Bij een retour heeft een bedrijf die kosten al voor niets gemaakt. Bij een retourzending komen er opnieuw de vervoerskosten bij, een inspectie van het pakketje, netjes maken (knopen vastmaken, haren verwijderen), en het weer inpakken. In totaal kost dit Nederlandse webshops tientallen miljoenen per jaar.
Een geretourneerd product moet worden gecontroleerd op verkoopbaarheid en dan opnieuw worden verpakt, ingevoerd in het systeem en teruggeplaatst in het magazijn. De (menselijke) handelingen die dat proces vereist kosten vaak meer dan het oplevert om ze opnieuw te verkopen.
Jaarlijks worden 1,23 miljoen stukken vernietigd en bijvoorbeeld verwerkt tot vulling voor autostoelen, of verbrand. Dit zijn cijfers van een paar jaar geleden, maar er is niemand die precies weet hoe het zit.
Wanneer de klant een artikel retour meldt in zijn koopaccount, kan hij automatisch een retourlabel downloaden voor een brievenbuspakje of pakket. Daarna plakt hij deze op de zending en stuurt hij de bestelling retour. Pas wanneer de retourlabel daadwerkelijk gebruikt is, worden er bij jou kosten voor gerekend.
Van het deel retouren dat naar te stortplaats gaat kan men dat niet zeggen. Ook wordt een deel verkocht aan opkopers die de producten vervolgens zelf verder sorteren. Ook zij treffen een deel afval aan dat rechtstreeks richting vuilverwerker gaat. Een ander deel verkopen zij zelf.
Neem bijvoorbeeld Zalando: daar zeggen ze dat 97 procent terug de winkel ingaat, en volgens het bedrijf wordt slechts 0,05 procent van de retourzendingen vernietigd. De rest belandt in outlets of gaat via opkopers de wereld over.
Dat schrijft de Britse commerciële zender ITV, die in het geheim onderzoek deed bij een distributiecentrum van het bedrijf in het Schotse Dunfermline. Een anonieme oud-medewerker van het centrum zegt dat daar wekelijks meer dan 100.000 artikelen werden afgevoerd.
Zolang ze verzegeld zijn, mag je hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico's gewoon terugsturen. Heb je de verzegeling (meestal in de vorm van folie of een sticker) verbroken, dan mag de webwinkel het retourneren weigeren. De winkel moet je hier wel vooraf op gewezen hebben.
Binnen de zichttermijn van 30 dagen na de levering kun je je artikel kosteloos retourneren. Je doet dit in je bol.com klantaccount. Ga naar de betreffende bestelling, klik hier op de optie 'retour aanmelden' en volg de instructies. Je kunt een retourlabel uitprinten en op je pakket plakken.
Klanten kunnen de artikelen die ze kopen via bol.com altijd gratis retourneren. Dit geldt ook voor grote en/of zware artikelen. Bij het inrichten van jouw retourproces heb je 2 opties. Je kunt gebruik maken van de bol.com retourservice, of je kunt een eigen retourservice hanteren.
Alle ingezamelde textiel gaat naar een van onze sorteercentra in Nederland. Hier wordt het restafval tussen de kleding uitgehaald, en sorteren we het op soort en kwaliteit. Vervolgens krijgt de textiel een nieuwe bestemming.
Volgens experts wordt slechts 0,05 procent van de retourzendingen vernietigd. De rest belandt in outlets of gaat via opkopers de wereld over. En het gaat niet om kleine hoeveelheden. “Er blijft ontzettend veel kleding over en ook retailers weten niet wat ze daarmee moeten doen.
Kledingwinkels die tijdens de coronacrisis hun deuren moesten sluiten zitten nu met bergen onverkochte kleding. Een groot deel daarvan zal worden verbrand, zo blijkt dat alleen al in Nederland jaarlijks meer dan 1,2 miljoen onverkochte kledingstukken worden vernietigd.
Retour afzender
In totaal zijn in Nederland in het afgelopen jaar 7 procent van de bestellingen bij webshops deels of in zijn geheel geretourneerd. Dit komt neer op bijna 23 miljoen retourneringen in 2020.
Nederlanders zijn het gemak van het terugsturen gewend. Volgens een onderzoek van pakketbezorger DPD zijn we er zelfs Europees kampioen in. Van alle pakjes wordt 9 procent teruggestuurd, en daar maakt kledij zowat de helft van uit.
Bijna de helft van mensen die online winkelen stuurde in 2020 iets terug, en dat valt mee. Nederlanders stuurden in 2020 bijna 23 miljoen online bestelde pakketjes retour, 7 procent van het totaal. Dat is minder dan voorheen, ondanks de coronacrisis en bijbehorende hausse aan online bestellingen.
Ga in je account op bol.com naar Mijn bestellingen. Klik bij de desbetreffende bestelling op Details bestelling. Klik vervolgens op Retour melden. Via deze weg kun je een retouretiket uitprinten waarmee je de bestelling kosteloos kunt retourneren.
Voorwaarden retourneren
Een aantal artikelen kan je niet retour sturen, zoals cadeaukaarten en cadeaubonnen en ook audio-opnamen, video-opnamen, dvd's, computerprogrammatuur, ebooks, luisterboeken en games, kan je niet terugsturen.
Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.
Het antwoord hierop is duidelijk: ja. Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn.
Voor 2,99 euro per maand heb je al een abonnement op Amazon Prime. Dat betekent dat je onder andere gratis bezorging van Amazon krijgt, gratis een selectie games kunt spelen en het complete aanbod van Prime Video kunt bekijken.
Het NL platform zit vol vertaalfouten, productiekoppelingen die niet deugen enzovoort. Zowel verkoper als klant is hier veelvuldig de dupe van. En elke verantwoordelijkheid wat wetgeving betreft schuift amazon waar mogelijk af op de verkoper.
Je retourzending is gratis als: je een onjuist, beschadigd of defect item hebt ontvangen. je de aankoop van een artikel onder het herroepingsrecht binnen 14 dagen hebt geannuleerd. Informatie over het herroepingsrecht vind je in de Algemene voorwaarden.