De oorlog zorgt voor onrust en legt de lokale economie haast plat. Bovendien is Rusland na de Verenigde Staten en Saoedi-Arabië de grootste olieproducent ter wereld. Minder aanbod, net zo grote vraag: dus de prijzen schieten omhoog.
Waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom de benzine literprijs hoog blijft staan en wij in Nederland nog niet echt profiteren van de koersdaling van ruwe olie is de ongunstige wisselkoers waar de euro mee kampt. De ruwe olie wordt verhandelt in dollars daarentegen betalen wij aan de pomp met euro's.
Ruwe olie moet in grote installaties omgezet worden in benzine, diesel en kerosine. De beschikbaarheid aan raffinagecapaciteit bepaalt ook de prijs aan de pomp.
Door de steeds hogere olieprijzen blijft de benzineprijs klimmen. De gemiddelde adviesprijs voor een liter benzine stijgt vrijdag met 4 eurocent. Aan de pomp kost een liter Euro95 dan 2,31 euro. Volgens Paul van Selms van het consumentencollectief UnitedConsumers is het de sterkste stijging op één dag ooit.
Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.
Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
De accijns op brandstof stijgt al jaren. Op 1 januari 1970 bedroeg de accijns op benzine omgerekend 16,8 eurocent. Tien jaar later, op 1 januari 1980, bracht de overheid al 23,8 eurocent in rekening.
Een liter benzine kost aan de pomp inmiddels (ruim) 2,20 euro. Door de inval van Rusland in Oekraïne kan die prijs de komende weken flink oplopen. Zelfs tot 3 euro per liter, al is dat wel een extreem scenario.
Tanken in Duitsland wordt weer een stuk goedkoper dan in Nederland. Hier betaal je 17,3 cent minder voor een liter benzine en 11,1 cent minder voor een liter diesel, dan voor de accijnsverlaging. In België voert de overheid een verlaging van 17,5 cent op zowel een liter diesel als benzine door.
De gekte is te verklaren, want in 2001 waren de prijzen voor brandstof een stuk lager dan nu: benzine kostte toen volgens Tinq 1,17 euro per liter en diesel per liter 0,86 euro. Van 10.00 tot 11.00 uur is dat de prijs voor brandstof aan de pomp in Waalwijk.
“Ongeveer dertig procent van de olie in Nederland, komt uit Rusland. We importeren ook nog olieproducten. Dus per saldo komen er ongeveer 750.000 olievaten aan olie per dag richting Nederland”, legt van Cleef uit.
De gemiddelde prijs voor deze periode is 2.33 (Saudi Riyal), met een minimum van 2.33 (Saudi Riyal) op 06-juni-2022 en een maximum van 2.33 (Saudi Riyal) op 06-juni-2022. Ter vergelijking, was de gemiddelde prijs van benzine in de wereld voor deze periode 7.53 Saudi Riyal.
Ruwe aardolie is Nederlands belangrijkste importproduct. Afgelopen jaar werd voor 36 miljard euro olie ingevoerd, waarvan bijna de helft afkomstig was uit Noorwegen en Rusland. Een groot deel daarvan wordt verwerkt tot geraffineerde olieproducten om te dienen als brandstof of grondstof voor wegenbouw.
Belangrijke oliemarkten zijn de New York Mercantile Exchange (NYMEX) en IntercontinentalExchange (ICE) waar de prijs wordt bepaald door een samenspel van fundamentele marktgegevens zoals het aanbod van en de vraag naar aardolie, maar ook door emoties, speculatie en langetermijnverwachtingen.
Automobilisten die met lede ogen aanzien wat een tankbeurt kost, moeten mogelijk maar wennen aan de hoge brandstofprijzen. De Wereldbank verwacht namelijk dat olie tot eind 2024 relatief duur blijft en dat accijnsverlagingen op brandstof weinig effect zullen hebben.
De prijzen per station zijn afhankelijk van de exploitatiekosten van het station. Ook spelen de omgeving en concurrentie een rol bij het bepalen van de prijs. De literprijzen zijn afgeleid van de landelijke adviesprijs, minus de korting die wij hier op toepassen.
In Europa is Oekraïne het goedkoopste land om te tanken, Euro95 benzine is daar 45% procent goedkoper (€0,99) dan in Nederland. Nederland is op IJsland na momenteel het duurste land om Euro95 te tanken. Opvallend is dat Diesel momenteel in België (€1,53) 4% goedkoper is dan in Nederland (€1,47).
Luxemburg is het goedkoopste land om te tanken
Wie echt goedkoop wil tanken, moet doorrijden naar Luxemburg. Benzine is daar al gauw 55 cent per liter goedkoper dan in Nederland. Diesel en lpg schelen dertig cent.
De goedkoopste benzine ter wereld vind je in landen als Koeweit, Angola, Soedan en Iran. Maar veruit de goedkoopste benzine ter wereld tap je in Venezuela. De bevolking beschouwt de praktisch gratis benzine als een soort geboorterecht, zo meldt Bloomberg.
De gemiddelde prijs voor deze periode is 51.66 (Russian Rouble), met een minimum van 51.60 (Russian Rouble) op 18-juli-2022 en een maximum van 51.79 (Russian Rouble) op 13-juni-2022. Ter vergelijking, was de gemiddelde prijs van benzine in de wereld voor deze periode 121.19 Russian Rouble.
De adviesprijs voor een liter benzine is gestegen naar het hoogste niveau ooit. Dat blijkt uit gegevens van United Consumers, dat de prijzen van de grootste tankstations bijhoudt. Je betaalt nu 2,504 euro voor een liter benzine.
Een gallon is 3,8 liter. De brandstofprijs in Amerika ligt op dit moment tussen de $3.56 en $4.18 per gallon. Gemiddeld kun je rekenen op een prijs van 93 tot 1,10 eurocent per liter. Zoals je ziet is de benzine in Amerika veel goedkoper dan in Nederland.
Duitsland verlaagt met ingang van vandaag de accijnzen op brandstof. De verlaging voor benzine is 30 cent per liter; die voor diesel 14 cent per liter. Ook de btw op brandstof wordt verlaagd.
Sinds woensdag is tanken bij de Oosterburen goedkoper dan in eigen land. De Duitse regering heeft per 1 juni de accijns op benzine verlaagd met 30 cent. Daardoor is het verschil in prijs lang niet zo groot geweest.