Kort door de bocht kan de accu van een EV auto thuis via het stopcontact in ongeveer 8 tot 10 uur worden volgeladen. Bij een openbaar laadpunt gaat dit ruimschoots twee keer zo snel. Bij een snellaadpunt - en daarvan zijn er steeds meer - is het laden gemiddeld voltooid binnen een half uur tot een uur.
Via een gewoon stopcontact moet je dus minimaal 5 tot 8 uur ladenom 100 kilometer te rijden. Met een thuislaadpaal haal je in de meeste gevallen tot wel 11 kWh, waardoor je binnen twee uur laden al 100 kilometer kunt rijden. En bij een openbare laadpaal gaat het nog veel sneller.
Laadpaal 22kW: 6,6kW >totale laadtijd 7 uur.
Met een 1-faseaansluiting (of een auto die enkel 1-faseladen ondersteunt) haalt een laadpaal thuis doorgaans een maximaal laadvermogen van 3,7 kW. Dat maximale laadvermogen kun je ook bereiken door via het stopcontact te laden.
Heb je een laadpaal die 11 kW kan leveren, dan kan er in 6 uur en 44 minuten (74 gedeeld door 11) opgeladen worden. Over laadsnelheid gesproken; als we het specifiek hebben over de laadsnelheid dan wordt aangegeven met hoeveel kW een accu wordt opgeladen, gerekend per uur.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
De meeste noodlaadkabels hebben standaard 10 Ampère uit een standaard 230V stopcontact 2,3 kW vermogen (10A x 230V = 2,3kW). Het elektriciteitsnet in Nederland levert ons namelijk 230 volt en 16 Ampère uit het stopcontact.
Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier.
Laadtijd in het kort:
Een elektrische auto met een gemiddelde accucapaciteit (60 kWh) voor 80% volladen, duurt: 21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Moderne snelladers bieden 150 tot 350kW. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de auto weer opgeladen is. Van 10 tot 80% laden duurt, afhankelijk van de auto, ongeveer 18 minuten tot driekwartier tijd.
De snelst ladende auto tot nu toe is de Porsche Taycan, die zich onder de juiste omstandigheden met 270 kW laat volduwen. Tesla's Model 3 benadert die waarde met 250 kW.
De open stadsmini komt tot maximaal 22 kW. De eerder aangehaalde Opel en Peugeot hebben met 100 kW de hoogste laadsnelheid van onze testkandidaten. Het gemiddelde ligt rond de 50 kW, zoals goed te zien is in de tabel onderaan deze pagina. Dat de Smart 'maar' met 22 kW kan laden, klinkt als een punt van kritiek.
U kunt uw elektrische auto en plug-in hybride thuis opladen. Het is aan te raden om dat niet via een gewoon stopcontact te doen, waar u ook de stekker van de stofzuiger in steekt, maar via een thuislaadpunt aangesloten op een aparte groep. Dat gaat sneller en is veiliger.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
Een auto die met 50 kW kan snelladen, laadt een accu met een capaciteit van 50 kWh in precies een uur van leeg naar vol. Zowel een laadsnelheid van 50 kW als een accu van 50 kWh (ongeveer goed voor 250 kilometer in de praktijk) zijn waardes die we op dit moment zien bij middenklasse elektrische auto's.
Bekijk de Besen 22 kW - type 2 - 3x 32A laadpaal | Nu € 575 - Wallbox Discounter.
3-fase aansluiting
In woningen van na 2011 zit vaak een 3-fase (3x25A) aansluiting. Een 3-fase aansluiting is zeer geschikt voor een laadpaal met meer vermogen. Een 3-fase laadpaal heeft een standaard vermogen van 16A/3,7kW per fase. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW.
Een vaatwasser moet daarom op een aparte groep in de groepenkast worden aangesloten. Volgens de algemene bepalingen van het Nederlands Normalisatie Instituut moeten alle apparaten welke meer dan 2.000 watt gebruiken op een aparte groep worden aangesloten.
Wat bij de huidige netspanning van 230 Volt dan 2300 VoltAmpère(VA) aan vermogen mogelijk maakt. Tot ruwweg 2000 Watt/VA is er dus met de wandcontactdozen en stekers geen direct probleem te verwachten.