De kleur rood staat voor liefde en passie. Je besteedt veel aandacht aan je uiterlijk en je krijgt een boost als iemand met je flirt. Maar daar blijft het niet bij, want rood staat ook voor opvallen en agressiviteit. Je houdt ervan om in het middelpunt te staan én sta je dit eenmaal, dan geniet je met volle teugen.
Vrouwen die rood dragen, trekken dus de aandacht van mannen en zullen ook meer aanbidders voor hun neus krijgen: deze mannen pikten namelijk het signaal op dat ze er voor wil gaan. Het effect is onafhankelijk van snit, naad en kledij: een rode broek heeft hetzelfde effect als een rode mini-jurk.
Om maar met een veel besproken kleur te beginnen. Rood staat voor passie en agressie. Pas dus goed op met deze kleur. Je moet namelijk niet in elke situatie in het middelpunt van de belangstelling staan door alle aandacht met je rode jasje of jurkje op te eisen.
Blauw: Blauw straalt oprechtheid, zelfvertrouwen, loyaliteit en vriendelijkheid uit. Daarnaast is het ook een rustige en kalme kleur. Alle tinten blauw zijn een veilige keuze en worden ook vaak gebruikt tijdens sollicitatiegesprekken. Zwart: Als je zwart draagt tijdens je sollicitatiegesprek, zit je vaak veilig.
Vandaag verbinden we groen vooral met natuur, duurzaamheid en vrijheid. Vanwege de koppeling met duurzaamheid doet groen als modekleur weer volop mee. Wat hun betekenis betreft waaien oranje en roze alle kanten op.
Zwart is in de heterogene subcultuur waarvan hier sprake is en waarvan de aanhangers gothics worden genoemd, niet alleen een kleur, maar ook een levensmotto. Wat alle aanhangers gemeen hebben, is hun voorliefde voor bepaalde soorten muziek en kunst en in het bijzonder de voorkeur voor een bepaalde kleur: zwart.
Chirurgen en operatieassistenten dragen bij een operatie altijd groene of blauwe kleding. Dat heeft niks met mode te maken, maar met bloed en de werking van je ogen.
Groen is een kleur die positieve associaties geeft. Natuur, groei, ontspanning, gezondheid en evenwicht. Het is een goede kleur om te gebruiken voor 'positief' en 'vooruitgaan'. Sommige merken zijn onlosmakelijk verbonden met een bepaalde kleur: voor groen is Interpolis daar een goed voorbeeld van.
De kleur geel
Het wordt geassocieerd met vreugde, geluk, verstand en energie.
Geel straalt vrolijkheid en positieve sferen uit. Verschillende geeltinten zijn verrassend goed met elkaar te combineren. Wit: Net zoals zwart is wit geen echte kleur.
Rood: kracht, warmte en gevaar
Het is een intense kleur die een levendige en krachtige impact heeft op iemands persoonlijkheid en emoties. Rood wordt ook wel geassocieerd met warmte, vuur of passie en met aanval en verovering. Het symboliseert ook negatieve concepten: arrogantie, gevaar, bloed, oorlog en woede.
Bruin: jij bent een goede vriend(in) en je doet je uiterste best om betrouwbaar te zijn. Jij houdt er niet van als dingen over de top zijn en wil gewoon graag een stabiel leven. Roze: roze staat voor liefde en affectie. Mensen die van roze houden zijn op zoek naar veiligheid en willen graag goed behandeld worden.
Blauw staat voor welzijn en waarheid, ernst, eerlijkheid en creativiteit. Het is wereldwijd de meest populaire kleur - bij mannen en vrouwen. Omdat velen het associëren met loyaliteit, betrouwbaarheid, empathie en vertrouwen, wordt het bijzonder vaak gebruikt in marketing en bedrijfslogo's.
Volgens de onderzoekers voel je je bij het dragen van rood veel zelfverzekerder en aantrekkelijker. Precies wat je nodig hebt voor een afspraak waarbij je indruk wilt maken. In het onderzoek werd aan 160 deelnemers gevraagd een rood of blauw shirt aan te trekken, en vervolgens hun eigen aantrekkelijkheid te beoordelen.
Rood dragen levert aandacht op
Onze waardeoordelen dus kunnen sneller en beter worden gemaakt bij mensen die rood dragen. Daarnaast merkten de onderzoekers op dat vrouwen die rood dragen veel aantrekkelijker worden gevonden door mannen dan exact dezelfde vrouwen die een andere kleur dragen.
In een representatieve enquête heeft het Deutsches Lackinstitut (Duits verfinstituut ) ontdekt dat mannen over het algemeen de voorkeur geven aan blauw, maar ook grijs, zwart en bruin mooi vinden. Beide geslachten houden ongeveer evenveel van groen , terwijl vrouwen anders meer houden van rood, geel, beige en oranje.
Rood, kleur van liefde
En rood is de kleur van het hart. En vervolgens is rood ook de kleur van de liefde geworden. Vroeger werd gedacht dat liefde door het hart ging.
In de volkssymboliek geldt blauw als kleur van de trouw, maar ook van het mysterieuze, van bedrog en onzekerheid. In de politieke symboliek is blauw de kleur van het liberalisme.
In de westerse wereld staat oranje ook voor betaalbaar of waar voor je geld, terwijl deze kleur in Oosterse landen blijdschap en spiritualiteit uitdrukt.
Grijs. Grijs kan een verwarrend effect hebben op mensen. Het heeft de neiging om verwachtingen te scheppen, wat kan zorgen voor stress. Het wordt ook beschouwd als de kleur van verstand, duurzaam, verfijnd en strak.
Het merendeel van de vrouwen geeft de voorkeur aan blauw (35%), gevolgd door paars (23%) en groen (14%). Vrouwen hebben ook minder favoriete kleuren: oranje (33%), bruin (33%) en grijs (17%). Het is opmerkelijk dat roze niet in de top 3 van vrouwen voorkomt.
Veel bedrijven kiezen voor blauw en dat is niet voor niks, blauw wordt namelijk ervaren als een zakelijke kleur die vertrouwen schept. Bovendien wordt blauw ook geassocieerd met waarheidsgetrouw beeld.
Bovendien kan hoesten na de operatie erg pijnlijk zijn. Ook hebben rokers een lichte koolmonoxidevergiftiging waardoor het bloed minder zuurstof kan opnemen. Voor de operatie krijgt u een operatiejasje aan. U krijgt een papieren onderbroek aan, in veel gevallen mag u ook uw eigen onderbroek aanhouden.
Groene jas
Die jas is steriel. De reden voor de kleur groen is dat de kleding donker moet zijn, want dat reflecteert niet en geeft rust aan je ogen. Dat is heel belangrijk omdat chirurgen soms wel uren achter elkaar zeer geconcentreerd moeten werken. Op donker is bloed ook minder zichtbaar.
Ziekenhuizen moesten in die tijd hygiënischer worden, en de witte jas hoort erbij. Wit staat immers voor reinheid. Daarnaast had het een praktische functie: wit ongeverfde linnen jassen kunnen herhaaldelijk uitgekookt worden en zo gesteriliseerd worden.