De standaard pincode van je kaart is 0000. Als je 3 keer een verkeerde pincode hebt ingevoerd, blokkeert je sim. Je hebt dan de pukcode nodig om je sim te ontgrendelen.
De provider bepaalt de pincode of puk code. Ben je de code vergeten, dan is het verstandig te controleren of je de begeleidende brief van de provider nog hebt. Daarin staat vaak de pin- of puk code vermeld. Vaak biedt de brief de oplossing voor een vergeten pincode.
De pincode beveiligt de gegevens op je simkaart en smartphone. Als je een nieuwe simkaart hebt is de code meestal vier keer nul. Bij sommige providers is de code anders, deze vind je dan op het kaartje dat bij de simkaart wordt geleverd. Het is in beide gevallen verstandig om de code te wijzigen.
Voor de volledigheid nogmaals de stappen om de pukcode zelf te zoeken in 3 stappen: Log in op My Vodafone en kijk linksboven in je scherm. Klik op Producten -> scroll op die pagina naar beneden. Je ziet daar het kopje Toestel, sim en diensten -> daar staat je pukcode.
Deze speciale code is vaak geprint op het plastic kaartje, waar je ook je simkaart uitdrukt. Is dat niet het geval? Bekijk dan bijgeleverde brief, want dan is de code daarop te vinden. Bewaar dit plastic kaartje of brief dus goed, of kies er bijvoorbeeld voor om de code op te slaan in je telefoon zelf.
Wanneer u 3 maal de verkeerde pincode intoetst, zal uw betaalpas blokkeren. Neem in dat geval contact op met de bank die de betaalpas uitgegeven heeft. Is iemand anders op de hoogte van uw pincode? Dan is het verstandig om uw betaalpas te laten blokkeren.
Pukcode. Als je 3 keer de verkeerde pincode invoert, blokkeert je sim. Je hebt dan de pukcode nodig om je toestel weer te kunnen gebruiken.
Simkaart geblokkeerd: zo deblokkeer je hem. Als je simkaart is geblokkeerd, vraagt je smartphone om een pukcode. Vaak kun je de pukcode vinden in het pakketje waar je simkaart destijds ook in zat. Je hoeft dit pakketje overigens niet per se te bewaren.
De puk code wordt standaard bij uw simkaart geleverd. Bewaar deze code goed, want met de puk code kunt u de blokkering van de simkaart opheffen. De puk code bestaat uit acht cijfers en u krijgt negen pogingen om de juiste code in te voeren.
Lang niet alle banken staan toe dat je zelf de pincode van je nieuwe of bestaande betaalpas kiest of aanpast. De pincode van je bankpas wijzigen is op dit moment mogelijk bij ABN Amro, SNS, ASN, Regiobank en Bunq.
Ga naar Apps > Instellingen. Kies nu Beveiliging of tik op Meer > Beveiliging. Druk nu op SIM-kaartvergendeling instellen. Kies SIM-pincode wijzigen en vul je huidige pincode in en tik op OK.
Wanneer je drie keer een verkeerde pincode invoert is je simkaart geblokkeerd. Je kunt 'm ontgrendelen door de pukcode op te vragen en in te voeren. Dit is een achtcijferige code die te vinden is op My T-Mobile.
Iedere simkaart heeft een eigen nummer, een zogeheten ICC-ID (Integrated Circuit Card ID). Dit nummer bestaat een reeks van zo'n 13 cijfers, letters en tekens. Het nummer valt te herkennen aan de eerste vier cijfers, namelijk '8931'. Een simkaartnummer is dus niet hetzelfde als een pukcode of een pincode.
Als de telefoon herhaaldelijk om de sim-pincode vraagt lijkt het erop dat de simkaart niet goed in het simkaartslotje zit. Normaliter hoort er enkel om de sim-pincode te worden gevraagd bij het bijvoorbeeld aanzetten / herstarten of plaatsen van een simkaart.
Je pukcode heb je alleen nodig wanneer je 3 keer een verkeerde pincode hebt ingevoerd. Het is een soort extra beveiligingsmethode om te voorkomen dat iemand anders met jouw nummer aan de haal gaat. Je kunt je pukcode vinden op de kaart waarop je je simkaart hebt uitgedrukt.
Bij herhaaldelijk (drie keer) invoeren van de verkeerde PUK-code wordt de SIM-kaart geheel onbruikbaar. En moet je een nieuw SIM-kaart aanvragen bij Vodafone. Dat kan niet via dit Forum. Maar via de klantenservice op telefoonnummer 0900-0940 Dus met een geleende smartphone van iemand anders.
Je hebt vervolgende maximaal 10 pogingen om je simkaart te ontgrendelen met de juiste Pukcode. Daarna wordt je simkaart geblokkeerd. Als je de simkaart succesvol ontgrendelt, kun je dezelfde Pukcode, indien nodig, laat weer gebruiken.
Het klantnummer vind je in My Vodafone → Log in in My Vodafone. Vervolgens zie je het klantnummer bovenin vermeld (rechts). Via de app kun je hiervoor naar het kopje producten gaan. Lukt het niet om in te loggen, neem dan even contact met ons op.
Als je driemaal de verkeerde pincode hebt ingevoerd, dan heb je de PUK-code nodig. Deze code vind je meestal in de persoonlijke inlogomgeving op de website van je provider. Kun je het daar niet vinden? Dan kun je je PUK-code ook opvragen bij de klantenservice van je provider.
Je kunt de pukcode terugvinden in MyYoufone onder 'Abonnement & Instellingen. De pin- en pukcode staan ook in de begeleidende brief die je bij de simkaart ontvangt. Bewaar deze brief dus goed! Nadat je de pincode van de simkaart hebt ingevoerd, kan je de pincode wijzigen.
Procedure. Indien je 3x na elkaar de foutieve PIN code ingeeft van de identiteitskaart, dan is deze geblokkeerd, je kan deze terug heractiveren door middel van de PUK code. Heb je het document nog met de codes is er geen enkel probleem, kom met je identiteitskaart en de codes naar de dienst burgerzaken.
De 'pin' in pincode is een afkorting voor Personal Identification Number, een viercijferige code. Deze voer je in zodra je de telefoon opstart of als je de simkaart in de telefoon plaatst.