Zes factoren van de DESTEP-analyse. DESTEP is een afkorting voor zes factoren die samen een beeld geven van de macro-economische omgeving, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch.
DESTEP-analyse betekenis
Denk bijvoorbeeld aan de markt die je bedient zoals de horeca, bouw of online als webshop. Iedere markt heeft weer zijn eigen specifieke factoren en elementen. Deze factoren in de markt hebben invloed op je bedrijf, zowel in positieve- als negatieve zin.
Hoe ziet een DESTEP-analyse eruit? De analyse wordt gedaan vanuit een zestal invalshoeken. De kansen en bedreigingen worden onderzocht aan de hand van een aantal relevante factoren. Er bestaat geen vaste lijst met factoren die onderzocht moet worden, maar verschilt per omgeving waarbinnen een organisatie opereert.
Een destep kan je voor elk bedrijf uitvoeren, zo kom je er namelijk achter wat de kansen en bedreigingen zijn voor je bedrijf. Aan de hand van een destep – analyse kun je een SWOT – analyse of een confrontatiematrix maken. Door deze drie onderzoeken kom je erachter op welk gebied je nog winst te behalen hebt.
De DESTEP-analyse is een analyse om de macro-omgeving in kaart te brengen. DESTEP is een afkorting van een zestal factoren, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch.
De DESTEMP is een soort checklist voor het in kaart brengen van de ontwikkelingen en trend in de markt en samenleving die invloed uit kunnen oefenen op de organisatie, en waar bij de strategie bepaling rekening mee moet worden gehouden.
Met de DESTEP-analyse kun je de macro-omgeving van een bedrijf in kaart brengen om inzicht te krijgen in belangrijke marktontwikkelingen. Zo kun je kansen en bedreigingen voor je opdrachtgever inzichtelijk maken.
Met Sociaal culturele factoren bedoelen we factoren die met de cultuur en sociale normen en waarden van een land te maken hebben. In dit onderdeel van de DESTEP analyse ga je dus nadenken of jouw product of dienst soms conflicten met de heersende cultuur in het betreffende land kan hebben.
Het DESTEP-model maakt onderdeel uit van de marktanalyse en wordt gebruikt om de macro-omgeving van de afzetmarkten in kaart te brengen. Doel van de analyse is te bepalen wat de kansen en bedreigingen zijn van een macro-omgeving van een land waarin een bedrijf actief is (of wil zijn).
Wat zijn belangrijke sociaal-culturele ontwikkelingen? Sociaal-culturele ontwikkelingen behelzen veel ontwikkelingen die relevant zijn voor volksgezondheid en zorg maar zich niet makkelijk laten kwantificeren, zoals internationale mobiliteit, veranderende normen en waarden en een veranderende rol/attitude van burgers.
Politiek-juridische factoren tonen aan in welke mate de overheid invloed heeft op de economie. De overheid kan grote invloed hebben op prijzen, de inkomstenverdeling, economische groei, arbeidsmarkt, de gezondheidszorg, onderwijs en infrastructuur van een land.
Bij ecologische factoren gaat het om kenmerken en invloed van ontwikkelingen op de fysieke leefomgeving, zoals milieu en klimaat, maar ook werkomgeving.
4. Technologische factoren. Voor dit onderdeel verzamel je technologische factoren die van invloed zijn op je onderneming. Dit onderdeel heeft invloed op je strategie en processen, alsook de eventuele producten die je aanbiedt.
De sociaal-culturele waarde beschrijft maatschappelijke aspecten van het gebied of van een element voor mensen (al dan niet uit de directe omgeving).
De STEP-analyse, ook PEST-analyse genoemd, is een bedrijfskundig kader. De eerste versie van dit kader werd in 1967 ontwikkeld door Harvard-professor Francis J. Aguilar. Hij ontwikkelde het om de Sociale, Technologische, Economische, en Politieke factoren op macro-omgevingsniveau in kaart te brengen.
Culturele invloeden op persoonlijkheid
Naast invloeden uit de directe omgeving zoals de opvoeding en school, drukt ook de cultuur waarin je opgroeit een stempel op de ontwikkeling van je persoonlijkheid. Daarbij is met name het onderscheid tussen de individualistische en collectivistische cultuur van belang.
Demografische factoren zijn externe invloeden die te maken hebben met demografie, ofwel de opbouw en samenstelling van de bevolking. Denk hierbij bijvoorbeeld aan leeftijd en de hoogte van het inkomen.
Voor de externe analyse ga je kijken naar de ontwikkelingen in de bedrijfstak, de afnemers van je dienst of product, de concurrentie, de distributie en de invloed van de macro omgeving zoals juridische en politieke factoren.
Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In vijf stappen maak je de SWOT-analyse en bepaal je de beste marketingstrategie voor je bedrijf.
Sociale omgeving
De mensen om ons heen beïnvloeden ons gedrag: familie, vrienden en collega's, maar ook mensen die we als autoriteit zien. Twee normen spelen hierbij een rol: Injunctieve norm: de perceptie van wat voor ons belangrijke men- sen gewenst gedrag vínden.
Deze factoren betreffen de leefomgeving of school, de ouders of het gezin, en het kind zelf. Ze omvatten ook levensgebeurtenissen.