Voordelen van hydraulische schijfremmen:
De remvloeistof die onder druk staat, werkt als een versterker waardoor de rijder minder wordt belast. Je remt daardoor meer met minder kracht. Betere remkracht dan mechanische remmen.
Wat de beste remblokjes voor je racefiets of mountainbike zijn, is heel persoonlijk. Je kan kiezen tussen zachte (organische/resin), medium (semi-metallic) of harde (metallic) remblokjes. Iedere soort heeft een compound gemaakt van een ander soort materiaal en heeft zo zijn voor- en nadelen.
Hoelang je precies met één setje doet ligt helemaal aan jezelf. De slijtage is voornamelijk afhankelijk van de weersomstandigheden waarin jij rijdt en het terrein waarop jij gaat mountainbiken. Rijd graag jij door modder, regen en sneeuw dan gaan je remblokken sneller slijten.
De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen. Pluspunten: In tegenstelling tot velgremmen werken ze uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden.
Schijfremmen hebben een kortere remweg. Door de krachtigere remmen krijg je meer controle over de fiets, vooral in natte en droge weersomstandigheden. Daarnaast wordt de remrand op de velg overbodig, wat een mooie cleane look oplevert. Je wielset wordt hier ook een stukje duurzamer van.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Bij het voertuig waarvan de remschijf gemeten is, bedraagt de minimale remschijfdikte 22,0 mm. De gemeten waarde, 21,2 mm is dus lager dan de minimale waarde. De remschijven moeten daarom vervangen worden.
Remblokken en -schijven vervangen
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
Als je remmen te erg piepen en kraken kan het zijn dat de rollerbrake versleten is. Gelukkig is dit ook vrij simpel op te lossen. Je kunt een rollerbrake ongestraft vervangen. Sommige rollerbrakes zitten geborgd met een moer en sommige met een soort ring.
Fietsen met rollerbrakes hebben veel remkracht die niet minder wordt met nat weer. Als het stijgingspercentage te hoog wordt, wordt fietsen met rollerbrakes afgeraden omdat overhitting van de koelschijf op de loer ligt. Hieronder zetten we de voor- en nadelen van trommelremmen voor je op een rijtje.
Mountainbikes hebben mechanische of hydraulische remmen. Bij mechanische remmen wordt er door het knijpen van de rem kracht uitgeoefend op de remblokken. Dit gebeurt via de staalkabel. Bij hydraulische remmen wordt door oliedruk de rem op de velg gedrukt.
Ten eerste, denk eens na over de grootte van de schijf. Hoe groter de schijf, hoe beter de remkracht en hoe minder de hitte-opbouw. Vaak wordt gebruik gemaakt 140, 160 of 180mm remschijven, maar groter is ook mogelijk. Hoe groter de schijf, hoe zwaarder, en hoe snaller de remschijf kan aanlopen.
Haal het fietswiel uit je fiets. Controleer de remblokken: als deze volledig of oneven zijn afgesleten is het verstandig om de remblokken te vervangen. Veeg de remblokken schoon met een doek met remreiniger. Als de remblokjes erg vuil zijn, kun je de remreiniger direct op de blokjes spuiten.
Shimano speciaal rollerbrake vet, Tube 100 g, Voor smering van Roller Brake's wanneer deze piept of schavend remt, Ook zeer geschikt als onderhoudsmeermiddel voor roller break's van Shimano.
Handremmen zijn beter te controleren dan terugtrapremmen en dat is een groot voordeel. Handremmen werken door middel van handels aan weerskanten van het stuur. Doordat één rem tijdens het remmen het achterwiel blokkeert en de ander het voorwiel, is het belangrijk dat u bij het remmen beide handels inknijpt.
Zo zijn er elektrische fietsen met een hydraulische remschijf. Over het algemeen staat dit bekend als het beste remsysteem. De schijfremmen maken namelijk gebruik van een remschijf in zowel het wiel en de kabels met behulp van een hydraulische vloeistof.
Koolstofkeramische remschijven zijn niet alleen heel licht en uiterst veilig; bij normaal gebruik zijn ze ook praktisch eeuwig houdbaar. Een werkingsduur van 350.000 km is voor deze elementen heel normaal.
Hoe rem je je nieuwe schijfremmen goed in? Bij het inremmen van je nieuwe schijfremmen is het belangrijk om deze goed warm te laten worden, zodat het hars kan smelten. Dit doe je heel eenvoudig door te versnellen tot zo'n 30 km/u en daarna stevig te remmen tot je stapvoets rijdt. Herhaal dit 20 keer.
Oorzaken van piepende remmen zijn montagefouten, onjuiste plaatsing van de remklauwclips, of onjuiste plaatsing van vulplaatjes, die bijgeluiden juist moeten tegengaan. Belangrijk is dat de onderdelen van de remklauw goed gereinigd en gesmeerd zijn.
Er wordt een minimum dikte van 2 mm aangehouden om zeker te zijn dat er geen ijzer op ijzer contact tussen remblok en remschijf mogelijk is. Bij ijzer op ijzer zullen de remschijven ernstig beschadigen.
Scheuren – breken van remschijven:
De remschijven kunnen in de ronding van het midden, bij het begin van de schijf los scheuren.