Wat zijn de 16 sleutelcompetenties?

Onderwerpen
  • Sleutelcompetentie: lichamelijke en geestelijke gezondheid.
  • Sleutelcompetentie: Nederlands.
  • Sleutelcompetentie: andere talen.
  • Sleutelcompetentie: digitale competenties.
  • Sleutelcompetentie: sociaal-relationele competenties.
  • Sleutelcompetentie: wiskunde – Natuurwetenschappen – Technologie – STEM.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op klascement.net

Welke sleutelcompetenties zijn er?

Sleutelcompetentie
  • Andere talen.
  • Burgerschap.
  • Cultureel bewustzijn.
  • Digitale competenties.
  • Duurzaamheid.
  • Financieel-economische competenties.
  • Historisch bewustzijn.
  • Juridische competenties.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijsdoelen.be

Wat is een Sleutelcompetentie?

In de eerste graad van het secundair onderwijs zijn er ook eindtermen basisgeletterdheid voor enkele sleutelcompetenties. Dat zijn eindtermen die elke leerling individueel moet behalen. Die moeten ervoor zorgen dat elke jongere volwaardig kan meedraaien in de samenleving.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op klasse.be

Wat zijn transversale sleutelcompetenties?

Die sleutelcompetenties kunnen inhoudelijk of transversaal zijn. Leercompetenties – en daartoe rekenen we onder meer onderzoekscompetenties, innovatiedenken en probleemoplossend denken – zijn voorbeelden van transversale competenties.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op issuu.com

Waar vind ik de nieuwe eindtermen?

Alle info over de nieuwe (specifieke) eindtermen vind je op Onderwijsdoelen.be(dit is een externe link). De invoering van de nieuwe (specifieke) eindtermen loopt parallel met de modernisering van het secundair onderwijs die vanaf 1 september 2021 verder doorgevoerd wordt in het eerste leerjaar van de tweede graad.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijs.vlaanderen.be

Onderwijsdoelen in het secundair onderwijs

34 gerelateerde vragen gevonden

Wat zijn de eindtermen in het onderwijs?

Eindtermen zijn beknopte omschrijvingen van de kennis, inzichten en vaardigheden waarover een leerling of student aan het eind van een opleiding minimaal zou moeten beschikken. Anders gezegd: het streefdoel van wat een leerling, student of cursist 'kent, snapt en kan' na voltooiing van een opleiding of cursus.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Welke zijn de transversale eindtermen?

Transversaal betekent dat deze eindtermen veel verschillende “vakken” van het curriculum doordringen. Het zijn dus geen vakoverstijgende eindtermen in de oude betekenis van het woord, maar vakdoordringende eindtermen. Of beter (en de nuance is cruciaal), vakkendoordringende eindtermen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op duurzaamonderwijs.com

Wat zijn de 7 competenties?

7 belangrijke competenties
  • Flexibiliteit. ...
  • Digitale communicatie. ...
  • Analytisch denken/data driven werken. ...
  • Kritisch denken. ...
  • Sociale vaardigheden. ...
  • Leiderschap (people management) ...
  • Multidisciplinair werken. ...
  • Harde competenties op je cv.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op smartcirculair.com

Wat is het verschil tussen kerndoelen en eindtermen?

Het curriculum in onderwijsdoelen

kerndoelen voor het po en de onderbouw (laagste klassen) van het vo; eindtermen voor de bovenbouw van het vo; referentiekader taal en rekenen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat zijn specifieke eindtermen?

Naast eindtermen gelden voor sommige studierichtingen ook specifieke eindtermen. Dat zijn doelen die werden geformuleerd met het oog op vervolgonderwijs.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijsdoelen.be

Wat zijn de eindtermen Basisgeletterdheid?

De eindtermen basisgeletterdheid (Nederlands, wiskunde, digitale en financiële competenties) moeten door iedereen afzonderlijk bereikt worden op het einde van de 1ste graad in het secundair onderwijs.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijs.vlaanderen.be

Wat zijn minimumdoelen?

Minimumdoelen omvatten een minimum aan kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes. Voor het kleuteronderwijs en het buitengewoon onderwijs zijn er geen eindtermen, maar ontwikkelingsdoelen: vaardigheden die een school bij de leerlingen moet nastreven, maar niet noodzakelijk bereiken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijs.vlaanderen.be

Wat is een Leercompetentie?

De competenties die mensen nodig hebben om te kunnen doorstromen naar het vervolgonder-wijs, om te kunnen leren leren en om een leven lang te kunnen leren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op encyclo.nl

Wat zijn voorbeelden van competenties?

Lijst met competenties:
  • Analyseren (moeilijk ontwikkelbaar) ...
  • Anderen begrijpen (ontwikkelbaar) ...
  • Begrip tonen (moeilijk ontwikkelbaar) ...
  • Betrokkenheid tonen (moeilijk ontwikkelbaar) ...
  • Breed denken (moeilijk ontwikkelbaar) ...
  • Coachen (ontwikkelbaar) ...
  • Conflict hanteren (ontwikkelbaar) ...
  • Continu leren en ontwikkelen (ontwikkelbaar)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op hrorganizer.com

Wat is GFL?

Voedselveiligheid: de basics

De belangrijkste regels voor voedselveiligheid volgen uit de Algemene Levensmiddelen Verordening uit 2002 (beter bekend onder de Engelse afkorting 'GFL', General Food Law).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op maverick-law.com

Wie maakt de eindtermen?

Leerplannen beschrijven hoe de eindtermen bereikt worden. Ze zijn dus een stuk concreter. De school mag ze zelf maken, maar dat is een enorm karwei. In de praktijk hebben scholen de krachten gebundeld en werken ze samen om leerplannen op te stellen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op watwat.be

Wat zijn de kerndoelen van CKV?

Allemaal binnen het kader van de ckv-kerndoelen. De overheid heeft binnen kunst en cultuur vijf kerndoelen gesteld met als streven een brede oriëntatie op kunst en cultuur. De kerndoelen hebben een duidelijke opbouw: oriënteren, presenteren, ervaren, verslagleggen en reflecteren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kunsteducatienederland.nl

Hoeveel kerndoelen zijn er?

Huidige (geldende) kerndoelen

De huidige kerndoelen zijn sinds 2006 van kracht. Het zijn er 58 en ze bestrijken de leergebieden: Nederlands, Engelse taal, (Friese taal), rekenen/wiskunde, oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie en bewegingsonderwijs.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op slo.nl

Wat zijn SLO doelen VVE?

SLO geeft hiervoor concrete voorbeelden, bijvoorbeeld bij taalontwikkeling: het voeren van gesprekken, mening uiten, vragen stellen, gesprekjes over taal, nadenken over taal en rekening houden met de gesprekspartner. Ook is hier een sterke verbinding met de sociaal-emotionele ontwikkelingslijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kinderopvangtotaal.nl

Wat zijn harde competenties?

Hard skills zijn functiegerelateerde kwaliteiten die iemand verwerft door middel van opleiding, trainingen of praktische ervaring. Een korte definitie van 'hard skills' zou kunnen zijn: functiegerelateerde kennis en vaardigheden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op personio.nl

Hoe kom je achter je competenties?

Tips 5 tips om je competenties te ontdekken
  1. Kijk terug op je loopbaan. Om erachter te komen wat jouw competenties zijn is het handig om terug te kijken op je loopbaan. ...
  2. Denk na over je huidige werk. ...
  3. Laat je familie je beoordelen. ...
  4. Bedenk waar je trots op bent. ...
  5. Doe een competentietest.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op loopbaancentraal.nl

Wat zijn de 9 competenties?

In het competentieprofiel van De Goede en Wijland (2010) wordt een basisset van 9 competenties beschreven.
  • Creatief. Een generalist denkt in mogelijkheden in plaats van problemen.
  • Zelfontwikkeling. ...
  • Durf. ...
  • Coachen. ...
  • Samenwerken. ...
  • Netwerken. ...
  • Aanpassingsvermogen. ...
  • Innoverend vermogen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.linkedin.com

Wat is het verschil tussen eindtermen en Leerplandoelen?

Een leerplan bevat herkenbaar de doelstellingen die noodzakelijk zijn om de minimumdoelen (eindtermen, ontwikkelingsdoelen, specifieke eindtermen, … ) na te streven of te bereiken. Waar van toepassing worden de eindtermen en de minimumdoelen bepaald door de overheid letterlijk in de leerplannen opgenomen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op interactum.be

Wie beslist de eindtermen?

De onderwijsinspectie(dit is een externe link) gaat in de scholen na of en in welke mate de onderwijsdoelen worden nagestreefd of bereikt. De eindtermen zijn niet per vak opgesteld, maar in functie van 16 sleutelcompetenties. Een school beslist zelf welke eindtermen ze in welk vak realiseert.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijs.vlaanderen.be

Wat is een Leerplandoelstelling?

Leerplandoelstellingen en de leerinhouden

De leerplandoelstellingen wijzen voornamelijk op concreet observeerbaar gedrag zodat de vertaalslag naar lesdoelstellingen gemakkelijker kan worden gemaakt en men ook doelgerichter kan gaan evalueren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op pro.g-o.be

Populaire vragen