Sneeuwsokken. Sneeuwsokken zijn eigenlijk speciale hoezen die je over je banden schuift. Ze absorberen het water dat ontstaat bij de wrijving tussen je wiel en het ijs of de sneeuw. Zo zorgen ze ervoor dat je band meer grip heeft op de weg.
Momenteel (2021) zijn sneeuwsokken alleen toegestaan in Frankrijk en in Nederland. In andere Alpenlanden moet er staal in kettingen zitten om als ketting gebruikt te mogen worden.
Sinds een aantal jaar is er een alternatief voor sneeuwkettingen, de zogenoemde 'sneeuwsokken' voor de auto. Dit zijn feitelijk stoffen 'sokken' die de banden scheiden van de sneeuw. Ze zijn ontworpen voor moderne auto's en verstoren de werking van veiligheidssystemen als ABS en ESP niet.
Sneeuwsokken bruikbaarheid
Ondanks dat sneeuwsokken een stuk gebruiksvriendelijker zijn hebben ze ook wat nadelen ten op zichte van sneeuwkettingen. Zo zijn ze minder slijtvast en bieden ze minder grip dan sneeuwkettingen. In diverse landen is de sneeuwsok dan ook niet toegestaan als vervanger van de sneeuwketting.
Om welke banden moet de sneeuwkettingen? Bij een voorwiel aangedreven auto om de voorwielen en bij een achterwiel aangedreven auto om de achterwielen. Heb je een 4×4 dan moet je het volgende onthouden: als je de bergen in rijdt leg je de sneeuwkettingen om de voorwielen.
Sneeuwkettingen verplicht in Duitsland
Een sneeuwketting is in Duitsland alleen verplicht bij winterse omstandigheden als dat met een bord staat aangegeven. Het verkeersbord dat sneeuwkettingen verplicht in Duitsland is rond en blauw met een witte autoband met sneeuwketting erop.
Sneeuwkettingen zijn niet geschikt voor autosnelwegen en zijn daarom geen alternatief voor winterbanden. De snelheid die je kan rijden met sneeuwkettingen ligt immers rond de 50 km/u.
Je kan ermee tot 50 kilometer per uur rijden. Veilig: sneeuwsokken verstoren de elektronische rijhulpsystemen, zoals het ABS en ESP, van je wagen niet. Verweren snel: sneeuwsokken zijn vrij fragiel en mogen niet gebruikt worden op een weg zonder sneeuw.
De bandenspanning van een gemiddelde personenauto varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. Door deze overdruk in de band ten opzichte van de buitenlucht, en omdat rubber een doorlaatbaar materiaal is, loopt elke band altijd langzaam leeg met ongeveer 2% tot 5% per maand.
Juiste bandenspanning in instructieboekje
In het instructieboekje van je auto vind je de juiste bandenspanning. Die wordt aangegeven in bar, bijvoorbeeld 2,0 bar. Vaak staat er ook vermeld hoe hoog de bandenspanning mag zijn als de auto zwaar is beladen, bijvoorbeeld 2,2 bar.
Over het algemeen geldt dat banden zich tot de winterbanden mogen rekenen wanneer ze het sneeuwvlok of 'M+S'-symbool dragen. Verder dienen ze in Frankrijk minimaal een profieldiepte te hebben van 3.5 mm.
De aankoopprijs van sneeuwkettingen is sterk afhankelijk van de bandenmaat. Ze beginnen vanaf ca. € 55,-.
Verplicht in winterperiode in bepaalde zones - Vanaf 1 november 2021 ben je in de berggebieden in Frankrijk (Alpen, Centraal Massief, Jura, Pyreneeën, Vogezen en Corsica) verplicht om in de winterperiode van 1 november t/m 31 maart op winterbanden te rijden tenzij je sneeuwkettingen meeneemt in de auto.
Winterbanden zijn verplicht bij winterse omstandigheden. Ze moeten voorzien zijn van het M+S logo en minimaal 4mm profiel. Het is ook verplicht om sneeuwkettingen in de auto te hebben liggen. Het gebruik van de sneeuwkettingen is verplicht bij ijzel of 5 cm sneeuw.
Verplicht bij bord
- Het wordt dringend aangeraden om in Oostenrijk in de winterperiode sneeuwkettingen mee te nemen in de auto. - Sneeuwkettingen mogen alleen worden gebruikt op wegen die geheel, of bijna geheel, met sneeuw of ijs zijn bedekt en moeten dusdanig zijn aangebracht dat ze het wegdek niet beschadigen.
U mag in Nederland niet met sneeuwkettingen op de openbare weg rijden. Sneeuwkettingen kunnen namelijk het wegdek of de wegmarkeringen beschadigen. Dit kan de verkeersveiligheid in gevaar brengen.
Als een autoband te hard is opgepompt, dan wordt de band als het ware bol. Het gevolg: Geen optimaal contact. Verhoogde slijtage in het midden van de band.
Zowel een te hoge of te lage autobandenspanning kan gevaarlijke situaties opleveren. Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van uw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
AutoSock is hét gebruiksvriendelijke en betrouwbare alternatief op de traditionele sneeuwketting. Ze zijn binnen een handomdraai gemonteerd, makkelijk mee te nemen, gaan jaren mee en rijden heerlijk soepel. Kortom; de AutoSock is het ideale hulpmiddel om mee te rijden met sneeuw!
U vraagt hoeveel sneeuwkettingen u nodig heeft. Aan twee kettingen heeft u voldoende en inderdaad op de aangedreven wielen. Sneeuwkettingen op alle wielen is dus niet verplicht en eigenlijk ook ongebruikelijk. Overigens meldt de handleiding van de auto ook vaak nuttige info over sneeuwkettingen.
Het gebruik van de sneeuwkettingen is daarentegen verplicht wanneer er minimaal 5 cm sneeuw op het wegdek ligt. Daarnaast is er ook een verplichting tot het hebben van een sneeuwschep in de auto tijdens winterse omstandigheden.
Samenvatting: beste sneeuwkettingen top 5
RUD Hybrid – favoriet in Oostenrijk. Pewag Servo – beste prijs / kwaliteit. König / Thule CS – goedkope sneeuwkettingen kopen. Rud Centrax – beste loopvlak sneeuwketting.
Waar moet ik op letten? Voordat je sneeuwkettingen gaat kopen moet je goed je bandenmaat weten. Veel sneeuwkettingen zijn geschikt voor meerdere maten dus kijk goed of jouw maat er tussen staat. Daarnaast moet je goed weten of er genoeg ruimte is tussen de wielen en de wielkast.