Creatief vermogen focust op het bedenken van ideeën en oplossingen, en kritisch denken focust op vragen stellen en evalueren van ideeën en oplossingen.
Creatieve vaardigheden of creatieve eigenschappen zijn de specifieke capaciteiten die je nodig hebt om oplossingen te bedenken en tot innovaties voor producten of diensten te komen. Creativiteit is een abstract begrip waarin meerdere vaardigheden samenkomen.
Creatieve ontwikkeling
Er zijn bijvoorbeeld werkvormen beschikbaar waarmee het creatief denken geoefend kan worden. Maar ook op het gebied van muziek, bewegen en beeldende vorming kan de ontwikkeling gestimuleerd worden. Daarbij is het belangrijk dat er veel ruimte is voor de eigen inbreng van het kind.
Creativiteit is een combinatie van divergent denken (het vermogen om veel verschillende ideeën te bedenken) en convergent denken (probleemoplossing). Zo'n combinatie komen we tegen in de vijf kenmerken van de creatieve geest: nieuwsgierig, volhardend, vindingrijk, samenwerkend en gedisciplineerd.
Valkuilen die bij de creatieve maker horen zijn: soms blijft ander werk liggen of vergeet je af te maken waar je aan begonnen bent. kun je je niet voorstellen dat anderen niet zo creatief en handig zijn. vind je het moeilijk dat niet iedereen op jouw creaties zit te wachten.
Als we te weinig tijd hebben of onder druk staan om snel iets af te maken, blokkeert dit ons creatieve denken. Als we te vaak denken op een bekende manier, dan is het moeilijk om met nieuwe ideeën te komen. Als we teveel denken aan de praktische of financiële kant van dingen, belemmert dat ons creatieve denken.
Creativiteit is het vermogen om originele, zinvolle en waardevolle ideeën te bedenken. Je hebt het in je dagelijks werk nodig voor het oplossen van problemen, het verbeteren van producten en diensten en het realiseren van innovaties.
Creatieve vaardigheden hebben betrekking op het vermogen om te reageren op prikkels van buitenaf, brainstormen voor meer nieuwe en originele ideeën. Ook nieuwe combinaties, flexibel inspelen op verschillende prikkels hebben creatieve intelligentie nodig.
Mensen waarbij het creatief denken goed ontwikkeld is, zijn doorgaans sterk in het bedenken, ontwerpen en inbrengen van nieuwe dingen. Ze hebben een rijke fantasie, kunnen dingen anders voorstellen en kunnen goed dagdromen. Ook zijn creatieve mensen goed in rollenspellen en toneelspelen.
Creativiteit is het vermogen om nieuwe dingen te bedenken en/of te creëren. Door creatief te denken kun je innoveren, vernieuwende oplossingen verzinnen, kansen zien en originele ideeën bedenken. Vaak wordt creatief zijn gelinkt aan mensen die geweldig goed kunnen dansen, schilderen of zingen.
Kernkwaliteit : creativiteit
Jouw kernkwaliteit is voor jou vaak zo vanzelfsprekend dat je er niet eens bewust van bent dat het een kwaliteit is. Voor jou is het 'niet meer dan normaal' dat je creatief denkt en continu ideeën hebt. Het is datgene wat jou 'echt jou' maakt.
Creatief denken betekent 'buiten de gebaande paden denken' oftewel 'outside the box'. Om dat te kunnen doen, heb je vijf basisvaardigheden nodig: divergeren, kansdenken, associëren, beelddenken en creatief waarnemen.
Creativiteit is aangeboren én aangeleerd. Zo zijn er verschillende oefeningen die voor een verhoogde creativiteit kunnen zorgen, maar ook factoren in je omgeving hebben invloed.
Creativiteit vermindert stress en angst
Je hersenen reageren op stresshormonen. Met je handen bezig zijn en creatieve dingen ondernemen zorgt ervoor dat je geest rustiger wordt en de stresscyclus wordt doorbroken. Recent is onderzocht wat de impact is van het creëren van kunst op cortisol-niveaus.
En creativiteit zit in iedereen. Zo hebben we allemaal weleens een tekening gemaakt, een sinterklaasgedichtje geschreven of een creatieve oplossing bedacht voor een probleem. Maar waarom stroomt de een over van de creatieve ideeën en hebben anderen juist moeite om iets te bedenken?
De volgende omschrijving laat dat zien: Creatief denken is een verzameling van samenhangende denkstrategieën, die leerlingen in staat stelt om daadkrachtig en flexibel om te gaan met problemen en uitdagingen.
Deze hoogbegaafden zijn vaak de vernieuwers, de verbeteraars, de veranderaars; ze komen ergens binnen en zien meteen wat anders of beter kan. Ze zijn zelflerend, zelfsturend en zelfbepalend en zijn gebaat bij een hoge mate van vrijheid in wat ze doen.
Als hoogbegaafde is het een mooie gave dat je diep kunt nadenken. Je kunt informatie afwegen, overwegen, analyseren en op basis van verschillende informatie tot nieuwe conclusies komen. Je kunt ook vanuit verschillende perspectieven bekijken en per perspectief weer op andere antwoorden of werkwijzen komen.
Veel mensen zien het als een manier om hun hoogbegaafdheid te kunnen bewijzen. Misschien voelt het alsof je dan pas mag vinden en zeggen dat je hoogbegaafd bent. Maar hoogbegaafdheid komt niet altijd naar voren in een IQ-test. Sommige hoogbegaafden scoren zelfs laag op een IQ-test, ook al hebben ze een hoog IQ.
100 is het gemiddelde dat overeenkomt met mavo/vmbo-denkniveau. Vanaf een score van 130 spreekt men van hoogbegaafdheid. Met een IQ score tussen de 120 en 130, wordt vaak gesproken over 'meerbegaafd'. Een score van 145 of meer valt in de categorie 'uitzonderlijk begaafd'.
Een groot aantal heeft problemen gerelateerd aan hoogbegaafd zijn, zoals stress en burnout, depressie, eetproblemen, concentratieproblemen, slaapproblemen, eenzaamheid, angstklachten als faalangst, leerproblemen, onzekerheid, stemmingswisselingen, overgevoeligheid, relatieproblemen, minderwaardigheidsgevoelens, ...