Ik heb goed nieuws voor je: Iedereen kan zelf een website maken! Er is namelijk erg veel software aanwezig wat het maken van een eigen website eenvoudiger maakt dan vroeger. Voor elke technisch niveau is wel software beschikbaar waar je mee uit de voeten kan en zelf een mooie website kan maken.
Hoeveel moet een website echter kosten? Gemiddeld bedragen de initiële kosten van een site, inclusief lancering en ontwerp, € 1.500,- tot € 150.000,- terwijl routineonderhoud van de website varieert van € 35,- tot € 5.000,- per maand – of € 400,- tot € 60.000,- per jaar.
De prijs voor het laten maken van een website start vanaf €500 en kan oplopen tot €15.000 en soms zelfs meer. De gemiddelde prijs voor een professionele website bij Inspira komt op €1.500 tot €3.000 per website.
Ondanks dat er online veel hulpmiddelen zijn om zelf een website mee te bouwen en het dus technisch helemaal niet zo moeilijk is, kan het wel veel tijd kosten om de juiste menu-indeling, pagina-lengte, homepage, contactpagina en zaken als tussenkopjes of andere aanvullende zaken allemaal voor elkaar te krijgen.
Hoe lang het duurt om een website te ontwikkelen hangt voornamelijk af van het type website. Een standaard website op basis van een thema kan vaak in twee tot drie weken opgeleverd worden, een uniek ontworpen premium website kost al snel vier tot vijf weken om te ontwerpen en ontwikkelen.
Je kunt een gratis website maken met Wix die wordt geleverd met een Wix domein. Om er online meteen professioneler uit te zien, moet je een domeinnaam aanmaken waar je merk of bedrijfsnaam in is verwerkt. Het voegt geloofwaardigheid toe aan je merk en helpt bezoekers je beter online te vinden.
WordPress is het populairste open-source content management systeem (ook wel CMS genoemd) ter wereld. Dit betekent niet alleen dat WordPress goed moet zijn – anders zou men wel voor een ander CMS kiezen. Maar een van de belangrijkste voordelen van deze populariteit is dat de meeste professionals werken met WordPress.
Je zult waarschijnlijk maar 2 uur besteden aan het opstellen van een passende strategie, gevolgd door 2 tot 8 uur aan het ontwerp. Het echte bouwen kan in ongeveer 4 tot 8 uur worden gerealiseerd en het vullen van de website kost zo'n 2 à 4 uur.
Een gemiddeld uurtarief ligt rond de 80 euro, maar dat is slechts een gemiddelde en ook afhankelijk van het aantal uur en de exacte werkzaamheden. Het uurtarief van een webdesigner is gemiddeld zo'n 80 euro en is afhankelijk van de werkzaamheden.
Wat kost het om zelf een website te maken en wat is er dan inbegrepen? De precieze kosten verschillen per aanbieder, maar gemiddeld ben je tussen de € 5 en € 25 euro per maand kwijt. Daar zit meestal de hosting, een domein, beveiliging en klantenservice al bij, waar je vaak extra voor betaalt bij een webdesigner.
Als je je een standaard WooCommerce webwinkel laat maken door een zzp'er of een klein webdesignbureau, kost je dit minimaal zo'n 2500 euro. Bij middelgrote webdesignbureaus ligt de prijs voor een standaard WooCommerce webwinkel veelal tussen de €5000 tot €12.000, maar daarvoor krijg je meer maatwerk en expertise.
Ga je zelf aan de slag met een WordPress website, dan ben je voor een paar tientjes klaar. Wanneer je een WordPress website laten maken door een ZZP'er tussen de 500 en 2.000 euro. Laat je een website maken door een webdesignbureau kost het je, afhankelijk van al je maatwerk tussen de 2.000 en 6.000 euro.
Vaak wordt een gratis domeinnaam gekoppeld aan een betaalde webhosting. Zo geeft onder meer Combell je een domeinnaam gratis als je de webhosting aan hen overlaat. Vaak geldt die promotie enkel voor één jaar.
Nee, het is niet moeilijk. Het is wel belangrijk om goed na te denken over welke domeinnaam je kiest. Bij een goede hosting provider wordt WordPress direct voor je geïnstalleerd, dus dat is makkelijk. Dan is het nog een kwestie van een goed thema kiezen en deze instellen op je website.
De website van 2022
Zorg dat je website snel laadt en vindbaar is, over goede content beschikt, een duidelijke navigatiestructuur heeft, mobielvriendelijk is, aansluit bij jouw offline bedrijf en een duidelijke call to action bevat.
Als je een bedrijf hebt en een website wilt kun je er een laten maken. Maar als je er in het begin niet veel geld aan uit wilt geven kun je ook zelf eenvoudig een website maken, inclusief eigen domeinnaam en e-mailadres. Een eigen zakelijke website is altijd een goed idee.
Op je homepage wil je samenvatten wie je bent en wat je doet. Omdat het geen unieke pagina is met een bepaald doel kun je hier een korte impressie geven van wat er op de rest van je site te vinden is. Dat doe je met blokken content die je bezoeker triggert om verder te lezen of actie te ondernemen.