Strategisch proces Het strategisch proces is het proces waarmee een organisatie tot een strategie komt. De eerste drie stappen in dit proces vormen samen het zogeheten strategie formuleringsproces; de twee stappen erna het invoerings- en het evaluatieproces.
Strategisch management (strategisch beheer) is een vakgebied binnen de bedrijfskunde. Het bestudeert hoe organisaties hun langetermijndoelen effectief en efficiënt kunnen realiseren, oftewel hoe ze hun strategie kunnen bepalen en implementeren.
Managementproces. Managementprocessen zijn gericht op het besturen van de organisatie en het inrichten van processen.
Het is eigenlijk misschien meer een model dan een proces. Toch is voor de naam 'strategisch proces' gekozen, omdat het bestaat uit een aantal fasen, activiteiten en informatiestromen die – ondanks de verschillende vertakkingen en retourstroompjes – een duidelijke stroomrichting hebben.
Karakteristieken van een proces:
De output wordt opgeleverd aan de interne of externe klant. Een proces bestaat uit opeenvolgende processtappen die weer bestaan uit activiteiten en handelingen. Er zijn mensen/middelen nodig om het proces uit te voeren.
Strategisch management (strategisch beheer) gaat over de vraag hoe organisaties hun lange termijndoelen effectief en efficiënt kunnen realiseren. Oftewel: hoe ze hun strategie bepalen en implementeren. Is voor jou duidelijk wat jouw strategie is, of hoe je jouw strategie bepaalt?
Een proces is een keten van terugkerende acties gericht op een output voor de klant, die over verschillende afdelingen en organisaties kan lopen en informatie en communicatie vereist. Elke organisatie heeft drie soorten processen: Primaire processen, ondersteunende processen en besturingsprocessen.
Allereerst het operationeel niveau waarbij je op de korte termijn focust, het tactisch niveau waarbij je naar de middellange termijn kijkt en het strategisch niveau waarbij een lange termijnvisie centraal staat.
Een strategisch plan helpt u de richting die uw bedrijf de komende drie tot vijf jaar zal nemen te definiëren en te plannen. Het omvat de visie en de missieverklaringen van uw bedrijf, de doelen, en de acties die u zult ondernemen om deze doelen te bereiken.
Ontwikkel een plan—Identificeer wat je moet doen om je doelen te bereiken. Voeg hier een tijdlijn aan toe en communiceer duidelijk over rollen en verantwoordelijkheden. Voer het plan uit en beheer het—De uitvoering van een plan zet ideeën om in zinvolle actie. Implementeer je plan en houd je voortgang bij.
Porter interpreteert strategie als het positioneren van de organisatie in de markt. En Mintzberg beschrijft strategie als een een patroon van beslissingen waar je achteraf van kunt zeggen dat sprake is van een strategie.
Bedrijfsomgevingen veranderen voortdurend, en vereisen dat organisaties hun strategieën voortdurend optimaliseren. Strategisch management helpt organisaties om de huidige situatie te beoordelen en de effectiviteit van alternatieven strategieën te bepalen.
Wat zijn strategische doelstellingen? Strategische doelstellingen geven aan welke verandering er zou moeten plaatsvinden. Welk resultaat of effect is er bereikt aan het einde van de beleidsperiode? Deze doelstellingen beschrijven dus vooral het wat en niet het hoe.
Strategische & Organisatorische Uitgangspunten
De uitgangspunten beschrijven wat de organisatie wil, met dit plan help je dus om de wil van de organisatie op te leggen aan haar omgeving. Er zijn twee vakgebieden waarmee je dit doet: marketing en communicatie.
De kernprocessen zijn alle eindprocessen die onze kerncompetenties bevatten. Dit zijn de bedrijfsprocessen wat betreft de productontwikkeling, het voldoen aan de eisen van de klant en alle serviceprocessen.
Uw bedrijf kent diverse processen: primaire processen, sturende processen en ondersteunende processen. Primaire processen noemen we ook wel productie- of operationele processen. Hier draagt de output direct bij aan het resultaat voor de klant. Het primaire proces vormt het bestaansrecht van uw organisatie.
Definitie van strategisch inzicht
Strategisch inzicht is het vermogen om de grote lijnen te zien, patronen te herkennen en toekomstgerichte beslissingen te nemen. Het gaat om het begrijpen van de doelen en de richting van een organisatie en het kunnen identificeren van kansen en uitdagingen op lange termijn.
Een strategie is een plan om een doel te bereiken.Een tactiek is het geheel van acties op weg naar dat doel. Een strategie is moeilijk te wijzigen eenmaal het in gang is gezet. Een tactiek kan gemakkelijk bijgestuurd worden naargelang de veranderende omstandigheden.
Hoeveel verdient een Strategy Manager na verloop van tijd in Nederland? De salarissen van mensen werkzaam als Strategy Manager in Nederland lopen sterk uiteen, van €63.750 tot €127.540 afhankelijk van ervaring. Het geschatte totaalinkomen bedraagt €87.307 tijdens de gemiddelde loopbaan van een Strategy Manager.
Primaire processen houden in alle activiteiten die rechtstreeks een bijdrage leveren aan het tot stand komen van het product en/of dienst. Voorbeelden zijn; inkopen, produceren en verkopen.
Een procesbeschrijving (procesbeschrijving definitie) is een gespecificeerde werkwijze die aangeeft hoe een medewerker of manager een proces dient uit te voeren. Bij goedkeuring door de directie is het tegelijkertijd een norm voor de juiste procesvoering.