Bij het puzzelen oefenen kinderen hun fijne motoriek, verbeteren hun oog-handcoördinatie en trainen concentratie en geduld. Ze leren hoe ze problemen dankzij strategie en structuur – hier door het herhaaldelijke sorteren van puzzelstukjes – kunnen oplossen.
Puzzelen leert je probleemoplossend denken
Om dat eindpunt te bereiken moeten onze kinderen goed nadenken en bepaalde strategieën ontwikkelen. Dit zelfstandig denken is van groot belang voor de verstandelijke ontwikkeling. Het is een voortdurend proces van probleemoplossend denken, redeneren en oplossingen ontwikkelen.
Puzzelen is een gezonde verslaving; de aanmaak van dopamine zou bovendien leiden tot een verhoogde concentratie, een betere motoriek, optimisme en vertrouwen. Een legpuzzel activeert aan de ene kant onze hersenen, maar helpt ons aan de andere kant ook te ontspannen.
Als jonge kinderen puzzelen ontwikkelen ze een betere hand-oog coördinatie. Door te kijken naar de puzzel en het goede stukje daarin te plaatsen. Ook de fijne motoriek wordt gestimuleerd. Doordat kinderen de stukjes precies op de goede plek moeten leggen.
Puzzels voor 1-2 jarigen
Vanaf 1 jaar of 1,5 jaar kan een kind beginnen met puzzelen. Natuurlijk begin je niet met een puzzel van 1000 stukjes, maar denk eens aan een vormenstoof of een puzzel met geluidjes.
Elk kind gaat op zoek naar een manier om zich functies en vaardigheden eigen te maken. Gebeurt dat niet door te puzzelen, dan zijn er nog zo veel andere spelletjes die specifieke motorische en cognitieve vaardigheden stimuleren. Forceer niets, want misschien krijgt je kindje dan wel helemaal een afkeer van puzzels.”
Puzzels met maximaal 10 stukjes zijn perfect voor kinderen van 2 jaar. Ze kunnen gemaakt zijn van hout of karton. Met een meer ontwikkelde handmotoriek kan het kind nu stukken in elkaar zetten en niet alleen in elkaar passen.
Puzzels stimuleren de fijne motoriek en ontwikkelen het begrip van vormen. Denk er echter aan dat kleine kinderen zich meestal maar even kunnen concentreren op het puzzelen. Daarom is het nuttig om als ouder de beginnende puzzelaar bij het maken van de puzzel te helpen.
Leerlijn visuele discriminatie
Eind groep 2 kan het kind letters en cijfers herkennen en de eigen naam schrijven, Daarnaast valt het puzzelen onder de leerlijn visuele discriminatie.
-Vierjarigen : puzzelen tot 25 stukken. -Vijfjarigen : puzzelen tot 50 stukken. -Zesjarigen en knappe puzzelaars maken puzzels van 100 stukken en meer. Puzzelen met grote puzzelstukken met duidelijk afgebakende voorstellingen zijn het gemakkelijkst.
Het leggen van een puzzel werkt rustgevend en kan helpen om je stressniveau te verlagen. Puzzelen maakt een einde aan gepieker en dwingt je tot focus op één taak. Dit stimuleert een mindful staat van zijn die je normaal alleen met activiteiten zoals meditatie, dansen of yoga bereikt.
Volgens neuropsycholoog Erik Scherder zorgt puzzelen voor een fitter brein. Hiermee bedoelt hij puzzelen in elke vorm. Het maken van een legpuzzel, of het maken van een sudoku of woordzoeker zijn allemaal vormen van puzzelen. Naast het fit houden van je brein, helpt puzzelen ook je geheugen te trainen.
Verslaafd aan puzzelen
Omdat iedere keer als je een puzzelstukje neerlegt, en dan vooral dat ene stukje waar je zo lang naar hebt gezocht, je lichaam dopamine aanmaakt. Dit stofje wordt ook wel het gelukshormoon genoemd, het speelt een belangrijke rol in het beloningssysteem voor de hersenen.
Puzzelen is ook goed voor de cognitieve ontwikkeling. Cognitieve ontwikkeling heeft te maken met leren, onthouden en problemen oplossen. Bij puzzelen leren kinderen bijvoorbeeld om vormen te herkennen. In het begin zijn dit simpele vormen, zoals een driehoek of vierkant.
Een puzzel is een soort spel of raadsel dat men als tijdverdrijf probeert op te lossen. Iemand die zich bezighoudt met het oplossen van puzzels noemt men een 'puzzelaar'.
Puzzels voor een kind van 5 en 6 jaar
Voor een 5- of 6-jarige kun je al de gewone puzzels van ongeveer 50 stukjes pakken. Zijn de stukjes iets groter, dan moet 100 stukjes ook al wel lukken zelfs.
Puzzels voor kinderen vanaf 9 jaar
Deze kids kun je al grote puzzels vanaf 500 stukjes geven. Het hangt van de interesse en puzzelervaring van het kind af welke puzzel ze aan kunnen. Voor de grootste puzzels is ook vooral veel geduld nodig.
Bijvoorbeeld: eerst de hoek- en randstukjes apart leggen van de andere stukjes (ordenen). Dan de randen leggen. Vervolgens de andere stukjes sorteren op kleur of thema en dan deel voor deel de puzzel maken. Kinderen die beginnen met puzzelen, beginnen vaak gewoon ergens.
Puzzelen verbetert je geheugen
De rechter hersenhelft is de creatieve kant van ons brein, die het grote plaatje ziet en intuïtief werkt. Om de puzzel te kunnen leggen, heb je beide kwaliteiten nodig en dus worden zowel de rechter als de linker hersenhelft aan het werk gezet.
Het beste werkt het om eerst de stukjes goed te gaan sorteren in plaats van direct te gaan beginnen met leggen. De tijd win je latere dubbel en dwars terug, omdat je veel minder hoeft te zoeken. Als je dan een bijpassende kleur zoekt bij een stukje, weet je precies in welke groep dit stukje ligt.
Leren, onthouden, het oplossen van problemen, intelligentie, taalbegrip en spraak vallen allemaal onder cognitieve ontwikkeling. Bij cognitieve ontwikkeling leert je peuter om informatie uit zijn omgeving te verwerken en op te slaan in zijn hersenen. Op een later moment kan hij die kennis weer gebruiken of toepassen.
Favoriet speelgoed vanaf 4 jaar
Laat kleuters aan de slag gaan met speelgoed zoals LEGO blokken en Playmobil. De grove en fijne motoriek komt bij het spelen met dit speelgoed vanaf 4 jaar goed aan bod, waardoor zij dit spelenderwijs beter kunnen ontwikkelen.
In al onze winkels hebben we puzzels met verschillende mooie afbeeldingen. Wat je ook zoekt: bij ons vind je altijd het ontbrekende stukje.
Tussen de 6 en 12 jaar leert het kind op school niet alleen lezen, schrijven en rekenen, maar ook steeds meer kennis (bijvoorbeeld geschiedenis en topografie). Als kinderen ouder worden leren ze ook om na te denken over hun eigen denken en leren. Ze kunnen daardoor ook nadenken over manieren om dingen te onthouden.