (meestal) nog lichter en stijver is dan aluminium. Omdat carbon vroeger nog lastig en niet goedkoop was om te produceren, reden alleen de profs rond met een carbon fietsframe. Tegenwoordig is carbon het meest gebruikte materiaal op de racefiets.
Daardoor zijn stalen frames sterk, duurzaam en comfortabel. Bovendien zijn moderne stalen frames aanzienlijk lichter en stijver geworden, dan de 'stalen rossen' van een paar decennia geleden en doen ze qua prestatie ook niet onder voor moderne frames van andere materialen.