De belangrijkste ontwikkelingsgebieden zijn de lichamelijke-, motorische-, cognitieve-, sociale-, emotionele– en de spraak- en taalontwikkeling. Lees alles over de groei en ontwikkeling kleuter en schoolkind.
In het schema ontwikkelingsaspecten en om- gevingsinteractie worden de volgende ontwik- kelingsgebieden onderscheiden: lichamelijke ontwikkeling, motorische ontwikkeling, cogni- tieve ontwikkeling, seksuele ontwikkeling, per- soonlijke ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Je peuter ontwikkelt zich razendsnel. Zowel op motorisch gebied als op lichamelijk, seksueel en emotioneel gebied. Je peuter gaat steeds meer begrijpen en steeds meer praten en krijgt interesse in zindelijkheid.
De belangrijkste ontwikkelingsgebieden zijn: de lichamelijke-, motorische- en cognitieve ontwikkeling. En de sociaal-emotionele- en de spraak- en taalontwikkeling. Wat kan jouw baby in welke maand op het gebied van deze ontwikkelingsgebieden?
Door knutselen wordt de ruimtelijke oriëntatie vergroot en motorische vaardigheden getraind. Uw kind leert spelenderwijs begrippen zoals op elkaar, tegen elkaar, er in steken, vormen en afmetingen. Materialen kennis en technieken worden toegepast om verschillende materialen en vormen te verwerken.
Ontwikkeling van het kind:
Tekenen (krassen), leren traplopen, rennen, leren aankleden. Drie woord–zinnen, begrijpt aanwijzingen. Zindelijk worden. Peuterpuberteit, driftbuien en wisselend temperament.
De creatieve ontwikkeling is onderdeel van de cognitieve ontwikkeling en gaat over het vermogen om te dromen, fantaseren en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden. Dit kan gaan om spelen, dansen, zingen, schrijven, muziek maken, knutselen, tekenen, schilderen en het doen van yoga.
Ontwikkelingsfases van kind
Die ontwikkeling is in te delen in 11 fases. Bij elke ontwikkelingsfase van je kind horen veranderingen in gedrag en nieuwe vaardigheden die je kind gaat leren. En voor ouders horen bij elke fase dus nieuwe uitdagingen in de opvoeding. Let op: onderstaande leeftijden zijn gemiddelden.
Het leren, onthouden, het oplossen van problemen en intelligentie vallen allemaal onder cognitieve ontwikkeling. De tekst hieronder is vooral gericht op het leren en denken. Een belangrijke theorie over de ontwikkeling van leren en denken is de theorie van Piaget.
Ontwikkelingstaken zijn thema's die karakteristiek zijn voor een bepaalde levensfase en die bepaalde vaardigheden vragen. Ze worden bepaald door veranderingen die op biologisch, psychisch en sociaal gebied plaatsvinden bij het vorderen van de leeftijd.
Je kind van 5 jaar kan:
besef hebben van de begrippen meer – minder, veel – weinig, erbij – eraf, groter – kleiner, dikste – dunste, voor – naast –op en hoeveelheden t/m 12 vergelijken en ordenen (meer, minder, verschil, alles) en schatten. groepjes herkennen van 6 zonder te tellen.
Cognitieve functies of vaardigheden zijn onder meer geheugen, intelligentie, taal en concentratie. Dankzij die functies bent u in staat om informatie en kennis op te nemen en te verwerken.
Dit kan en doet je kind: 2 – 3 jaar
Je peuter snapt door jouw lichaamstaal hoe jouw humeur is. Hij kan zich steeds beter inleven in de gevoelstoestand van anderen. Je peuter herkent kleuren en vormen en kan die ook sorteren.
De motorische ontwikkeling is het proces waarbij een kind zijn spieren leert beheersen en gebruiken. De motoriek is onder te verdelen in twee soorten, maar deze zijn wel nauw met elkaar verbonden: De grove motoriek. Dit gaat om het bewegen en coördineren van het hele lichaam.
Bij sociaal-emotionele ontwikkeling gaat het om de ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden. Dit leidt als het goed is tot sociaal en emotioneel welbevinden.
Waarom is knutselen met kinderen zo belangrijk? Door knutselen leren kinderen creatieve ideeën te ontwikkelen en die in praktijk te brengen. De creatieve geest wordt getraind. Ze zijn langere tijd met één ding bezig, wat doorzettingsvermogen en concentratievermogen bevordert.
De cognitieve ontwikkeling (verstandelijke ontwikkeling) omvat alles op het gebied van geheugen en leren, zoals:denken, verbanden leggen, logisch redeneren, waarnemen, geheugen en taalbegrip: het begrijpen van de taal enz…. Bijvoorbeeld: puzzelen, denkspelletjes zoals memorie en doolhoven en sorteerwerkjes.
De meeste kinderen starten met het herkennen en benoemen van kleuren als ze twee, drie jaar zijn. Aan het begin van groep 1 kennen de meeste kinderen de primaire kleuren rood, geel en blauw. Veel kleuters hebben ook al een lievelingskleur. Bij kleine meisjes is dat vaak roze.
Cognitie refereert aan het vermogen te onderscheiden. Onder de cognitieve functies verstaan we onder andere bewustzijn, aandacht en oriëntatie, intellectuele functies zoals oordeelsvermogen, abstractievermogen, uitvoerende functies, intelligentie, taal en rekenen. Ook worden er inprenting en geheugen toe gerekend.