Wat zijn ICT basisvaardigheden? ICT basisvaardigheden zijn kennis en vaardigheden die je nodig hebt om basiswerkzaamheden uit te voeren met de computer. Dit houdt onder andere in dat je weet hoe een computer werkt, welke soorten hardware en software er zijn en hoe je veilig kan werken.
Bij ICT-basisvaardigheden draait het om het kunnen omgaan met digitale apparaten. Zo leer je bijvoorbeeld dat 'hardware' iets anders is dan 'software' en leer je over de verschillende belangrijke onderdelen als een beeldscherm, een moederbord en een netwerk.
Digitale geletterdheid is net als geletterdheid een combinatie van kennis en verschillende vaardigheden. Bij digitale geletterdheid gaat het om: kennis verwerven over digitale technologie. omgaan met digitale technologie.
Bij digitale geletterdheid gaat het om het kunnen omgaan met ICT, om kennis en begrip van de werking van ICT, kritisch en (zelf)bewust gebruik van de mogelijkheden van ICT en het inschatten van kansen en risico's die het gebruik van ICT met zich meebrengt. Ook verdient attitudeontwikkeling aandacht.
Ze ontdekken geheel onbevangen de mogelijkheden van nieuwe technologie. Dit vraagt om digitale vaardigheden. Door het ontwikkelen van digitale vaardigheden worden kinderen gestimuleerd op een nieuwe manier creatief uiting te geven aan gedachtes, ideeën en oplossingen.
Kerndoelen zijn eisen van de overheid aan het onderwijs. Als school moet je de kerndoelen ten minste hanteren bij je onderwijsactiviteiten, als doelstelling die je aan het eind van het basisonderwijs wilt bereiken. Het zijn ankerpunten die leraren houvast bieden bij het maken van inhoudelijke keuzen en uitwerkingen.
Digitaliseren is zowel het digitaal maken van fysieke documenten en papieren processen als het digitaal verwerken van informatie. Bij digitaliseren gaat het erom dat je processen anders inricht dan je tot nu toe deed. Slimmer, met minder handmatige handelingen en minder papier.
ICT staat voor Informatie en Communicatie Technologie. ICT richt zich op de techniek die wordt gebruikt voor het opslaan en verspreiden van informatie en het (technisch) tot stand brengen van communicatie. ICT is daarmee een heel breed gebied dat verder gaat dan alleen de thuiscomputer.
Hoe verschillen IT en ICT van elkaar? Onder IT verstaat men het volledige domein dat de hardware, software, randapparatuur en netwerken omvat. ICT verwijst naar digitale apparatuur of diensten die gericht zijn op communicatie. Bijvoorbeeld computers, telefonie, printers en zo verder.
Voorbeelden van ICT-termen
Een ICT-er kan bijvoorbeeld werken met hardware of software om het informatiesysteem te creëren waarin hij wordt ondersteund door andere soorten middelen zoals netwerken, databases of protocollen. Een andere term die veel wordt gebruikt in de ICT-sector is een firewall.
Goede basisvaardigheden zijn essentieel voor leerlingen. Het helpt hen bij het volgen van andere vakken en bij het functioneren in onze samenleving. Het is daarom belangrijk dat we met elkaar de basisvaardigheden van leerlingen versterken.
Digitale vaardigheden zijn vaardigheden van mensen om digitale apparaten te kunnen gebruiken. Zoals een computer, tablet of mobiele telefoon.
Vanaf schooljaar 2023 – 2024 worden naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe leerdoelen voor digitale geletterdheid verplicht in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Digitale geletterdheid zal ook in jouw onderwijs een vaste plek moeten krijgen.
Nadelen van digitalisering
Digitalisering heeft ook nadelen: De aanschaf van software kost je geld; Je wordt (deels) afhankelijk van technologie en kunt bijvoorbeeld bedrijfsinformatie verliezen bij een online storing; Er kunnen beveiligingsrisico's ontstaan door datalekken of cyberaanvallen.
Digitalisering betekent dat het mogelijk is om informatie, media en bedrijfsprocessen digitaal te maken.Digitaliseren is het logische vervolg op opslag in analoge en fysieke vorm. Het grote voordeel van digitalisering dat het mogelijk is om veel meer data op te slaan dan vroeger mogelijk was.
Digital engineering stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.
Kerndoel 54 wordt hier uitgewerkt in tussendoelen en een leerlijn. Kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
In het project Tussendoelen & leerlijnen (TULE) zijn de kerndoelen van alle leergebieden uitgewerkt. Het is een handreiking aan leraren, studenten, leermiddelenontwikkelaars, opleiders en begeleiders, inspecteurs en anderen die bij het basisonderwijs betrokken zijn.