Schoonheid draagt bij aan ons welbevinden én het motiveert ons. We willen graag schoonheid om ons heen, geen lelijkheid. Maar dat idee is niet zo helder als wellicht lijkt. Als we iets mooi vinden, begrij- pen we het—de schoonheid geeft ons toegang tot het andere.
Schoonheid of mooiheid is de waargenomen of aangevoelde kwaliteit van een object, een levend wezen zoals een plant of dier, een persoon, een idee of een uiting van kunst die aanleiding geeft tot voldoening of waardering. Schoonheid wordt bestudeerd als onderdeel van esthetica, cultuurfilosofie en sociale psychologie.
Vrouw. In het Westen in de 21e eeuw is de ideale vrouw jong, mager en blank met lange benen, ronde borsten, grote ogen, volle lippen en een egale huid. Het Europese en westerse schoonheidsideaal veranderde ingrijpend in de loop van de geschiedenis.
Vrouwen met een gave huid, dik glanzend haar, gewelfde taille en symmetrisch lichaam waren favoriet. Vooral als ze nog jong waren. Mannen zijn nog steeds gefascineerd door vrouwen met deze kenmerken. Vrouwen met deze kenmerken straalden vruchtbaarheid uit, dit is tevens wat een man in een vrouw zocht.
Niet alleen de modellen wereld, Social Media en modetijdschriften hebben invloed op het schoonheidsideaal. Cultuur speelt hier een grote rol bij en het schoonheidsideaal is ook ontstaan op basis van cultuur.
Ontelbare wetenschappers hebben reeds de gevolgen van schoonheidsidealen in de media onderzocht. Sommige studies wijzen op een correlatie tussen onrealistische schoonheidsnormen en een negatief zelfbeeld, of zelfs een gebrekkig gevoel van eigenwaarde.
Een mooi gezicht is niet alleen een lust voorhet oog, maar ook een lust voor het brein. Over symmetrie, goede genen en orgasmen. Ons gezicht is ons raam naar de wereld. Andere mensen zien eraan af hoe we ons voelen; of we boos, verdrietig, bang of blij zijn.
Schoonheid is een breed begrip. In elke cultuur zijn de schoonheidsidealen anders. In de ene cultuur vallen vollere vrouwen bijvoorbeeld onder het schoonheidsideaal, terwijl dit in andere landen voor slanke vrouwen geldt. In veel landen doen vrouwen 'gekke' dingen als het aankomt op schoonheid.
Vrouwen hebben door de loop der jaren veel meer gesleuteld aan hun lichaam om te voldoen aan het 'op dat moment heersende' schoonheidsideaal. De reden dat het ideaalbeeld bij vrouwen continu verandert heeft ook te maken met haar steeds veranderende rol in de geschiedenis.
Schoonheid draagt bij aan ons welbevinden én het motiveert ons. We willen graag schoonheid om ons heen, geen lelijkheid. Maar dat idee is niet zo helder als wellicht lijkt. Als we iets mooi vinden, begrij- pen we het—de schoonheid geeft ons toegang tot het andere.
Schoonheid is niet iets wat vast staat, maar iets wat gebeurt in ons brein. Als we het dan tóch moeten omschrijven, dan vinden we over het algemeen iets mooi wanneer de kleur, vorm of proportie ons op de één of andere manier aanspreekt.
Iedereen heeft wel eens van de zeven schoonheden gehoord. Het is echter onbekend wie de zeven schoonheden bedacht heeft. Op internet circuleren er zelfs meerdere varianten van de lijst. Waarbij de V-vormige haargrens, molligheid, bleke huid en scheel kijken (loensende ogen) ook op de lijst staan.
Vrouwen die in staat zijn om positief te blijven en zich niet alleen te richten op hun fouten zijn zeer aantrekkelijk. Zelfs als een man faalt of iets probeert en het gaat niet goed, zullen ze nadenken over wat er de volgende keer moet gebeuren en op een positieve manier handelen.
Het eerste waar een man naar kijkt als hij een vrouw voorbij ziet komen, zijn haar ogen. Daarna wordt door mannen meestal gekeken naar haar lach en op de derde plek staan de borsten van een vrouw. Dit blijkt uit onderzoek van een webwinkel onder duizend mannen.
De in 2017 overleden neuropsycholoog Jaak Panksepp onderscheidde in zijn baanbrekend hersenonderzoek zeven emotiesystemen namelijk Zoek, Spel, Lust, Zorg, Paniek/Verdriet, Angst en Woede.
1tje is bijvoorbeeld dat het komt uit een gedicht die een paar honderd jaar geleden is gemaakt. In die gedichten werd een vrouw achtervolgd en ze kwam langs 7 prinsessen. Die gaven haar allemaal wijze raad over schoonheid. En daar komen dus de 7 schoonheden van nu van.
Die combinatie van blootstelling aan en internalisering van schoonheidsidealen kan leiden tot 'zelfobjectivering'. “Dat betekent dat je naar jezelf kijkt als observator, door de denkbeeldige ogen van een ander. En dat kan gevolgen hebben voor je gedrag en zelfbeeld.
Een zelfbeeld ontstaat in de loop van je leven door de ervaringen die je meemaakt, de omgeving waarin je opgroeit en de mensen waar je mee opgroeit. Als deze ervaringen negatief zijn geweest, omdat je bijvoorbeeld bent gepest of vaak bent buitengesloten, ontwikkel je hiermee vaak een negatief of laag zelfbeeld.
Het gebruik van social media kan een negatieve invloed hebben op het dagelijks leven. Met name jongeren ervaren een achteruitgang in concentratie en uitgerustheid. Vaak zijn zij bang om dingen te missen. Social media kunnen zowel sociaal als asociaal zijn.