Het kan inderdaad echt gebeuren: een fietsaccu kan in brand vliegen. Denk echter niet dat het om de haverklap gebeurt; het gaat – gelukkig – slechts om incidenten. Maar, als het onverhoopt misgaat, kunnen er natuurlijk wel gevaarlijke situaties ontstaan.
Door een harde val of fout opladen kan de accu namelijk in brand vliegen en is dan bijna niet te blussen.
Ook een te grote hitte in de accu kan de oorzaak zijn dat accu's gaan branden of ontploffen. Als de druk van de hitte wordt opgebouwd, zal uiteindelijk de behuizing van de accu openscheuren en dan ontstaat er een ontploffing. Teveel hitte kan spontaan ontstaan, maar ook nu kan een val of een stoot de oorzaak zijn.
Het blussen van Li-Ion accu's
Volledig onderdompelen van het apparaat of de accu in een bak water is de simpelste manier om een brandende Li-Ion accu te doven.
Het belangrijkste is de temperatuur: tussen -10 en +50 graden Celsius is het beste voor de batterij. Denk aan een droge kelder, de garage of een goed geïsoleerd schuurtje. Bewaar de accu op een veilige plaats en zorg dat kinderen er niet bij kunnen.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Het vriespunt
Je kan een fietsaccu beter niet onder de 0 (en boven de 45) graden opladen. Kou zorgt ervoor dat de accu van jouw fiets minder goed kan opladen. Het is lastiger voor elektronen om van het ene naar het andere contact te stromen. Vooral oudere fietsaccu's hebben hier last van.
Het kan inderdaad echt gebeuren: een fietsaccu kan in brand vliegen. Denk echter niet dat het om de haverklap gebeurt; het gaat – gelukkig – slechts om incidenten. Maar, als het onverhoopt misgaat, kunnen er natuurlijk wel gevaarlijke situaties ontstaan.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Volgens expertisecentrum VeiligheidNL raakten mensen op een elektrische fiets in 2019 vaak zwaarder gewond dan mensen op een 'gewone' fiets. Volgens het onderzoek van VeiligheidNL komt dit doordat men harder rijdt, maar ook doordat relatief veel ouderen op een e-bike rijden.
Zorg er dus voor dat de temperatuur van de accu niet boven de 40 °C komt. Laat hem in de zomer dus niet te lang in de brandende zon staan. Je bewaart en laadt de fietsaccu bij voorkeur op kamertemperatuur, dus tussen de 10 en 20 graden.
Zijn batterijen dan gevaarlijk? Wanneer batterijen normaal gebruikt worden, zijn deze niet gevaarlijk. Maar als er kortsluiting ontstaat of ze komen met water in aanraking, dan kunnen batterijen brandgevaar opleveren. Ook als de batterijen overladen worden kan brand ontstaan.
Hoeveel ben je kwijt voor het aanschaffen van een nieuwe accu? Dit is afhankelijk van het type accu dat je nodig hebt en het type fiets dat je hebt. Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.
Naast een ring – en kettingslot is het verstandig om een accuslot te kopen. Een accuslot beschermt de fietsaccu tegen diefstal op meerdere manieren. Het is voor dieven veel lastiger om het slot te ontvreemden met een accuslot erop. Van links naar rechts: een kettingslot, een ringslot en een accuslot.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
De batterijen kunnen spontaan ontbranden of zelfs ontploffen. Daarnaast reageren ze ook heftig op water.
Om diepteontlading te voorkomen, is het advies om de accu minstens elke twee maanden helemaal op te laden. Sommige accu's kun je aan de lader laten zitten in die periode, een andere fabrikant raadt weer aan dit niet te doen. Lees daarom altijd de handleiding die bij de elektrische fiets hoort.
blussen doe je met een poederblusser of met (veel!) water. Zet de fiets of accu zo snel mogelijk buiten neer. Waarschijnlijk overbodig te melden, de rook is niet bepaald gezond.
De accu moet in ieder geval bewaard worden in ruimte die niet kouder is dan 10 graden. De actieradius van een elektrische fiets kan flink afnemen als de temperaturen richting het minpunt gaan. Dat komt, omdat de gebruikte energiecellen hun werk minder goed doen als het koud is.
Accu's zijn gevoelig voor extreme temperaturen. Ze functioneren het beste bij een temperatuur tussen de 10 en 20 graden Celsius.
Elektrische fietsen buiten laten staan is geen goed idee. Niet per se voor de regen, maar om roest te voorkomen. Zet je je fiets niet onder een afdak, dan vergroot je de kans dat sommige onderdelen gaan roesten. Zet je fiets daarom het beste in een schuur, tuinhuis, schuurtje of onder een afdak.